Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
Addresse
Københavns Lufthavne A/S
Lufthavnsboulevarden 6
Att: Sen. legal counsel Bjarne Bæk
2770 Kastrup
Telefon: +45 32312675
Mail: b.baek@cph.dk
Anmodning om deltagelse
Addresse
Lilholm & partnere
Lundtofegårdsvej 95,1
Att: Jørgen Lilholm
2800 Lyngby
Udbyder
Københavns Lufthavne A/S
Vindere
Bygherrerådgivning i forbindelse med programmet »Landside Terminal Expansion (LTE)«:
(15.05.2015)
COWI A/S
Parallelvej 2
2800 Kongens Lyngby
Bygherrerådgivning i forbindelse med programmet »Airside Terminal Expansion West«:
(15.05.2015)
Alectia A/S
Teknikerbyen 34
2830 Virum
Bygherrerådgivning i forbindelse med programmet »Udvidelse af Gate- og Standpladskapacitet i området øst for finger D«:
(15.05.2015)
Niras A/S
Sortemosevej 19
3450 Allerød
Opdateringer
I stedet for:
III.2.3) Teknisk kapacitet:
4. Referencer på bygherrerådgivningsopgaver i forbindelse med udvikling og gennemførelse af større (bygge-/anlægssum op til ca. 500 000 000 DKK) og/eller komplekse bygge- og anlægsprojekter i lufthavne; alternativt projekter af tilsvarende størrelse/karaktér andre steder end i lufthavne. Referencer skal indeholde oplysninger om bygherre, projektnavn, opgavens størrelse og art, entrepriseform, beskrivelse af ansøgers ydelser samt perioden for opgavens gennemførelse (maks. 1 A4-side pr. reference).
Der må maksimalt angives 6 referencer — uanset antallet af konsortiedeltagere.
—.
Læses:
III.2.3) Teknisk kapacitet:
4. Referencer på bygherrerådgivningsopgaver i forbindelse med udvikling og gennemførelse af større (bygge-/anlægssum op til ca. 500 000 000 DKK) og/eller komplekse bygge- og anlægsprojekter i lufthavne; alternativt projekter af tilsvarende størrelse/ karakter andre steder end i lufthavne. Referencer skal indeholde oplysninger om bygherre, projektnavn, opgavens størrelse og art, entrepriseform, beskrivelse af ansøgers ydelser samt perioden for opgavens gennemførelse (maks. 1 A4-side pr. reference).
Bemærk: Ved ansøgning om deltagelse i udbuddet af delaftale 2 og/eller 3 skal det fremgå, om referencerne vedrører opgaver for forretningsdrevne virksomheder/organisationer, hvor assets og funktioner indgår som en væsentlig del af forretningsgrundlaget.
Der må maksimalt angives 6 referencer — uanset antallet af konsortiedeltagere. antallet af konsortiedeltagere.
Bud eller ansøgninger om deltagelse skal sendes til:
Lilholm & partnere, Lundtoftegårdsvej 95,1, Att: Jørgen Lilholm, 2800 Lyngby, DK. Telefon: +45 39900103. Mailadresse: jl@lilholmogpartnere.dk.
Rammeaftale om bygherrerådgivning i forbindelse med områderelaterede programmer for lufthavnens kapacitetsudvikling (Rettet)
Københavns Lufthavne A/S
Tjenesteydelser
Direktiv 2004/17/EF
Del I: Ordregiver
I.1)
Navn, adresser og kontaktpunkt(er)
Københavns Lufthavne A/S
Lufthavnsboulevarden 6
Att: Sen. legal counsel Bjarne Bæk
2770 Kastrup
DANMARK
Telefon: +45 32312675
Mailadresse: b.baek@cph.dk
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse for ordregiveren: http://www.cph.dk
Yderligere oplysninger fås her: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er)
Specifikationer og yderligere dokumenter (herunder dokumenter til et dynamisk indkøbssystem) fås her: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er)
Bud eller ansøgninger om deltagelse skal sendes til: Lilholm & partnere
DK
Lundtofegårdsvej 95,1
Att: Jørgen Lilholm
2800 Lyngby
DANMARK
Telefon: +45 39900101
Mailadresse: jl@lilholmogpartnere.dk
Internetadresse: http://www.lilholmogpartnere
I.2)
Hovedaktivitet
Lufthavnsrelaterede aktiviteter
I.3)
Kontrakt indgås på andre ordregiveres vegne
Ordregiveren indkøber på andre ordregiveres vegne: nej
Del II: Kontraktens genstand
II.1)
Beskrivelse
II.1.1)
Ordregiverens betegnelse for kontrakten:
Rammeaftale om bygherrerådgivning i forbindelse med områderelaterede programmer for lufthavnens kapacitetsudvikling.
II.1.2)
Kontrakttype og leverings- eller udførelsessted for bygge/anlægsarbejdet, varerne eller tjenesteydelserne
Tjenesteydelser
Tjenesteydelseskategori nr. 12: Arkitektvirksomhed, rådgivende ingeniørvirksomhed og integreret ingeniørvirksomhed, byplanlægning og landskabsarkitektur, hermed beslægtet teknisk-videnskabelig konsulentvirksomhed, teknisk prøvning og analyse
NUTS-kode DK012
II.1.3)
Oplysninger om offentlig kontrakt, rammeaftale eller dynamisk indkøbssystem
Bekendtgørelsen vedrører udarbejdelse af en rammeaftale
II.1.4)
Oplysninger om rammeaftale
Rammeaftale med en enkelt aktør
Rammeaftalens varighed
Varighed i år: 3
Anslået samlet værdi af indkøbene i hele rammeaftalens løbetid
Anslået værdi eksklusive moms
interval: mellem 20 000 000 og 60 000 000 DKK
Hyppigheden og værdien af de kontrakter, der skal tildeles: Der forventes et løbende træk på rammeaftalen. Det præciseres, at CPH har ret til men ikke pligt til at trække på rammeaftalen.
II.1.5)
Kort beskrivelse af kontrakten eller indkøbet/indkøbene:
Københavns Lufthavne A/S (CPH) har en vision om at udvikle lufthavnen, så den i fremtiden kan betjene 40 mio. passagerer årligt. For at nå dertil skal lufthavnens bygninger og anlæg i betydeligt omfang udvikles og suppleres. Planlægningen af dette er igangsat, og det forventes, at en række konkrete bygge- og anlægsprojekter vil skulle gennemføres i de kommende år.
Da lufthavnen dækker over et stort geografisk område, og da der er mange forskellige funktioner og aktiviteter i lufthavnen, vil udviklingstakten variere fra område til område i lufthavnen. Endvidere vil karaktéren og selve indholdet af projekterne i de forskellige områder variere en del.
CPH har på denne baggrund organiseret udviklingsarbejdet i en række programmer, der hver for sig omhandler udviklingen af bestemte områder i lufthavnen. Programmerne ledes af programchefer, som vil blive støttet af en række projektledere i takt med, at programmerne udmønter sig i konkrete projekter.
Til hvert program ønsker CPH at knytte en bygherrerådgiver, som vil få til opgave at bistå CPH s programchef og projektledere med at håndtere udviklingen og gennemførelsen af bygge- og anlægsprojekterne indenfor programmets område.
Den udbudte rammeaftale er opdelt på delaftaler vedrørende tre aktuelle programmer:
— udvidelse af Gate-og Standpladskapacitet i området øst for finger D
— landside Terminal Expansion (LTE) programmet
— airside Terminal Expansion West.
Bygherrerådgiverens ydelser fastlægges med udgangspunkt i Danske ARK s og FRI s »Ydelsesbeskrivelser for bygherrerådgivning« og vil som udgangspunkt kunne omfatte de i heri bekrevne ydelser; dog ekskl. ydelser vedrørende ejendomsstrategi, lejer- og investorrådgivning, teknisk bestillerrådgivning — OPP, due diligence, forhandling efter tilbudsloven, due diligence og facilities management.
Herudover vil bygherrerådgiverens ydelser kunne omfatte udarbejdelse af tegningsmateriale mv. på dispositionsforslagsniveau til brug for beslutningsoplæg og præsentationer, samt diverse lufthavnsspecifik rådgivning om passagérflow, wayfinding, kommercielle aktiviteter og faciliteter m.m.
II.1.6)
CPV-glossaret (common procurement vocabulary)
71200000, 71300000
II.1.7)
Oplysninger om WTO-aftalen om offentlige indkøb
Dette udbud er omfattet af WTO-aftalen om offentlige indkøb: ja
II.1.8)
Oplysninger om delaftaler
Kontrakten er opdelt i delaftaler: ja
Der kan afgives bud på en eller flere delaftaler
II.1.9)
Oplysninger om alternative tilbud
Alternative tilbud vil blive taget i betragtning: nej
II.2)
Kontraktens mængde eller omfang
II.2.1)
Samlet mængde eller omfang:
II.2.2)
Oplysninger om optioner
Optioner: ja
Beskrivelse af disse optioner: Mulighed for at forlænge rammeaftalen med 2 gange 1 år på uændrede vilkår.
II.2.3)
Oplysninger om forlængelse
Denne kontrakt kan forlænges: ja
Antal gange, der er mulighed for forlængelse: 2
II.3)
Kontraktens varighed eller frist for dens opfyldelse
Varighed i måneder: 36 (fra tildeling af kontrakten)
Oplysninger om delaftaler
Delaftale nr.: 1 Betegnelse: Bygherrerådgivning i forbindelse med programmet »Udvidelse af Gate-og Standpladskapacitet i området øst for finger D«.
1)
Kort beskrivelse:
Programmet »Udvidelse af Gate- og Standpladskapacitet øst for finger D« etableres for over en årrække at skabe kapacitet til en voksende Non-Schengen trafik. Programmet består af en række projekter, der tænkes udviklet og eksekveret fortløbende afpasset CPHs kapacitetsbehov og koordineret med den øvrige projektportefølje i området.
Rådgivningsydelsen består primært af bistand i forbindelse med planlægning og styring af projekter i programmerings-, projekterings- og udførelsesfasen.
Projekterne forventes primært at omfatte infrastruktur i form af terminalfingre og flygates med tilhørende funktioner.
Rådgivningsydelsen vil desuden omfatte koordinering af grænseflader til omkringliggende projekter udenfor programmet.
2)
CPV-glossaret (common procurement vocabulary)
71200000, 71300000
3)
Mængde eller omfang:
Anslået værdi eksklusive moms
interval: mellem 10 000 000 og 30 000 000 DKK
4)
Oplysning om anden dato for varighed af kontrakten eller for start/færdiggørelse
Varighed i måneder: 36 (fra tildeling af kontrakten)
Delaftale nr.: 2 Betegnelse: Bygherrerådgivning i forbindelse med programmet »Landside Terminal Expansion (LTE)«.
1)
Kort beskrivelse:
Programmet »Landside Terminal Expansion (LTE)« omfatter en række projekter i den nordlige del af terminalkomplekset (primært landside) og har dels til formål at sikre den fornødne kapacitet i forhold til den forventede passagervækst, dels at sikre implementering af ny lovgivning vedrørende lufthavnssikkerhed.
Rådgivningsydelsen består primært af bistand i forbindelse med i planlægning og styring af projekterne i programmerings-, projekterings- og udførelsesfasen.
På tidspunktet for nærværende udbud har programmet konkret udmøntet sig i (blandt andet) et byggeprojekt benævnt »CSC step 2« (udvidelse af centraliserede check-in faciliteter), som forventes at have en samlet projektsum på ca. 250 000 000 DKK. Projektet omfatter ombygning af det eksisterende terminalkompleks såvel som udvidelse heraf i et omfang på ca. 4 000 m². Projektet forventes at skulle stå klar til brug i sommeren 2017.
2)
CPV-glossaret (common procurement vocabulary)
71200000, 71300000
3)
Mængde eller omfang:
Anslået værdi eksklusive moms
interval: mellem 7 500 000 og 22 500 000 DKK
4)
Oplysning om anden dato for varighed af kontrakten eller for start/færdiggørelse
Varighed i måneder: 36 (fra tildeling af kontrakten)
5)
Yderligere oplysninger om delaftaler:
Ved vurdering af ansøgers referencer vil der blive lagt vægt på, om ansøger har erfaring fra lignende opgaver for forretningsdrevne virksomheder/organisationer, hvor assets og funktioner indgår som en væsentlig del af forretningsgrundlaget.
Delaftale nr.: 3 Betegnelse: Bygherrerådgivning i forbindelse med programmet »Airside Terminal Expansion West«
1)
Kort beskrivelse:
Programmet »Airside Terminal Expansion West« omhandler udvidelse af terminalkapaciteten mod syd i den vestlige del af den eksisterende terminalkrop.
Udvidelsen sker for at imødekomme den forventede passagervækst og som led i en generel kapacitetsudvidelse i lufthavnen. Udvidelsen skal være sammenhængende med de eksisterende terminalfunktioner og fingrene og vil skulle indeholde alle kendte airside terminalfunktioner; passagerrettede såvel som tekniske, driftsmæssige mv. Udvidelsen vil foregå mod syd mod standpladserne, henover terminalhandlingsvejen med påvirkninger af funktioner/kontorer i stueplan.
Udformningen af de indvendige terminalfunktioner vil skulle ske med stor fokus på passageroplevelsen.
Endvidere vil opretholdelse af eksisterende funktioner og operationer være et væsentligt hensyn i forbindelse med gennemførelsen af de af programmet omfattede projekter.
Rådgivningsydelserne vil have særlig fokus på etablering af bygningsdele, bygningsindretninger m.m., som understøtter lufthavnens fysiske og forretningsmæssige udvikling. Procesplanlægning, intern og ekstern interessenthåndtering, management rapportering og forretnings- og scenarieanalyse vil indgå som centrale elementer.
2)
CPV-glossaret (common procurement vocabulary)
71200000, 71300000
3)
Mængde eller omfang:
Anslået værdi eksklusive moms
interval: mellem 2 500 000 og 7 500 000 DKK
4)
Oplysning om anden dato for varighed af kontrakten eller for start/færdiggørelse
Varighed i måneder: 36 (fra tildeling af kontrakten)
5)
Yderligere oplysninger om delaftaler:
Ved vurdering af ansøgers referencer vil der blive lagt vægt på, om ansøger har erfaring fra lignende opgaver for forretningsdrevne virksomheder/organisationer, hvor assets og funktioner indgår som en væsentlig del af forretningsgrundlaget.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
III.1)
Kontraktbetingelser
III.1.1)
Sikkerhedsstillelse og garantier, som forlanges:
Der henvises til udbudsmaterialet.
III.1.2)
De vigtigste finansierings- og betalingsvilkår og/eller henvisning til relevante bestemmelser herom:
Der henvises til udbudsmaterialet.
III.1.3)
Retlig form, som kræves af den sammenslutning af økonomiske aktører, ordren tildeles:
Samtlige deltagere i et konsortium forstået som en sammenslutning af økonomiske aktører skal hæfte solidarisk, direkte og ubetinget for tilbuddet og opfyldelsen af den tildelte kontrakt samt udpege en fælles befuldmægtiget blandt de solidarisk hæftende deltagere i konsortiet. Såfremt anmodning om deltagelse fremsættes af et konsortium, skal konsortieerklæring udfyldes, underskrives og vedlægges anmodningen. Konsortieerklæringen kan fås ved henvendelse til den i pkt. I.1) anførte kontaktperson.
III.1.4)
Andre særlige vilkår:
Der gælder særlige vilkår for opfyldelse af kontrakten: ja
Beskrivelse af de særlige vilkår: Tilbudsgiver skal være indforstået med at tegne erhvervsansvarsforsikring med en minimumsdækning på 10 000 000 DKK for tingsskade og personskade, samt professionel ansvarsforsikring med en minimumsdækning på 10 000 000 DKK.
Personer, der skal have adgang til lufthavnens afspærrede område, skal sikkerhedsgodkendes af politiet.
Arbejdssproget er som udgangspunkt dansk; men skriftligt materiale (herunder præsentationer) skal i en vis udstrækning udarbejdes på engelsk. Endvidere vil mundtlige præsentationer mv. i et vist omfang skulle gennemføres på engelsk.
Ordregiver har i forvejen indgået en række rammeaftaler om arkitekt- og ingeniørrådgivning i forbindelse med bygge- og anlægsprojekter med bygge-/anlægssum op til ca. 40 000 000 DKK.
Hvis en ansøger, der er part i disse rammeaftaler, får tildelt en rammeaftale om bygherrerådgivning ifølge nærværende udbud, vil den pågældende ikke kunne indgå aftaler om arkitekt-/ingeniørrådgivning i forbindelse med et bygge- og anlægsprojekt med bygge-/anlægssum op til ca. 40 000 000 DKK, hvis dette konkret må anses for at indebære et habilitetsproblem (fx fordi bygherrerådgiveren som del af sin ydelse i forhold til det pågældende projekt skal foretage kontrol af/opfølgning på arkitekt- og ingeniørrådgiverens ydelser).
III.2)
Betingelser for deltagelse
III.2.1)
De økonomiske aktørers personlige forhold, herunder krav om optagelse i erhvervs- eller handelsregister
Oplysninger og formaliteter, som er nødvendige for at vurdere, om kravene er opfyldt: Tro- og love erklæring om, at ansøger ikke befinder sig i en udelukkelsesgrund som angivet i udbudsdirektivets art. 45. Hvis ansøger er et konsortium skal ovenstående erklæring afgives af alle konsortiedeltagere.
Formular til tro og love-erklæring kan fås ved henvendelse til den i pkt. I.1) anførte kontaktperson.
III.2.2)
Økonomisk og finansiel kapacitet
Oplysninger og formaliteter, som er nødvendige for at vurdere, om kravene er opfyldt: Erklæring om nøgletal for de seneste 3 regnskabsår med angivelse af:
Omsætning, Resultat før skat, Egenkapital og Samlede aktiver.
Hvis ansøger er et konsortium skal samtlige oplysninger fremlægges for alle konsortiedeltagere.
Mindstekrav:
Ansøgers omsætning skal være minimum 15 000 000 DKK i det senest disponible regnskabsår, og ansøgers egenkapital skal være positiv i dette regnskabsår.
III.2.3)
Teknisk kapacitet
Oplysninger og formaliteter, som er nødvendige for at vurdere, om kravene er opfyldt: 1. Kortfattet beskrivelse af ansøgers virksomhed med organisationsplan, firmanavn, kontaktoplysninger, ejerforhold, CVR-nummer og ansvarlig kontaktperson (maks. 2 A4- sider).
2. Erklæring om gennemsnitligt antal ansatte indenfor de ydelser prækvalifikationen vedrører for hvert af de seneste 3 år, fordelt på medarbejderkategorier efter faglige og uddannelsesmæssige kvalifikationer.
3. Beskrivelse af ansøgers kvalitets- og miljøledelsessystem.
Hvis ansøger er et konsortium, skal ovenstående oplysninger fremlægges for alle konsortiedeltagere.
4. Referencer på bygherrerådgivningsopgaver i forbindelse med udvikling og gennemførelse af større (bygge-/anlægssum op til ca. 500 000 000 DKK) og/eller komplekse bygge- og anlægsprojekter i lufthavne; alternativt projekter af tilsvarende størrelse/karaktér andre steder end i lufthavne. Referencer skal indeholde oplysninger om bygherre, projektnavn, opgavens størrelse og art, entrepriseform, beskrivelse af ansøgers ydelser samt perioden for opgavens gennemførelse (maks. 1 A4-side pr. reference).
Der må maksimalt angives 6 referencer — uanset antallet af konsortiedeltagere.
III.2.4)
Oplysning om reserverede kontrakter
III.3)
Specifikke vilkår for tjenesteydelseskontrakter
III.3.1)
Oplysninger om en bestemt profession
Udførelse af tjenesteydelsen er forbeholdt en bestemt profession: nej
III.3.2)
Medarbejdere, der skal udføre tjenesteydelsen
Juridiske personer bør anføre navne på og faglige kvalifikationer for de medarbejdere, der skal udføre tjenesteydelsen: nej
Del IV: Procedure
IV.1)
Type procedure
IV.1.1)
Type procedure
Forhandling
Nogle ansøgere er allerede udvalgt (eventuelt som led i visse typer udbud med forhandling): nej
IV.2)
Tildelingskriterier
IV.2.1)
Tildelingskriterier
Det økonomisk mest fordelagtige bud vurderet på grundlag af de kriterier, som er anført i specifikationerne eller i opfordringen til at afgive bud eller til at forhandle
IV.2.2)
Oplysninger om elektronisk auktion
Der vil blive anvendt elektronisk auktion:: nej
IV.3)
Administrative oplysninger
IV.3.1)
Sagsnummer hos ordregiveren:
IV.3.2)
Har der været tidligere offentliggørelse(r) om samme kontrakt?
nej
IV.3.3)
Vilkår for adgang til specifikationer og yderligere dokumenter
Frist for modtagelse af anmodninger om dokumenter eller for adgang til dokumenter: 17.12.2014 - 12:00
Skal der betales for dokumenterne?: nej
IV.3.4)
Frist for modtagelse af bud eller ansøgninger om deltagelse
19.12.2014 - 12:00
IV.3.5)
Sprog, der må benyttes ved afgivelse af bud eller ansøgninger om deltagelse
dansk. engelsk.
IV.3.6)
Minimumsperiode, i hvilken den bydende er forpligtet af sit bud
IV.3.7)
Åbning af bud
Del VI: Supplerende oplysninger
VI.1)
Oplysninger om gentagelse
Dette er et tilbagevendende offentligt indkøb: nej
VI.2)
Oplysninger om EU-midler
Kontrakten vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
VI.3)
Yderligere oplysninger:
Ad punkt IV 3.3): De yderligere dokumenter der kan rekvireres omfatter alene den under punkt III 1.3) nævnte konsortieerklæring og den under punkt III.2.1) nævnte tro og love-erklæring.
Ordregiver vil — for hver delaftale — udvælge de 5 mest kvalificerede blandt de egnede anmodere — vurderet på grundlag af de i punkt III 2.3), nr. 2 +4 angivne oplysninger.
Såfremt der anmodes om deltagelse på mere end én delaftale, skal der fremsendes en anmodning pr. delaftale.
Tilbuds-, forhandlings-, og kontraktssproget er dansk.
Anmodning om prækvalifikation skal fremsendes i 2 papireksemplarer og være tydeligt mærket »EU-udbud af rammeaftale om bygherrerådgivning i forbindelse med områderelaterede programmer for lufthavnens kapacitetsudvikling«.
Anmodning kan ikke fremsendes pr. mail.
VI.4)
Klageprocedurer
VI.4.1)
Organ med ansvar for klageprocedurerne
Klagenævnet for Udbud
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
DANMARK
Mailadresse: klfu@erst.dk
Telefon: +45 35291095
Internetadresse: http://www.klfu.dk
VI.4.2)
Indgivelse af klager
Præcise oplysninger om klagefrist(er): Præcise oplysninger om klagefrist(er) samt information om det danske klagesystem kan findes på http://www.kfst.dk/offentlig-konkurrence/klager-over-udbud
VI.4.3)
Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om indgivelse af klager
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
DANMARK
Mailadresse: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: http://www.kfst.dk
VI.5)
Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
28.11.2014