Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
http://eu.eu-supply.com/app/rfq/rwlentrance_s.asp?PID=226809&B=UVM
Udbyder
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
Vindere
Projektstyring og ekspertfaglig opgavevaretagelse af PIAAC 2022 i Danmark
(26.04.2019)
VIVE - The Danish Center for Social Science Research
Herluf Trolles Gade 11
1052 Copenhagen
Projektstyring og ekspertfaglig opgavevaretagelse af PIAAC 2022 i Danmark
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
Udbudsbekendtgørelse
Tjenesteydelser
Direktiv 2014/24/EU
Del I: Ordregivende myndighed
29634750
Frederiksholms Kanal 26
København K
1220
Danmark
Kontaktperson: Charlotte Rotbøll Sjøgreen
Telefon: +45 33925119
E-mail: Charlotte.Rotboll.Sjogreen@stukuvm.dk
NUTS-kode: DK
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: https://uvm.dk/
Internetadresse for køberprofilen: https://eu.eu-supply.com/ctm/Company/CompanyInformation/Index/356735
Del II: Genstand
Projektstyring og ekspertfaglig opgavevaretagelse af PIAAC 2022 i Danmark
PIAAC er en international undersøgelse af den voksne befolknings kompetencer og færdigheder, der gennemføres i perioden 2018-2024. Undersøgelsen gennemføres af OECD og afdækker læse-, regne- og problemløsningsfærdigheder blandt personer i aldersgruppen 16 til 65 år.
Formålet med PIAAC er at tilvejebringe internationalt sammenlignelig viden om voksnes kompetencer, som har betydning for den enkeltes evne til at kunne deltage aktivt i samfundet og for fastholdelse af velstand og velfærd i samfundet som helhed.
Opgaven i dette udbud består af projektledelse og ekspertfaglig opgavevaretagelse af den danske del af PIAAC. Den udbudte opgave kan opdeles i 4 delopgaver:
1) Projektledelse af gennemførslen af den danske del af PIAAC, herunder varetagelse af rollen som NPM (National Project Manager);
2) Oversættelse og kvalitetssikring af materialer til gennemførelse af undersøgelsen;
3) Analyse af pilotundersøgelsen;
4) Analyse af hovedundersøgelsen og udarbejdelse af rapporter.
I perioden 2018-2024 gennemføres den anden runde af PIAAC, der er en forkortelse for ”Programme for the International Assesment of Adult Competencies”. PIAAC er en international undersøgelse af den voksne befolknings kompetencer og færdigheder. Undersøgelsen gennemføres af OECD og afdækker læse-, regne- og problemløsningsfærdigheder blandt personer i aldersgruppen 16 til 65 år. PIAAC er populært sagt en voksenpendant til PISA-undersøgelsen, som ligeledes afvikles af OECD.
Formålet med PIAAC er at tilvejebringe internationalt sammenlignelig viden om voksnes kompetencer, som har betydning for den enkeltes evne til at kunne deltage aktivt i samfundet og for fastholdelse af velstand og velfærd i samfundet som helhed. Formålet er endvidere at undersøge sammenhængen mellem den voksne befolknings kompetenceniveau og den voksne befolknings uddannelsesmæssige, økonomiske, beskæftigelsesmæssige, sociale og kulturelle baggrund.
Første runde af PIAAC (2008-2013) blev gennemført i perioden 2011/12 med offentliggørelse af de danske resultater i 2013. I første runde deltog 24 lande. Siden da er der gennemført 2 mindre runder med et markant mindre antal lande. OECD forventer, at 30-35 lande deltager i den anden store runde af PIAAC (2018-2024), herunder de øvrige nordiske lande. Undersøgelsen omfatter udvikling af opgaver og spørgeskemaer i 2018/2019, pilotafprøvning i 2019-2020, mens hovedundersøgelsen gennemføres i 2021-2022. Hovedrapporten er planlagt til at blive offentliggjort i 2023.
Globaliseringen, den teknologiske udvikling, samfundets øgede kompleksitet og stigende kvalifikationskrav på arbejdsmarkedet har medført en voksende interesse for kompetencer i almindelighed og basale kognitive færdigheder i særdeleshed både i Danmark og internationalt inden for de seneste årtier. Der har været øget fokus på kompetenceudvikling både hos børn og hos voksne, herunder på forbedring af metoder til måling af aktuelle færdigheder med henblik på at opnå øget forståelse af, hvorledes færdigheder opbygges og vedligeholdes. Kernen i PIAAC-undersøgelsen er en test af voksnes færdigheder inden for læsning, regning og problemløsning samt et interview, der afdækker respondenternes baggrund. Deltagelse i anden runde af PIAAC giver mulighed for at undersøge udviklingen i den voksne befolknings kompetenceniveau siden den første PIAAC-undersøgelse. Samtidig vil ny viden om voksnes kompetencer kunne give et værdifuldt input til at belyse behovet for omstilling og efteruddannelse af arbejdsstyrken.
PIAAC-undersøgelsen gennemføres blandt en stikprøve af danskere i deres hjem. Populationen for PIAAC-undersøgelsen er voksne i alderen 16-65 år. Fra hvert land deltager ca. 1 500 respondenter i pilotundersøgelsen og ca. 4 000 respondenter i hovedundersøgelsen. Danmark skal desuden gennemføre 3 tillægsundersøgelser:
- Oversampling af den ældre befolkning (55-65 år),
- Oversampling af etniske voksne,
- Oversampling af unge, der havde deltaget i PISA 2009.
En oversampling inden for de 3 befolkningsgrupper betyder, at deltagelsen øges med ca. 1 000-1 200 respondenter pr. gruppe i den ældre gruppe og gruppen med etniske voksne. I PISA-gruppen øges deltagelsen med ca. 1 800 respondenter. Samlet set vil der være ca. 8 000 deltagere i hovedundersøgelsen i Danmark.
I 2. runde af PIAAC opdeles opgaveløsningen i en teknisk gennemførelse og en ekspertfaglig gennemførelse, der også inkluderer projektledelsen af den danske del af PIAAC. Opgaven i dette udbud vedrører sidstnævnte del af opgaveløsningen.
Den udbudte opgave kan opdeles i 4 delopgaver:
1) Projektledelse af gennemførslen af den danske del af PIAAC, herunder varetagelse af rollen som NPM (National Project Manager);
2) Oversættelse og kvalitetssikring af materialer til gennemførelse af undersøgelsen;
3) Analyse af pilotundersøgelsen;
4) Analyse af hovedundersøgelsen og udarbejdelse af rapporter.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Der stilles ikke særlige krav til egnethed til at udøve den omhandlede erhvervsaktivitet, herunder krav om optagelse i erhvervs- eller handelsregistre.
Tilbudsgiver skal ved afkrydsning af Del IV (Udvælgelseskriterier), afsnit α, i det fælles europæiske udbudsdokument (ESPD) afgive erklæring om opfyldelse af alle udvælgelseskriterier.
Følgende dokumentation for økonomisk kapacitet skal fremlægges, når ordregiver anmoder herom:
— Tilbudsgivers balance eller uddrag heraf i det seneste disponible regnskabsår, såfremt offentliggørelse af balancen er lovpligtig i det land, hvor tilbudsgiveren er etableret, eller anden dokumentation for egenkapitalens størrelse. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal oplysningerne afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen.
Tilbudsgiver skal benytte det fælles europæiske udbudsdokument som foreløbigt bevis for, at tilbudsgiver opfylder de anførte minimumskrav til egnethed, samt hvordan tilbudsgiver opfylder de objektive og ikkediskriminerende kriterier for udvælgelse, jf. udbudslovens § 148, stk. 1. Før ordregivers beslutning om tildeling af kontrakten, skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten til, fremlægge dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i det fælles europæiske udbudsdokument i henhold til udbudslovens § 151. Der henvises til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledning herom.
Den økonomiske aktør kan basere sig på andre enheders formåen (f.eks. et moder- eller søsterselskab eller en underleverandør) uanset den juridiske karakter af forbindelserne mellem den økonomiske aktør og disse andre. Den økonomiske aktør skal i givet fald godtgøre fuldt ud at kunne råde over de ressourcer, der er nødvendige til opfyldelse af kontrakten, f.eks. ved at fremlægge en erklæring eller anden dokumentation for disse enheders juridiske forpligtelse til at stille de nødvendige ressourcer til rådighed i kontraktperioden. I modsat fald har ordregiver ikke mulighed for at lægge vægt på andre enheders formåen. Ordregiver har udarbejdet en skabelon for erklæringen, som kan hentes på http://eu.eu-supply.com/app/rfq/rwlentrance_s.asp?PID=226809&B=UVM og som skal udfyldes udover det fælles europæiske udbudsdokument.
Som mindstekrav kræves en positiv egenkapital i det seneste disponible regnskabsår. Såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre enheders formåen, beregnes egenkapitalen som virksomhedens og disse andre enheders samlede egenkapital i det seneste disponible regnskabsår. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks.et konsortium) beregnes egenkapitalen som deltagernes samlede egenkapital i det seneste disponible regnskabsår. Oplysningerne afgives i forbindelse med ordregivers anmodning om fremlæggelse af dokumentation for de oplysninger, der er angivet i det fælles europæiske udbudsdokument (ESPD). Der henvises til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledning herom.
Den økonomiske aktør kan basere sig på andre enheders formåen (f.eks. et moder- eller søsterselskab eller en underleverandør) uanset den juridiske karakter af forbindelserne mellem den økonomiske aktør og disse andre. Den økonomiske aktør skal i givet fald godtgøre fuldt ud at kunne råde over de ressourcer, der er nødvendige til opfyldelse af kontrakten, f.eks. ved at fremlægge en erklæring eller anden dokumentation for disse enheders juridiske forpligtelse til at stille de nødvendige ressourcer til rådighed i kontraktperioden. I modsat fald har ordregiver ikke mulighed for at lægge vægt på andre enheders formåen. Ordregiver har udarbejdet en skabelon for erklæringen, som kan hentes på http://eu.eu-supply.com/app/rfq/rwlentrance_s.asp?PID=226809&B=UVM og som skal udfyldes udover det fælles europæiske udbudsdokument.
Tilbudsgiver skal ved afkrydsning af Del IV (Udvælgelseskriterier), afsnit α, i det fælles europæiske udbudsdokument (ESPD) afgive erklæring om opfyldelse af alle udvælgelseskriterier.
Følgende dokumentation for teknisk og faglig kapacitet skal fremlægges, når ordregiver anmoder herom:
1) Oplysning om tilbudsgivers generelle kompetenceprofil forstået som tilbudsgivers overordnede faglige kvalifikationer, herunder forskningskompetencer. Dokumentationen i henhold til dette punkt ses endvidere gerne så vidt muligt at omfatte oplysninger om tilbudsgivers erfaring med udførelse af evalueringsopgaver på uddannelses- og beskæftigelsesområdet, herunder erfaringer med opgaver af lignende omfang og varighed;
2) En liste over de betydeligste leveringer af tjenesteydelser af den anførte type (projektstyring, oversættelse og kvalitetssikring af test, analyse af datamateriale), der er udført inden for de seneste 3 år, med angivelse af beløb og tidspunkter og den offentlige eller private modtager.
Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal oplysningerne afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen.
Tilbudsgiver skal benytte det fælles europæiske udbudsdokument som foreløbigt bevis for, at tilbudsgiveren opfylder de nedenfor anførte minimumskrav til egnethed, samt hvordan tilbudsgiveren opfylder de objektive og ikkediskriminerende kriterier for udvælgelse, jf. udbudslovens § 148, stk. 1. Før ordregivers beslutning om tildeling af kontrakten, skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten til, fremlægge dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i det fælles europæiske udbudsdokument i henhold til udbudslovens § 151. Der henvises til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledning herom.
Den økonomiske aktør kan basere sig på andre enheders formåen (f.eks. et moder- eller søsterselskab eller en underleverandør) uanset den juridiske karakter af forbindelserne mellem den økonomiske aktør og disse andre. Den økonomiske aktør skal i givet fald godtgøre fuldt ud at kunne råde over de ressourcer, der er nødvendige til opfyldelse af kontrakten, f.eks. ved at fremlægge en erklæring eller anden dokumentation for disse enheders juridiske forpligtelse til at stille de nødvendige ressourcer til rådighed i kontraktperioden. I modsat fald har ordregiver ikke mulighed for at lægge vægt på andre enheders formåen. Ordregiver har udarbejdet en skabelon for erklæringen, som kan hentes på http://eu.eu-supply.com/app/rfq/rwlentrance_s.asp?PID=226809&B=UVM og som skal udfyldes udover det fælles europæiske udbudsdokument.
Som mindstekrav kræves mindst én betydelig leverance af den anførte type (projektstyring, oversættelse og kvalitetssikring af test, analyse af datamateriale), som tilbudsgiver har udført i løbet af de sidste 3 år. Oplysningerne afgives i forbindelse med ordregivers anmodning om fremlæggelse af dokumentation for de oplysninger, der er angivet i det fælles europæiske udbudsdokument (ESPD). Der henvises til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledning herom.
Den økonomiske aktør kan basere sig på andre enheders formåen (f.eks. et moder- eller søsterselskab eller en underleverandør) uanset den juridiske karakter af forbindelserne mellem den økonomiske aktør og disse andre. Den økonomiske aktør skal i givet fald godtgøre fuldt ud at kunne råde over de ressourcer, der er nødvendige til opfyldelse af kontrakten, f.eks. ved at fremlægge en erklæring eller anden dokumentation for disse enheders juridiske forpligtelse til at stille de nødvendige ressourcer til rådighed i kontraktperioden. I modsat fald har ordregiver ikke mulighed for at lægge vægt på andre enheders formåen. Ordregiver har udarbejdet en skabelon for erklæringen, som kan hentes på http://eu.eu-supply.com/app/rfq/rwlentrance_s.asp?PID=226809&B=UVM og som skal udfyldes udover det fælles europæiske udbudsdokument.
I kontrakten vil hensynet til samfundsansvar som formuleret i de konventioner, der ligger til grund for principperne i FN's Global Compact, og som formuleret i OECD's retningslinjer for Multinationale virksomheder, blive inddraget i relevant omfang. Det vil desuden være et kontraktmæssigt krav, at ansatte hos leverandøren og eventuelle underleverandører, som medvirker til at opfylde kontrakten, sikres løn (herunder særlige ydelser), arbejdstid og andre arbejdsvilkår, som ikke er mindre gunstige end dem, der gælder for arbejde af samme art i henhold til en kollektiv overenskomst indgået af de inden for det pågældende faglige område mest repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som gælder på hele det danske område, jf. ILO-konvention 94 om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter og cirkulære nr. 9471 af 30.6.2014.
Ved evt. aftaleindgåelse med en sammenslutning af virksomheder (fx konsortium) skal deltagerne påtage sig solidarisk hæftelse og udpege en fælles befuldmægtiget.
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger
Deltagelse i udbuddet kan kun ske elektronisk via ordregivers anvendte elektroniske udbudssystem jf. punkt I.3). For at få adgang til udbudsmaterialet skal ansøger være registreret eller registrere sig som bruger. Såfremt ansøgningen indeholder flere udgaver (versioner) af det samme dokument, vil den senest uploadede udgave være den gældende.
Al kommunikation i forbindelse med udbudsproceduren, herunder spørgsmål og svar, skal ske via det elektroniske udbudssystem. Interesserede bedes holde sig orienteret via det elektroniske udbudssystem.
Ansøger skal som sin ansøgning indgive et ESPD som et foreløbigt bevis for de i udbudslovens § 148, stk. 1, nr. 1-3, nævnte forhold. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium), skal der indgives et særskilt ESPD for hver af de deltagende økonomiske aktører. Såfremt ansøgeren baserer sig på andre enheders formåen, skal der indgives et ESPD for hver af de enheder, som denne baserer sig på.
Inden tildeling af endelig kontrakt vil den tilbudsgiver, som ordregiver har besluttet at tildele kontrakten, skulle fremlægge følgende dokumentation for så vidt angår udelukkelsesgrundene. Som bevis for at tilbudsgiveren har opfyldt sine forpligtelser over for det offentlige med hensyn til betaling af skatter, afgifter og bidrag til sociale sikringsordninger, at den ikke er dømt for strafbare forhold, og at den ikke er under konkurs, likvidation, rekonstruktion eller lignende situation kan tilbudsgiveren fremlægge en serviceattest. Serviceattester udstedes af Erhvervsstyrelsen. Ordregiver tager forbehold om at iværksætte en sådan procedure om ”self-cleaning”, såfremt dette er relevant.
Ansøgeren vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis ansøgeren er omfattet af de i udbudslovens § § 135 og 136 nævnte obligatoriske udelukkelsesgrunde, medmindre ansøger har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for, at denne er pålidelig i overensstemmelse med udbudslovens § 138. Inden tildelingsbeslutningen skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten til, fremlægge dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i ESPD i henhold til udbudslovens § § 151-152, jf. § 153.
I relation til punkt III.1.2) Økonomisk og finansiel kapacitet bemærkes, at såfremt ansøger er et universitet, opgøres omsætningen som det beløb, universitetet modtager i tilskud til universitetets undervisnings-, forsknings- og formidlingsvirksomhed.
Ordregiver kan anvende fremgangsmåden i udbudslovens § 159, stk. 5, hvis ansøgninger eller tilbud ikke opfylder udbudsmaterialets formelle krav.
Nævnenes Hus, Toldboden 2
Viborg
8800
Danmark
Telefon: +45 35291000
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Internetadresse: https://erhvervsstyrelsen.dk/klagevejledning-0
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v., gælder følgende frister for indgivelse af klage:
Klage over ikke at være blevet udvalgt, skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf. lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens § 2, stk. 1, nr. 1, og udbudslovens § 171, stk. 2.
I andre situationer skal klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort;
2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen;
3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2, og udbudslovens § 171, stk. 4;
4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk
Internetadresse: http://www.kfst.dk