23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
2017/S 247-519196
Offentliggjort
23.12.2017
Udbudstype
Begrænset udbud

Udbyder

SKAT

Vindere

Rammekontrakt på drift, vedligehold og videreudvikling af OSM/DKVIES

(04.09.2018)
DXC Technology Danmark A/S
Retortvej 8
2500 Valby

Opdateringer

Rettelse
(30.12.2017)

III.1.3
I stedet for:
— Som mindstekrav kræves det, at Ansøger har DS/EN ISO/IEC 27001-certificering eller tilsvarende udstedt af uafhængigt organ eller tilsvarende organ i en anden medlemsstat. Certificeringen skal dække de relevante lokationer og organisatoriske enheder hos Ansøger, hvorfra drift, support, vedligeholdelse og videreudvikling leveres til Udbyder i henhold til kontrakten,
— Baserer Ansøger sig på andre enheders tekniske og faglige formåen eller udgør en sammenslutning af økonomiske aktører (konsortium) gælder tilsvarende ligeledes herfor.
Læses:

VI.3
I stedet for:
Ordregiver vil under prækvalifikation anmode ansøgere om at fremsende dokumentation for, at oplysningerne i ESPD er korrekte.
Læses:
Ordregiver vil inden tildeling af kontrakten anmode Tilbudsgiverens om at fremsende dokumentation for, at oplysningerne i ESPD er korrekte.

Rettelse
(18.01.2018)

II.2.9
I stedet for:
Begrænsning af ansøgere, der opfordres til at afgive tilbud, sker efter vurdering af, hvilke ansøgere der har dokumenteret de meste relevante leverancer (Referencer) af de ydelser, som Rammeaftalen omfatter, jf. beskrivelsen af ydelserne i punkt II2.4 og den ønskede teknologi beskrevet i relevante bilag i Kontrakten, samt punkt II.2.11 og II.1.5.
Læses:
Begrænsning af ansøgere, der opfordres til at afgive tilbud, sker efter vurdering af, hvilke ansøgere der har dokumenteret de meste relevante leverancer (Referencer) af de ydelser, som Rammeaftalen omfatter, jf. beskrivelsen af ydelserne i punkt II.2.4 og II.1.4.

Rettelse
(25.01.2018)

IV.2.2
Placering af det tekst, der skal ændres:Frist for modtagelse af ansøgninger om deltagelse
I stedet for:
Dato: 30-01-2018
Time: 00:00
Læses:
Dato: 30-01-2018
Time: 14:00

Rammekontrakt på drift, vedligehold og videreudvikling af OSM/DKVIES


SKAT

Udbudsbekendtgørelse

Tjenesteydelser

Direktiv 2014/24/EU

Del I: Ordregivende myndighed

I.1) Navn og adresser
SKAT
19552101
Østbanegade 123
København Ø
2100
Danmark
Kontaktperson: Misbah Nazir
Telefon: +45 72389139
E-mail: misbah.nazir@skat.dk
NUTS-kode: DK

Internetadresse(r):

Overordnet internetadresse: http://skat.dk

Internetadresse for køberprofilen: https://eu.eu-supply.com/ctm/Company/CompanyInformation/Index/204762

I.2) Fælles udbud
I.3) Kommunikation
Udbudsmaterialet er gratis, ubegrænset og fuldt tilgængeligt på: http://eu.eu-supply.com/app/rfq/rwlentrance_s.asp?PID=197390&B=SKAT
Yderligere oplysninger fås på den ovennævnte adresse
Bud eller ansøgninger om deltagelse skal sendes elektronisk via: http://eu.eu-supply.com/app/rfq/rwlentrance_s.asp?PID=197390&B=SKAT
Bud eller ansøgninger om deltagelse skal sendes til den ovennævnte adresse
I.4) Type ordregivende myndighed
Ministerium eller en anden myndighed på nationalt plan eller forbundsplan, herunder regionale eller lokale afdelinger
I.5) Hovedaktivitet
Økonomiske og finansielle anliggender

Del II: Genstand

II.1) Udbuddets omfang
II.1.1) Betegnelse:

Rammekontrakt på drift, vedligehold og videreudvikling af OSM/DKVIES

II.1.2) Hoved-CPV-kode
72000000
II.1.3) Kontrakttype
Tjenesteydelser
II.1.4) Kort beskrivelse:

Udbuddet vedrører transition, drift, vedligehold og support samt videreudvikling af systemet OSM samt DKVIES.

OSM (One Stop Moms) håndterer de processer, som er knyttet til momsbetalinger i forbindelse med EU handel med elektroniske tjenesteydelser. Derudover håndterer systemet fordeling af moms (inklusiv et nyt overgangsgebyr), som Danmark har opkrævet på vegne af andre EU-lande, som skal modtage momsen.

DKVIES (EU salg uden moms) håndterer indsamling af oplysninger om EU-virksomheders handel med hinanden, og har til formål at stille de indsamlede oplysninger til rådighed for køberlandets myndigheder og dermed muliggøre EU-landenes kontrol af de momsfritagne vareleverancer. DKVIES modtager således virksomhedernes angivelser (manuelt eller via filoverførsel) vedrørende EU-salg uden moms. Det sker i henhold til reglerne om, at virksomheder der leverer varer eller ydelser til registrerede købere i andre EU-lande, for hver måned skal angive EU-salg uden moms af varer/ydelser.

II.1.5) Anslået samlet værdi
Værdi eksklusive moms: 50 000 000.00 DKK
II.1.6) Oplysninger om delkontrakter
Kontrakten er opdelt i delkontrakter: nej
II.2) Beskrivelse
II.2.1) Betegnelse:
II.2.2) Supplerende CPV-kode(r)
72200000
72230000
72232000
72250000
72260000
72310000
72320000
72420000
72514000
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: DK
Hovedudførelsessted:

Danmark.

II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

Rammeaftalen vedrører følgende hovedydelser:

A) Drift: Ydelsen omfatter drift af systemets platform, som er baseret på Linux RedHat og Oracle Weblogic, samt drift af applikationen og dens integrationer med andre af ordregivers systemer. Ordregiver ønsker at købe den nødvendige kapacitet således, at leverandøren kan drive systemet og efterleve ordregivers skærpede krav til sikkerhed.

B) Vedligeholdelse: Ydelsen omfatter bl.a. løbende og forebyggende vedligehold af platform henholdsvis applikation.

C) Support: Ydelsen omfatter support af applikation og platform i et ITIL framework, herunder Incident- og Problems-håndtering og 2nd level service desk for ordregivers få udvalgte medarbejdere.

D) Videreudvikling: Ydelsen omfatter projekter, som udvider/ændrer applikation og platform i forhold til funktionalitet, integrationer, arkitektur og/eller datamodel for at kunne opfylde ordregivers forretningsmæssige behov. Forventet timebehov i kontraktens løbetid: 25 000 timer.

E) Overgangsydelser: Transition af IT- system fra eksisterende til fremtidig driftsleverandør

II.2.5) Tildelingskriterier
Prisen er ikke det eneste tildelingskriterium og alle kriterier er udelukkende anført i udbudsdokumenterne
II.2.6) Anslået værdi
II.2.7) Varighed af kontrakten, rammeaftalen eller det dynamiske indkøbssystem
Varighed i måneder: 48
Denne kontrakt kan forlænges: nej
II.2.9) Oplysning om begrænsningen af antallet af ansøgere, der vil blive opfordret til at afgive bud eller deltage
Forventet antal ansøgere: 5
Objektive kriterier for valg af det begrænsede antal ansøgere:

Begrænsning af ansøgere, der opfordres til at afgive tilbud, sker efter vurdering af, hvilke ansøgere der har dokumenteret de mest relevante leverancer (referencer) af de ydelser, som Rammeaftalen omfatter, jf. beskrivelsen af ydelserne i punkt II.2.4 og den ønskede teknologi beskrevet i relevante bilag i Kontrakten, samt punkt II.2.11 og II.1.5. Oplysningerne angives i ESPD’ets Del IV.

Relevansvurderingen foretages på baggrund af, i hvor høj grad referencerne dokumenterer erfaring med levering af sammenlignelige ydelser. Ordregiver vil samtidig og skriftligt opfordre de relevante Ansøgere til at afgive tilbud.

II.2.10) Oplysninger om alternative tilbud
Alternative tilbud vil blive taget i betragtning: nej
II.2.11) Oplysninger om optioner
Optioner: ja
Beskrivelse af optioner:

1. Leverandørens opgradering af platformen fra Oracle til Open Source.

II.2.12) Oplysninger om elektroniske kataloger
II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
II.2.14) Yderligere oplysninger

Rammeaftalen tildeles den tilbudsgiver, der har afgivet det økonomisk mest fordelagtige tilbud identificeret på grundlag af tildelingskriteriet bedste forhold mellem pris og kvalitet i overensstemmelse med kravene stillet i udbudsmaterialet.

Rammeaftalen kan anvendes af hele Skatteministeriet med underliggende myndigheder.

Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger

III.1) Betingelser for deltagelse
III.1.1) Egnethed til at udøve en erhvervsaktivitet, herunder krav om optagelse i erhvervs- eller handelsregistre
III.1.2) Økonomisk og finansiel kapacitet
Liste over og kort beskrivelse af udvælgelseskriterier:

Ansøger skal indgive det fælles europæiske udbudsdokument (herefter ESPD) med angivelse af følgende oplysninger:

Ansøgers egenkapital i det seneste disponible regnskabsår, afhængigt af hvornår virksomheden blev etableret eller startede sin virksomhed, og Ansøgers samlede årsomsætning i de tre seneste disponible regnskabsår. Oplysningerne angives i ESPD, afsnit IV.B.

Ordregiver vil inden tildeling af kontrakten anmode den Tilbudsgiver, som Ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten om at fremlægge dokumentation for, at oplysningerne i ESPD er korrekte. Når ordregiver forlanger det, skal der fremlægges følgende dokumentation for økonomisk og finansiel kapacitet:

— Virksomhedens årsregnskaber eller uddrag heraf i det seneste disponible regnskabsår, såfremt offentliggørelse af balancen er lovpligtig i det land, hvor virksomheden er etableret, eller anden dokumentation for egenkapitalens størrelse. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal oplysningerne afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen,

— Erklæring om virksomhedens samlede omsætning i de tre seneste disponible regnskabsår, afhængigt af hvornår virksomheden blev etableret eller startede sin virksomhed, hvis tallene for denne omsætning foreligger. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal oplysningerne afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen. Baserer virksomheden sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen (f.eks. et moder-, søsterselskab eller en underleverandør), skal oplysningerne ligeledes afgives for disse enheder. Såfremt Ansøger baserer sig på andre enheders formåen, beregnes egenkapitalen som Ansøgerens og disse andre enheders samlede egenkapital i det seneste disponible regnskabsår. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) beregnes egenkapitalen som virksomhedernes samlede egenkapital i det seneste disponible regnskabsår.

Baserer Ansøger sig på andre enheders formåen (f.eks. et moder-, søsterselskab eller en underleverandør) uanset den juridiske karakter af forbindelserne mellem Ansøger og disse andre, skal Ansøger i forbindelse med ansøgningen dokumentere at råde over de ressourcer, der er nødvendige til opfyldelse af Rammeaftalen ved at fremlægge en støtteerklæring eller anden dokumentation for, at Ansøgeren faktisk råder over den nødvendige økonomiske og finansielle formåen. Det skal dokumenteres, at den pågældende enhed er juridisk forpligtet over for Ansøgeren. I modsat fald vil ordregiver ikke lægge vægt på andre enheders formåen. Ordregiver har udarbejdet en skabelon til hhv. støtteerklæring for økonomisk og finansiel formåen og konsortieerklæring, som Ansøger kan benytte, disse er vedlagt som bilag B og C til udbudsbetingelserne.

Mindstekrav til det niveau, der muligvis kræves:

— En årlig omsætning inden for de seneste 3 års disponible regnskabsår på mindst 76 mio. DKK i hvert af disse år. Ansøgere der har eksisteret mindre end 3 år skal indgive en revisionserklæring. Såfremt Ansøgeren baserer sig på andre enheders formåen beregnes omsætningen som Ansøgerens og disse andre enheders samlede omsætning i hvert af de 3 seneste disponible regnskabsår. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) beregnes omsætningen som virksomhedernes samlede omsætning i hvert af de 3 seneste disponible regnskabsår. Oplysningerne angives i ESPD dokumentets afsnit IV.B,

— Som mindstekrav kræves en positiv egenkapital i det seneste disponible regnskabsår.

Såfremt Ansøger baserer sig på andre enheders formåen, beregnes egenkapitalen som Ansøgerens og disse andre enheders samlede egenkapital i det seneste disponible regnskabsår. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) beregnes egenkapitalen som virksomhedernes samlede egenkapital i det seneste disponible regnskabsår. Oplysningerne angives i ESPD dokumentets afsnit IV.B.

III.1.3) Teknisk og faglig kapacitet
Liste over og kort beskrivelse af udvælgelseskriterier:

Ansøger skal indgive ESPD med angivelse af følgende oplysninger:

— En liste over 5 betydeligste tilsvarende ydelser jf. II.2.4, som Ansøger har udført i løbet af de sidste 3 år inden ansøgningsfristen. Kun referencer, der vedrører ydelser, som er udført på ansøgningstidspunktet for tilbudsafgivelse, vil blive tillagt betydning ved vurdering af, hvilke Ansøgere der har dokumenteret de mest relevante leverancer, jf. punkt II.2.9). Hvis der er tale om en igangværende opgave, er det således alene den del af ydelserne, der allerede er udført på ansøgningstidspunktet, som vil indgå i vurderingen af referencen.

Hver reference skal indeholde en beskrivelse af den udførte leverance. Beskrivelsen af leverancen skal indeholde en klar beskrivelse af, hvilke af de under punkt II.2.4 anførte ydelser, samt relevante bilag i Kontrakten, leverancen vedrørte, samt ansøgers rolle(r) i udførelsen af leverancen. Ordregiver skal kunne vurdere referencerne og i hvilket omfang de er relevante. Ordregiver ser gerne, at listen indeholder følgende:

— En kort, klar beskrivelse af leverancen, herunder med klar beskrivelse af, hvilke af de under punkt II.2.4 anførte ydelser, samt relevante bilag i kontrakten, leverancen vedrører,

— Ansøgers rolle(r) i udførelsen af leverancen,

— Tidspunkt for leverancens udførelse, datoer for kontraktindgåelsen og kontraktudløb,

— Navn på modtager af leverancen,

— Leverancens kontraktsum,

— Telefonnummer til modtageren af leverancen.

Oplysningerne angives i ESPD, Del IV, afsnit C: Teknisk og faglig formåen, Del IV, afsnit D: Kvalitetssikringsstandarder og miljøstandarder.

Der kan maksimalt angives 5 referencer, uanset om Ansøger er en enkelt virksomhed, om Ansøger baserer sig på andre enheders tekniske formåen, eller om der er tale om en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium). Såfremt der angives mere end 5 referencer, vil der alene blive lagt vægt på de 5 nyeste referencer. Referencer herudover vil der blive set bort fra. Ordregiver ser helst at referencerne samles i ét ESPD, så referencerne ikke fremgår på tværs af flere ESPDer. Disse fem referencer kan godt være fordelt mellem Ansøger og evt. underleverandører, men tilsammen må der kun angives fem referencer. En reference som er et samarbejde mellem flere enheder skal angives i hver enheds ESPD med henvisning til den eller de samarbejdendes enhed, således at det er tydeligt for ordregiver, at referencen er en og samme.

Baserer Ansøger sig på andre enheders formåen (f.eks. et moder-, søsterselskab eller en underleverandør) uanset den juridiske karakter af forbindelserne mellem Ansøgeren og disse andre, skal Ansøgeren i forbindelse med ansøgningen dokumentere at råde over de ressourcer, der er nødvendige til opfyldelse af rammekontrakten ved at fremlægge en støtteerklæring eller anden dokumentation for, at ansøgeren eller tilbudsgiveren faktisk råder over den nødvendige tekniske og faglige formåen. Det skal dokumenteres, at den pågældende enhed er juridisk forpligtet over for Ansøgeren. I modsat fald vil ordregiver ikke lægge vægt på andre enheders formåen.

Ordregiver har udarbejdet en skabelon til hhv. støtteerklæring for teknisk og faglig formåen og konsortieerklæring, som Ansøger kan benytte, disse er vedlagt som bilag B og C til udbudsbetingelserne.

Det bemærkes, at såfremt Ansøger har baseret sin ansøgning om prækvalifikation på andre virksomheders faglige eller tekniske formåen vedrørende udførelsen af konkrete dele af ydelserne under rammekontrakten, skal disse dele udføres af de pågældende virksomheder, såfremt rammekontrakten tildeles den pågældende Ansøger.

Mindstekrav til det niveau, der muligvis kræves:

— Som mindstekrav kræves det, at Ansøger har DS/EN ISO/IEC 27001-certificering eller tilsvarende udstedt af uafhængigt organ eller tilsvarende organ i en anden medlemsstat. Certificeringen skal dække de relevante lokationer og organisatoriske enheder hos Ansøger, hvorfra drift, support, vedligeholdelse og videreudvikling leveres til Udbyder i henhold til kontrakten,

— Baserer Ansøger sig på andre enheders tekniske og faglige formåen eller udgør en sammenslutning af økonomiske aktører (konsortium) gælder tilsvarende ligeledes herfor.

III.1.5) Oplysning om reserverede kontrakter
III.2) Kontraktbetingelser
III.2.1) Oplysninger om en bestemt profession
III.2.2) Kontraktudførelsesvilkår:

Der vil i Rammeaftalen være krav om løn og arbejdsvilkår, som ikke er mindre gunstige end dem, der gælder for arbejde af samme art i henhold til den mest repræsentative kollektive overenskomst, som gælder på hele det danske område. Der er i Rammeaftalen sociale klausuler om uddannelses- eller praktikaftaler. Kontrakten indeholder krav om, at medarbejdere, der varetager opgaver i forbindelse med kontrakten, skal kunne sikkerhedsgodkendes til et niveau krævet af Ordregiver. I Rammeaftalen er hensynet til samfundsansvar, som formuleret i de konventioner, der ligger til grund for FN's Global Compact, og i OECD's retningslinjer for Multinationale virksomheder, inddraget i relevant omfang. Såfremt Rammeaftalen tildeles en sammenslutning af økonomiske aktører (konsortium), skal deltagerne påtage sig solidarisk hæftelse for kontraktens gennemførelse og udpege en fælles befuldmægtiget blandt de solidarisk hæftende deltagere. Såfremt Rammeaftalen tildeles en sammenslutning af økonomiske aktører.

III.2.3) Oplysninger om de medarbejdere, der er ansvarlige for kontraktens udførelse

Del IV: Procedure

IV.1) Beskrivelse
IV.1.1) Proceduretype
Begrænset udbud
IV.1.3) Oplysninger om rammeaftale eller dynamisk indkøbssystem
Udbuddet indebærer udarbejdelse af en rammeaftale
Rammeaftale med en enkelt aktør
IV.1.4) Oplysninger om reduktion af antallet af løsninger eller tilbud under forhandlingerne eller dialogen
IV.1.6) Oplysninger om elektronisk auktion
IV.1.8) Oplysninger om GPA-aftalen om offentlige udbud
Dette udbud er omfattet af GPA-aftalen: ja
IV.2) Administrative oplysninger
IV.2.1) Tidligere offentliggørelse om samme kontrakt
IV.2.2) Frist for modtagelse af bud eller ansøgninger om deltagelse
Dato: 30/01/2018
Tidspunkt: 00:00
IV.2.3) Forventet dato for afsendelse af opfordringer til at afgive bud eller at deltage til udvalgte ansøgere
Dato: 27/02/2018
IV.2.4) Sprog, der må benyttes ved afgivelse af tilbud eller ansøgninger om deltagelse:
Dansk
IV.2.6) Minimumsperiode, i hvilken den bydende er forpligtet af sit bud
Varighed i måneder: 6 (fra den anførte dato for modtagelse af bud)
IV.2.7) Betingelser for åbning af bud

Del VI: Supplerende oplysninger

VI.1) Oplysninger om gentagelse
Dette er et tilbagevendende offentligt indkøb: ja
VI.2) Oplysninger om elektroniske arbejdsgange
Der vil blive anvendt elektronisk bestilling
VI.3) Yderligere oplysninger:

Ansøger skal sammen med sin ansøgning indgive et ESPD som et foreløbigt bevis for de i udbudslovens §148, stk. 1 nr. 1-3, nævnte forhold, herunder oplysninger om økonomisk og teknisk kapacitet der beskrives under punkt III.1 og de nedenfor angivet udelukkelsesgrunde. Ansøgeren vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis Ansøgeren er omfattet af de i udbudslovens §§ 135 og 136 nævnte obligatoriske udelukkelsesgrunde, samt udelukkelsesgrundene anført i udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 2 og 7, medmindre Ansøger har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for, at denne er pålidelig i overensstemmelse med udbudslovens § 138. ESPD'et skal afgives både i XML- og pdf-format. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal der indgives et særskilt ESPD for hver af de deltagende økonomiske aktører. Såfremt Ansøgeren baserer sig på andre enheders formåen, skal der indgives et ESPD for hver af de enheder, som denne baserer sig på. Ordregiver vil efter prækvalificering anmode de prækvalificerede ansøgere om at fremsende dokumentation for, at oplysningerne i ESPD er korrekte.

Ordregiver kan desuden på ethvert tidspunkt i udbudsproceduren anmode Ansøger/Tilbudsgiver om at fremlægge (endelig) dokumentation for de forhold, der er afgivet i ESPD, når dette er nødvendigt for, at udbudsproceduren gennemføres korrekt. Tilsvarende kan Ordregiver anmode Ansøger/Tilbudsgiver om at supplere eller præcisere modtaget dokumentation Dokumentationen skal fremlægges inden for en Ordregiver fastsat passende frist på ikke under to og en halv uge (18 kalenderdage), regnet fra modtagelsen af forespørgslen. Ved anmodning om at supplere eller præcisere modtaget dokumentation, vil der fremgå en passende frist af Ordregiverens anmodning herom.

Tilbudsgiver vil ikke blive afkrævet yderligere dokumentation for teknisk og faglig kapacitet. Dog forbeholder Ordregiver sig ret til at kontakte Ansøger eller den i referencen angivne kunde med henblik på at få attesteret oplysningerne om referencen, herunder de for referencen angivne tidspunkter. Ordregiver vil anmode om følgende dokumentation såfremt Ansøger/Tilbudsgiver baserer sig på andre enheders tekniske og faglige formåen eller såfremt Ansøger/Tilbudsgiver udgør en sammenslutning af økonomiske aktører: Baserer en Ansøger/Tilbudsgiver sig på andre enheders tekniske og faglige formåen, f.eks. et moder-, søsterselskab eller en underleverandør) uanset den juridiske karakter af forbindelserne mellem Ansøger/Tilbudsgiver og disse andre, skal Ansøger/Tilbudsgiver dokumentere at råde over de ressourcer, der er nødvendige til opfyldelse af kontrakten ved at fremlægge en støtteerklæring eller anden dokumentation for, at Ansøger/Tilbudsgiver faktisk råder over den nødvendige tekniske og faglige formåen. Det skal dokumenteres, at den pågældende enhed er juridisk forpligtet over for Ansøgeren. Ved sammenslutninger af økonomiske aktører skal der fremlægges en erklæring om konsortiedannelse.

Det bemærkes, at hver Ansøger alene kan indgive én anmodning om prækvalifikation. Såfremt samme juridiske enhed er del af eller på anden måde deltager i flere anmodninger, f.eks. selv indgiver anmodningen, men samtidig indgår som deltager i et konsortium, der indgiver anmodning, skal Ansøgeren sikre, at samme juridiske enheds deltagelse ikke medfører mulighed for gensidigt at påvirke indholdet af de forskellige Ansøgeres anmodninger, herunder at der ikke følges en praksis, som kan true gennemsigtigheden og fordreje konkurrencen mellem de bydende.

Al kommunikation i forbindelse med udbudsproceduren, herunder spørgsmål og svar, skal ske via EU-Supply. Spørgsmål, der modtages senere end 6 dage inden udløbet af fristen for anmodning om prækvalificering, kan ikke forventes besvaret.

Såfremt ansøgningen indeholder flere versioner af samme dokument, vil den seneste uploadede udgave være den gældende.

VI.4) Klageprocedurer
VI.4.1) Organ med ansvar for klageprocedurerne
Klagenævnet for Udbud
Nævnenes Hus, Toldboden 2
Viborg
8800
Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk

Internetadresse:https://erhvervsstyrelsen.dk/klagenaevnet-for-udbud

VI.4.2) Organ med ansvar for mæglingsprocedurerne
VI.4.3) Klageprocedure
Præcise oplysninger om klagefrist(er):

I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage:

Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf. lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens §2, stk. 1, nr. 1, og udbudslovens § 171, stk. 2.

I andre situationer skal klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:

1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.

2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen.

3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2, og udbudslovens § 171,stk. 4.

4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185,stk. 2.

Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.

Klagenævnet for Udbuds e-mail adresse er angivet i punkt VI.4.1).

Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på www.erhvervsstyrelsen.dk.

VI.4.4) Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om klageproceduren
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
Telefon: +45 3529100
E-mail: kfst@kfst.dk

Internetadresse:http://www.kfst.dk

VI.5) Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
21/12/2017

Send til en kollega

0.071