Fakta om udbudet
Udbyder
Digitaliseringsstyrelsen
Kontrakt om udvikling, drift, vedligeholdelse, support og videreudvikling af Digital Post
Digitaliseringsstyrelsen
Bekendtgørelse om indgåede kontrakter
Resultat af udbudsproceduren
Tjenesteydelser
Direktiv 2014/24/EU
Del I: Ordregivende myndighed
34051178
Landegreven 4
København K
1017
Danmark
Kontaktperson: Niels Thomsen
E-mail: naestedigitalpost@digst.dk
NUTS-kode: DK
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.digst.dk
Del II: Genstand
Kontrakt om udvikling, drift, vedligeholdelse, support og videreudvikling af Digital Post
Digitaliseringsstyrelsen ønsker at anskaffe den næste generation Digital Post-løsning, som anses for en væsentlig infrastruktur og en bærende del af det offentliges digitale kommunikation, jf. lov nr. 528 af 11.6.2012 om Digital Post fra offentlige afsendere. Den udbudte kontrakt vedrører udvikling, herunder konvertering, drift, vedligeholdelse, support og videreudvikling af Digital Post, som beskrevet i punkt II.2.4).
I. Baggrund og formål
Digitaliseringsstyrelsen ønsker til erstatning af den eksisterende Digital Post-løsning at anskaffe den næste generation Digital Post-løsning, der er en kommunikationsløsning, offentlige myndigheder anvender til sikkert og digitalt at sende uafviselig information med personfølsomme oplysninger.
Det følger af lov om Digital Post fra offentlige afsendere, jf. lov nr. 528 af 11.6.2012, at offentlige myndigheder kan sende post til borgere og virksomheder med de retsvirkninger, der følger af loven, medmindre borgeren/virksomheden er fritaget fra Digital Post. Ca. 4 400 000 borgere og ca. 760 000 virksomheder modtager digital post, mens ca. 500 myndigheder anvender løsningen som afsendere.
Løsningen vil fremover kunne anvendes uden udbud af de i kontraktens bilag 2.5 oplistede myndigheder og af eventuelle myndigheder, som senere ved lov måtte blive forpligtet til at anvende løsningen.
II. Ydelser:
Kontrakten omfatter følgende hovedydelser, som vil blive uddybet nærmere i udbudsmaterialet:
A. Udvikling og etablering af løsningen:
Leverandøren skal udvikle løsningen med fokus på høj kvalitet og sikkerhed. Udviklingen af løsningen vil omfatte kompleks proces- og projektstyring og involvere samarbejde med mange interne og eksterne parter, herunder it-leverandører af eksterne systemer samt slutbrugerrepræsentanter. Det må forventes, at løsningen skal udvikles under et tidsmæssigt presset forløb. Udviklingen vil omfatte:
1) etablering af de nødvendige miljøer til test- og driftsafvikling af løsningen;
2) udvikling af løsningen som en modulært opbygget digital infrastruktur med udvikling og etablering af følgende komponenter:
- (Distribution) integrationskomponent til krypteret forsendelse af meddelelser,
- (Opbevaring) miljø beregnet på store datamængder til krypteret arkivering af brugernes meddelelser,
- (Kontaktregister) register indeholdende brugernes e-mailadresser og telefonnumre,
- (Myndighedsregister) register over offentlige organisationer i Danmark,
- (Skriv til det offentlige) funktionalitet til via Digital Post at skrive til myndigheder i visningsklient,
- (Hændelseslog) brugerorienteret log, hvor der kan fremsøges oplysninger om hændelser ifm. forsendelse af meddelelser,
- (Administrativ Adgang) grafisk brugergrænseflade til konfiguration og opsætning af it-systemer til krypteret forsendelse af meddelelser.
3) udvikling af mange integrationer til eksterne systemer, fx NemLog-in, Datafordeleren og til løsningens brugergrænseflader, som udvikles særskilt fra løsningen af hhv. borger.dk og Virk;
4) gennemførelse af struktureret værktøjsunderstøttet datakonvertering af store mængder data fra den eksisterende løsning, som udgør ca. 100 TB delvist struktureret data med mange datatyper, til flere nye datamodeller og databaser;
5) udrulning af løsningen, som bl.a. omfatter tilslutning af myndigheder til løsningen og uddannelse.
B. Drift, vedligehold og support:
Leverandøren skal levere drift og vedligehold af løsningen, herunder ifm. pilotdrift forud for overtagelsen. Dette vil bl.a. omfatte opdatering af programmel, kapacitets- og performancestyring, overvågning, back-up og restore, overholdelse af sikkerhedskrav mv. Leverandøren skal varetage den daglige support bestående af service desk og 2. level support, herunder ifm. pilotdrift forud for overtagelsen. 1. level support varetages i andet regi.
C. Videreudvikling:
Leverandøren skal løbende videreudvikle løsningen bl.a. som følge af ændrede og nye lovgivningskrav, ændrede og nye sikkerhedskrav samt ændrede og nye krav til behandling af persondata.
D. Teknisk bistand i forbindelse med tilslutning af myndigheder til løsningen:
- Leverandøren skal yde teknisk bistand til myndigheder i forbindelse med tilslutning til løsningen.
E. Konsulent- og ophørsydelser bistand:
Leverandøren skal til styrelsen og myndigheder levere konsulentydelser, herunder uddannelse, samt ophørsydelser ved ophør, herunder ved hjemtagelse eller overdragelse til en ny leverandør.
1) eDelivery Access punkt: Udvikling af snitflade, der sikrer kompatibilitet med EU's eDelivery infrastruktur;
2) eDelivery SMP: Levering og drift af en Service Metadata Publisher (SMP) til brug for registrering af tekniske end-points for e-delivery infrastrukturen.
Del IV: Procedure
Del V: Kontrakttildeling
Kontrakt om udvikling, drift, vedligeholdelse, support og videreudvikling af Digital Post
Del VI: Supplerende oplysninger
Digitaliseringsstyrelsen modtog ved udløb af tilbudsfristen tilbud fra 2 virksomheder. Digitaliseringsstyrelsen har desværre konstateret, at begge de modtagne tilbud ikke er konditionsmæssige og dermed ikkeforskriftsmæssige. Det er endvidere Digitaliseringsstyrelsens vurdering, at udbuddets formelle krav og egnethedskrav er opfyldt af begge tilbudsgivere. Tilbudsgiverne er endvidere ikke omfattet af en udelukkelsesgrund.
Digitaliseringsstyrelsen vælger derfor at overgå til udbud med forhandling uden offentliggørelse af en ny udbudsbekendtgørelse i medfør af udbudslovens § 61, stk. 1, nr. 2, og stk. 4.
Nævnenes Hus, Toldboden 2
Viborg
8800
Danmark
Telefon: +45 72405600
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Internetadresse: https://klfu.naevneneshus.dk/
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage:
Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf. lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens § 2, stk. 1, nr. 1, og udbudslovens § 171, stk. 2.
I andre situationer skal klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort;
2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen;
3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2, og udbudslovens § 171, stk. 4;
4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1).
Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/vejledning/
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk
Internetadresse: http://www.kfst.dk