23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
2019/S 019-041616
Offentliggjort
28.01.2019
Udbudstype
Tildeling af kontrakt uden forudgående offentliggørelse

Udbyder

Roskilde Tekniske Skole

Vindere

(28.01.2019)
KMD Business Innovation & Products
Lautrupparken 42
2750 Ballerup

Indkøbet af Pilotfase med Udvata’s studieadministrative system ’Studica’ for perioden jan 2019 - 31.12.2019


Roskilde Tekniske Skole

Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed

Tjenesteydelser

Legal Basis:

Direktiv 2014/24/EU

Del I: Ordregivende myndighed/enhed

I.1) Navn og adresser
Roskilde Tekniske Skole
44053128
Pulsen 10
Roskilde
4000
Danmark
Kontaktperson: Morten S. Andersen
Telefon: +45 22686750
E-mail: ma@rts.dk
NUTS-kode: DK021

Internetadresse(r):

Overordnet internetadresse: http://www.rts.dk

I.4) Type ordregivende myndighed
Anden type: Selvejende institution
I.5) Hovedaktivitet
Uddannelse

Del II: Genstand

II.1) Udbuddets omfang
II.1.1) Betegnelse:

Indkøbet af Pilotfase med Udvata’s studieadministrative system ’Studica’ for perioden jan 2019 - 31.12.2019

II.1.2) Hoved-CPV-kode
72000000
II.1.3) Kontrakttype
Tjenesteydelser
II.1.4) Kort beskrivelse:

Kontraktens genstand:

Leverancen af det studieadministrative system, Studica gennemføres som et driftssystem og samtidigt som et pilotforsøg. Systemet er udviklet til drift af dele af de funktioner og behov, som Roskilde Tekniske Skole har til et studieadministrativt system. Systemet er dog endnu ikke færdigudviklet, og pilotdriften har til formål at afdække de udestående elementer for videreudvikling af systemet og afklare, hvorledes erhvervsskolernes behov og krav til studieadministrative systemer kan indarbejdes i systemer som Studica og herefter indfries.

II.1.6) Oplysninger om delkontrakter
Kontrakten er opdelt i delkontrakter: nej
II.1.7) Udbuddets samlede værdi (eksklusive moms)
Værdi eksklusive moms: 850 000.00 DKK
II.2) Beskrivelse
II.2.1) Betegnelse:
II.2.2) Supplerende CPV-kode(r)
48000000
48780000
48930000
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: DK01
II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

Indledning:

Undervisningsministeriet har meddelt landets erhvervsskoler, at aftalen om benyttelse af skolernes nuværende studieadministrative system, Easy udløber pr. juli 2019, og at skolerne herefter skal sikre en alternativ løsning for skolernes videre drift.

Roskilde Tekniske Skole (RTS) har følgelig behov for at indgå kontrakt med en leverandør af et nyt studieadministrativt system til ikrafttræden senest den 1.7.2019.

Opgaven indebærer:

- Administrativt system, der kan varetage al administration vedr. elever og kursisters aktiviteter, herunder indberetning af årselever til Undervisningsministeriet.

På den baggrund har RTS i et samarbejde med landets øvrige erhvervsskoler og alene (se separat notat om dette) foretaget en markedsundersøgelse og afsøgt markedets tilbud for levering af studieadministrative systemer til dækning af skolernes respektive behov. RTS har udover at deltage i en udførlig undersøgelse med afholdelse af markedsdialog med en række repræsentanter for markedet indbudt 3 leverandører til at komme med tilbud på levering af et studieadministrativt system til RTS.

De indbudte leverandører i markedsundersøgelsen har modtaget en generel og ens orientering om de involverede opgaver, behov og krav til det studieadministrative system, hvorefter Leverandørerne har afgivet bud herpå.

Udover de gennemførte markedsundersøgelser har RTS kortlagt udgiftsniveauet til levering af systemet i de forudgående år.

Nuværende omkostningsniveau

Det nuværende omkostningsniveau for RTS viser, at den årlige omkostning til studieadministrativt system er ca. 820 000 DKK eksl. moms.

Eftersom den nuværende leverandør af det studieadministrative system, Easy via STIL/Undervisnings-ministeriet ikke længere vil fortsætte driften og tilbyde systemet under de nuværende forhold og vilkår, har Easy ikke været inddraget i det videre forløb og er heller ikke relevant i forhold til afklaringen af udbudspligten for indgåelse af kontrakt på levering af et studieadministrativt system til RTS pr. 1.7.2019.

Alternativ leverandør:

På baggrund af ovenstående har RTS gennemført en længere proces omhandlende behovs-afklaring (se separat notat vedr. denne proces), undersøgelse af mulige leverandører, undersøgelse af leverandørernes mulighed for opfyldelse af RTS’s krav samt indhentning af tilbud på en løsning.

De behov, som RTS har vægtet meget højt i vurderingen er:

— At systemet er åbnet for integration med 3.parts systemer, idet studiesystemet skal levere data til 15+ andre systemer på skolen,

— At systemet er baseret på nyeste teknologi og giver mulighed for at anvende f.eks. kunstig intelligens og anden intelligent brug af data,

— At systemet giver mulighed for en væsentlig reduktion af kompleksiteten af den enkelte medarbejders hverdag,

— At system er beslutningsunderstøttende og guider medarbejderen frem til de korrekte valg.

På baggrund af de gennemførte markedsundersøgelser er det konstateret, at der vil være behov for udvikling og videreudvikling af de foreliggende løsninger for studieadministrative systemer til opfyldelse af de krav og behov, som erhvervsskolerne har for understøttelse af skolernes drift.

II.2.5) Tildelingskriterier
II.2.11) Oplysninger om optioner
Optioner: nej
II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
II.2.14) Yderligere oplysninger

Del IV: Procedure

IV.1) Beskrivelse
IV.1.1) Proceduretype
Tildeling af kontrakt uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende i tilfældene anført nedenfor
  • Udbuddet er ikke omfattet af direktivet
Forklaring:

På baggrund af de gennemførte markedsundersøgelser er det konstateret, at der vil være behov for udvikling og videreudvikling af de foreliggende løsninger for studieadministrative systemer til opfyldelse af de krav og behov, som erhvervsskolerne har for understøttelse af skolernes drift. Under hensyntagen til den foreliggende uafklarede situation, som i markedsundersøgelserne har afdækket, at der hos markedsaktørerne i form af udbyderne af de studieadministrative systemer fortsat pågår en række arbejder for udvikling af tilstrækkelige og dækkende studieadministrative systemer, har Roskilde Tekniske Skole truffet beslutning om at indgå kontrakt om levering af et studieadministrativt system, indtil der foreligger en nærmere afklaring. Det forventes, at denne afklaring og udvikling kan gennemføres indenfor en etårig periode, hvorefter kontrakten for levering af et endeligt studieadministrativt system kan konkurrenceudsættes. Levering af det studieadministrative system vil følgelig alene blive indgået som en driftsaftale for et pilotprojekt under afklaringsforløbet for et endeligt udbud og indgåelse af kontrakt, når markedet og systemerne er færdigudviklede. Roskilde Tekniske Skole har endvidere foretaget en vurdering af kontraktens eventuelle grænseoverskridende interesse og fundet, at kontrakten ikke har grænseoverskridende interesse. Dette begrundes i følgende: Kontrakten om levering af et studieadministrativt system til danske ungdomsuddannelser (danske almene gymnasier samt erhvervsskoler (handelsskoler, tekniske skoler. SOSU-skoler og landbrugsskoler) kræver et indgående kendskab til de danske regler for drift af skolerne og det studieadministrative systems understøttelse af denne drift. Det studieadministrative system skal anvendes af erhvervsskolernes administrative medarbejdere for håndtering af elever, drift, indrapportering Undervisningsministeriet mv. Denne driftssituation og de medarbejdere, som behandler og anvender det studieadministrative system har behov for løbende i kontraktperioden at kunne gøre brug af support fra leverandøren på dansk. Det ovenfor angivne medfører krav om indsigt i de danske regler og lovgivning for erhvervsskolernes drift og det studieadministrative systems understøttelse heraf samt sikring af support på dansk, hvilket medfører, at kontrakten ikke kan anses for at have grænseoverskridende interesse, særligt når dette sammenholdes med den begrænsede kontraktperiode og -værdi. Under hensyntagen til, at der er tale om et område og marked i udvikling, og at kontraktforløbet for det studieadministrative system indgås som et pilotforløb, hvori markedet modnes med (videre-)udvikling af de foreliggende studieadministrative systemer til imødekommelse af erhvervsskolernes krav og behov for understøttelse af driften indgås kontrakten alene for en periode på 1 år. Sammenfattende og på baggrund af de gennemførte forudgående markedsanalyse, vurdering af kontraktens eventuelle grænseoverskridende interesse mv., som anført ovenfor, er det Roskilde Tekniske Skole´s vurdering, at kontrakten ikke er udbudspligtig jf. herved udbudslovens § 6, stk. 1, nr. 3 modsætningsvis, da tærskelværdien ikke er overskredet og kontrakten ikke har grænseoverskridende interesse.

IV.1.3) Oplysninger om rammeaftale
IV.1.8) Oplysninger om GPA-aftalen om offentlige udbud
Dette udbud er omfattet af GPA-aftalen: nej
IV.2) Administrative oplysninger
IV.2.1) Tidligere offentliggørelse om samme kontrakt

Del V: Kontrakt-/koncessionstildeling

V.2) Kontrakt-/koncessionstildeling
V.2.1) Dato for beslutningen om kontrakttildeling:
23/01/2019
V.2.2) Oplysninger om tilbud
Kontrakten er blevet tildelt en sammenslutning af økonomiske aktører: nej
V.2.3) Kontrahentens/Koncessionshavers navn og adresse
KMD Business Innovation & Products
Lautrupparken 42
Ballerup
2750
Danmark
E-mail: tmd@kmd.dk
NUTS-kode: DK01
Kontrahenten/koncessionshaveren bliver en SMV: nej
V.2.4) Oplysninger om kontraktens/delkontraktens/koncessionens værdi (eksklusive moms)
Indledende anslået samlet værdi af kontrakten/delkontrakten/koncessionen: 850 000.00 DKK
Kontraktens/delaftalens/koncessionens samlede værdi: 850 000.00 DKK
V.2.5) Oplysninger om underentreprise

Del VI: Supplerende oplysninger

VI.3) Yderligere oplysninger:
VI.4) Klageprocedurer
VI.4.1) Organ med ansvar for klageprocedurerne
Klagenævnet for Udbud
København Ø
Danmark
VI.4.2) Organ med ansvar for mæglingsprocedurerne
VI.4.3) Klageprocedure
VI.4.4) Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om klageproceduren
VI.5) Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
23/01/2019

Send til en kollega

0.047