Fakta om udbudet
Udbyder
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse
Udbud af facility management for Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse
Bekendtgørelse om indgåede kontrakter
Resultat af udbudsproceduren
Tjenesteydelser
Del I: Ordregivende myndighed
Arsenalvej 55
Hjørring
9800
Danmark
Kontaktperson: Kontorchef Senita Vaizovic
Telefon: +45 72314226
E-mail: fes-chud@mil.dk
NUTS-kode: DK050
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.forsvaret.dk/fes
Internetadresse for køberprofilen: https://eu.eu-supply.com/ctm/Company/CompanyInformation/Index/281402
Del II: Genstand
Udbud af facility management for Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse.
Hidtil har Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelses facility managementopgaver været løftet dels via to store integrerede facility managementkontrakter dækkende etablissementerne i hhv. Østdanmark og Vestdanmark, dels via to større aftaler om drift og vedligehold af tekniske basisinstallationer samt via rammeaftaler og mindre servicekontrakter. Ejendomsstyrelsen samler nu ovennævnte i én samlet kontrakt, ligesom der foretages en øget udlicitering af eksisterende og nye serviceområder.
Pga. kontraktgenstandens omfang, kompleksitet og tværfaglighed har Ejendomsstyrelsen ønsket at finde en stærk samarbejdspartner, der i parternes fælles interesse har fokus på at optimere facility managementindkøbet og derigennem løbende reducere de samlede omkostninger, uden at kvalitetsniveauet forringes. Den kommende partnerskabsaftale vil indeholde en særlig incitamentsstruktur med en høj grad af risiko og gevinstdeling mellem parterne.
Opgaverne skal udføres på Forsvarsministeriets etablissementer og arealer, der fordeler sig over det meste af Danmark.
Udbuddet omfattede følgende serviceområder: a) rengøring, b) forplejning, c) arealpleje, d) affaldshåndtering, e) bygninger, f) tekniske installationer, g) intern service, h) skyde- og øvelsesområder og i) brandberedskab. Hvert serviceområde indeholder en række delservices, herunder også nærmere oplysninger om omfang og servicekrav. Driftsstart er planlagt til 1. februar 2018, men visse ydelser indenfor serviceområde f) tekniske installationer vil først skulle leveres fra 1. juni 2019.
Udbuddet omfatter ca. 650 etablissementer af varierende størrelse fordelt over det meste af Danmark og vil dække en stor del af den hidtidige facility management på etablissementerne. Etablissementerne består blandt andet af kaserner, flyvestationer, kontorbygninger, kursuscentre, depoter, skydebaner, skydeterræner, øvelsespladser og øvelsesterræner. Det er ikke alle tjenesteydelser, der udføres på samtlige etablissementer. Dette afhænger af det pågældende etablissements karakter og størrelse.
Grundet opgavens kompleksitet og behov for tværfaglighed gennemføres den fremadrettede opgaveløsning med et øget fokus på partnerskab som samarbejdsmodel. Partnerskabet indebærer tværfaglig koordinering af de forskellige services, herunder et samarbejde om at opnå forretningsmæssige målsætninger, hvorved fokus rettes på kundeoptimering samt udvikling og optimering af services under skyldig hensyntagen til kontraktøkonomien. Overgangen fra konventionelle kontrakter til egentlige partnerskabsaftaler forudsætter en høj grad af nytænkning og nyskabelse hos såvel ordregiver som leverandørerne.
Ejendomsstyrelsen ønsker med partnerskabskontrakten at sikre, at leverancerne løbende kan tilpasses de konkrete behov hos Ejendomsstyrelsen, kunderne og brugere. Kontrakten indeholder derfor en fleksibel ændringsmekanisme. Kontrakten og tilhørende servicebeskrivelser bygger endvidere på en output- og outcomebaseret incitamentsstruktur med væsentligt fokus på brugeroplevelse, hensigtsmæssig risikofordeling og på forhånd aftalte indtjeningsmarginer.
Leverandøren vil få virksomhedsoverraget et betydeligt antal medarbejdere fra såvel Ejendomsstyrelsen som fra de nuværende leverandører.
Udbuddet blev gennemført som en konkurrencepræget dialog, hvorunder det blev afklaret, hvordan Ejendomsstyrelsens behov bedst kunne opfyldes. Ejendomsstyrelsen udarbejdede en række konkrete dialogtemaer, som dannede grundlag for dialogen om Ejendomsstyrelsens behov. Dialogen omfattede vil styrings-, pris- og incitamentsmodel. Dialogen blev gennemført i perioden december 2016 til juni 2017.
Øget økologigrad samt option på forlængelse af kontrakten i op til 36 måneder.
Kontrakten udbydes samlet for at udnytte volumen- og skalafordele, for at skabe det bedst mulige grundlag for et partnerskab med én leverandør og for at mindske omkostninger til administration og forvaltning af kontrakter samt for at skabe en større ensartethed i løsningen af relaterede opgaver, hvorved de ønskede synergier opnås i en effektiv konkurrence.
Del IV: Procedure
Del V: Kontrakttildeling
Udbud af facility management i forsvaret (Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse).
14 40 60 42
Gyngemose Parkvej 50
Søborg
2860
Danmark
Telefon: +45 38171717
NUTS-kode: DK
Internetadresse:http://www.dk.issworld.com
Del VI: Supplerende oplysninger
Ansøgere ville blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis ansøgeren var omfattet af de i udbudslovens §§ 135 og 136 nævnte obligatoriske udelukkelsesgrunde, samt udelukkelsesgrundene anført i udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 2, medmindre ansøger har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for, at denne er pålidelig i overensstemmelse med udbudslovens § 138.
I relation til punkt II.2.7) bemærkes, at den anførte kontraktlængde er fra driftsstart. Ud over den anførte kontraktlængde kan der i forbindelse med kontraktens ophør være behov for en tidsmæssig fleksibel udløbsfase med henblik på at sikre en uforstyrret drift i forbindelse med evt. genudbud.
Forud for udbuddet er der gennemført en markedsdialog.
Der har være mulighed for at besigtige etablissementerne.
Toldboden 2
Viborg
8800
Danmark
Telefon: +45 35291000
E-mail: klfu@kfst.dk
Internetadresse:http://www.klfu.dk
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage:
Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf. lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens § 2, stk. 1, nr. 1, og udbudslovens § 171, stk. 2.
I andre situationer skal klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.
2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen.
3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2, og udbudslovens § 171, stk. 4.
4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1).
Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på www.erhvervsstyrelsen.dk.