23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
2018/S 099-226749
Offentliggjort
26.05.2018
Udbudstype
Resultat

Udbyder

Region Syddanmark, Region Midtjylland og Region Nordjylland

Kontrakt om indkøb af EPJ/PAS-løsning i Region Syddanmark


Region Syddanmark, Region Midtjylland og Region Nordjylland

Bekendtgørelse om indgåede kontrakter

Resultat af udbudsproceduren

Tjenesteydelser

Direktiv 2014/24/EU

Del I: Ordregivende myndighed

I.1) Navn og adresser
Region Syddanmark, Region Midtjylland og Region Nordjylland
Regionshuset, Damhaven 12
Vejle
7100
Danmark
Kontaktperson: Helge Præstgaard Carlsen
E-mail: ouh.kit.epj-pas-projektet@rsyd.dk
NUTS-kode: DK03

Internetadresse(r):

Overordnet internetadresse: https://regionsyddanmark.dk/wm496459

I.2) Information om fælles indkøb
I.4) Type ordregivende myndighed
Regional eller lokal myndighed
I.5) Hovedaktivitet
Generelle offentlige tjenester

Del II: Genstand

II.1) Udbuddets omfang
II.1.1) Betegnelse:

Kontrakt om indkøb af EPJ/PAS-løsning i Region Syddanmark

II.1.2) Hoved-CPV-kode
72000000
II.1.3) Kontrakttype
Tjenesteydelser
II.1.4) Kort beskrivelse:

Region Syddanmark har gennemført udbud om anskaffelse, implementering samt service og vedligehold af en ny EPJ/PAS-løsning. Løsningen har fået navnet EPJ-Syd og skal patientsikkert, brugervenligt og hurtigt understøtte de kliniske samt en række administrative arbejdsgange i Region Syddanmark. Der ønskes således en velafprøvet og solid EPJ/PAS-løsning, som allerede er i drift på andre hospitaler i det danske sundhedsvæsen eller lignende. Der er således ikke tale om et udviklingsprojekt, men derimod anskaffelse af en velafprøvet løsning, som kan ibrugtages på relativt kort tid.

EPJ-Syd skal være et effektivt værktøj i klinikernes daglige arbejde, herunder levere gode svartider til brugerne. Desuden skal EPJ-Syd give mulighed for øget patientinddragelse i behandlingsforløb og muliggøre mobile arbejdsgange i klinikken. EPJ-Syd skal også understøtte den udvikling og de forbedringstiltag, som Region Syddanmark står overfor i fremtiden.

Der henvises til øvrig beskrivelse i punkt II.2.4).

II.1.6) Oplysninger om delkontrakter
Kontrakten er opdelt i delkontrakter: nej
II.1.7) Udbuddets samlede værdi (eksklusive moms)
Værdi eksklusive moms: 838 709 712.00 DKK
II.2) Beskrivelse
II.2.1) Betegnelse:
II.2.2) Supplerende CPV-kode(r)
72000000
72200000
72230000
72240000
72250000
72260000
72600000
48100000
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: DK03
Hovedudførelsessted:

Region Syddanmark.

II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

Region Syddanmark har gennemført nærværende udbud med forhandling med et ønske om at indgå i et langvarigt strategisk samarbejde med den vindende leverandør, som gensidigt forpligter parterne til at drive og udvikle EPJ-Syd. Parterne vil således sammen have ansvar for at opnå en række forretningsmæssige mål.

EPJ-Syd omfatter kerneelementerne journalhåndtering, medicinering, rekvisition og svar fra laboratorie- og billedsystemer, patientadministration og booking. EPJ-Syd skal dække Region Syddanmarks kliniske funktionsfelt, herunder alle specialer. EPJ-Syd skal desuden fra ibrugtagning være fuldt integreret med en række systemer i Region Syddanmark samt med en række nationale systemer og services, såsom Det Fælles Medicinkort, CPR-registeret, Landspatientregisteret m.v.

Region Syddanmarks ønske var en site licens løsning dækkende alle Region Syddanmarks brugere af løsningen, alle sygehuse og hele geografiske spredning baseret på én instans af løsningen. Region Syddanmark har 5 sygehusenheder fordelt på 23 hovedlokaliteter. Hertil kommer 5 hospices og et gigthospital. Der forventes ca. 26 000 oprettede brugere af løsningen, herunder i spidsbelastningsperioder 11 000 påloggede brugere, heraf 75-85% samtidige, aktive, interne brugere. Hertil kommer regionens borgere, kommuner og praktiserende læger, som vil benytte digital selvbetjening og Apps.

Den skønnede kontraktværdi i 10 år blev vurderet til at være 1 000 000 000 DKK. Kontrakten er tidsubegrænset med mulighed for opsigelse.

Det bemærkes, at Region Nordjylland og Region Midtjylland begge har en option på at tilkøbe løsningen, jf. udbudsmaterialets bilag 20 og punkt II.2.11.

II.2.5) Tildelingskriterier
Kvalitetskriterium - Navn: Implementeringskvalitet / Vægtning: 15 %
Kvalitetskriterium - Navn: Løsningskvalitet / Vægtning: 35 %
Kvalitetskriterium - Navn: Strategisk samarbejde og fremtidssikring / Vægtning: 10 %
Pris - Vægtning: 40 %
II.2.11) Oplysninger om optioner
Optioner: ja
Beskrivelse af optioner:

Udbuddet indeholdte følgende optioner:

— Lovpligtigt vedligeholdelse, jf. udbudsmaterialets bilag 17,

— Flere licenser på talegenkendelse, jf. udbudsmaterialets bilag 17,

— Option om tilkøb af driftshardware og software, jf. udbudsmaterialets bilag 6 og bilag 17,

— Fremtidige integrationer (let, mellem, svær), jf. udbudsmaterialets bilag 17,

— Option på tilkøb af løsningen for hhv. Region Nordjylland og Region Midtylland, jf. udbudsmaterialets bilag 20.

II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
II.2.14) Yderligere oplysninger

Region Syddanmark prækvalificerede 3 tilbudsgivere, som alle afgav indledende tilbud. Undervejs i processen valgte én af tilbudsgiverne at trække sig fra processen. Region Syddanmark modtog således kun modtog 2 endelige tilbud, som er blevet evalueret i overenstemmelse med det i udbudsmaterialet beskrevne.

Del IV: Procedure

IV.1) Beskrivelse
IV.1.1) Proceduretype
Udbud med forhandling
IV.1.3) Oplysninger om rammeaftale eller dynamisk indkøbssystem
IV.1.6) Oplysninger om elektronisk auktion
IV.1.8) Oplysninger om GPA-aftalen om offentlige udbud
Dette udbud er omfattet af GPA-aftalen: ja
IV.2) Administrative oplysninger
IV.2.1) Tidligere offentliggørelse om samme kontrakt
Bekendtgørelsens nummer i EUT S: 2017/S 123-249556
IV.2.8) Oplysninger om opsigelse af dynamisk indkøbssystem
IV.2.9) Oplysninger om ophør af indkaldelse af tilbud i form af en forhåndsmeddelelse

Del V: Kontrakttildeling

Betegnelse:

Kontrakt om indkøb af EPJ/PAS-løsning i Region Syddanmark.

En kontrakt/delkontrakt tildeles: ja
V.2) Kontrakttildeling
V.2.1) Dato for indgåelse af kontrakten:
23/05/2018
V.2.2) Oplysninger om tilbud
Antal modtagne tilbud: 2
Kontrakten er blevet tildelt en sammenslutning af økonomiske aktører: nej
V.2.3) Kontrahentens navn og adresse
Systematic A/S
78834412
Søren Frichs Vej 39
Aarhus C
8000
Danmark
NUTS-kode: DK042

Internetadresse: https://da.systematic.com/

Kontrahenten er en SMV: nej
V.2.4) Oplysninger om kontraktens/delkontraktens værdi (eksklusive moms)
Kontraktens/delkontraktens oprindeligt anslåede samlede værdi: 1 000 000 000.00 DKK
Kontraktens/delaftalens samlede værdi: 838 709 712.00 DKK
V.2.5) Oplysninger om underentreprise

Del VI: Supplerende oplysninger

VI.3) Yderligere oplysninger:

Den anførte værdi i afsnit II.1.7 og V.2.4 er udtryk for den evalueringstekniske tilbudssum.

VI.4) Klageprocedurer
VI.4.1) Organ med ansvar for klageprocedurerne
Klagenævnet for Udbud
Nævnenes Hus, Toldboden 2
Viborg
8800
Danmark
Telefon: +45 35291095
E-mail: klfu@naevneneshus.dk

Internetadresse: https://www.erhvervsstyrelsen.dk/klagenaevnet-for-udbud

VI.4.2) Organ med ansvar for mæglingsprocedurerne
VI.4.3) Klageprocedure
Præcise oplysninger om klagefrist(er):

I henhold til lovbekendtgørelse nr. 593 af 2.6.2016 om Klagenævnet for Udbud gælder følgende klagefrister i relation til gennemførelse af udbud:

— Klager over udbuddet skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 45 kalenderdage efter, at ordregiver har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiver har indgået en kontrakt.

Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort, jf. lovens § 7, stk. 2, nr. 1.

Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klagen indgives til Klagenævnet for Udbud, jf. lovens § 3, stk. 1.

VI.4.4) Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om klageproceduren
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk

Internetadresse: http://www.kfst.dk

VI.5) Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
25/05/2018

Send til en kollega

0.047