23948sdkhjf

Har firedoblet nyt forretningsområde: - Målet er at blive betydeligt større

Asetek fortsætter sin vækst indenfor SimSport. Til gengæld er der stilstand på firmaets vigtigste forretningsben

2023 blev et godt år for Asetek, der vendte den negative udvikling fra året før.

En stor del af væksten kom fra SimSports-segmentet, hvor omsætningen voksede fra 1,8 millioner dollars til 7,2 millioner dollars svarende til lige knap en firedobling.

Både på langt og kort sigt er det et område, som Asetek har store forventninger til, og i 2024 regner den nordjyske virksomhed med at vokse omsætningen med 40 til 60 procent i forretningsområdet.

- Det er et marked i vækst, og indtil videre er vi en lille spiller i et stort marked, så det er muligt at tage markedsandele, siger Peter Dam Madsen, der er CFO i Asetek.

Peter Dam Madsen fortæller videre, at Asetek hidtil med SimSports har leveret til high-end-delen af markedet for motorsportssimulationer, men med en række nye lanceringer vil de komme bredere ud.

- Vi laver produkter i value-segmentet i SimSports, for vi vil gerne komme ud til et bredere prissegment. Det vækster omsætningen og butikkens størrelse, siger Peter Dam Madsen.

Fakta om SimSports

  • SimSports er Aseteks nyeste forretningsben, der så dagens lys i 2021.
  • Det indbefatter en serie af produkter til motorsportssimulationer.
  • Det kan eksempelvis være rat og pedaler, der kan kobles til computere eller konsoller og bruges til bil-spil.
  • Forretningsområdet blev mere end tredoblet i 2023, og forventningen er yderligere 40 til 60 procent vækst i 2024.

Kilde: Asetek

Helt ude hos forbrugerne

Det er blandt andet dét, der ligger til grund for forventningerne om omsætningsvækst på området i 2024. Og håbet er, at området kan blive ved med at vokse. Hvor meget er dog endnu uvist.

- Det er stadig svært at konkretisere, hvad målet præcist er med det. Men det er i hvert fald at blive betydeligt større end i dag, lyder det det fra Peter Dam Madsen.

Finansdirektøren hæfter sig desuden ved, at SimSports-området er interessant at arbejde med, fordi det adskiller sig fra Aseteks oprindelige væskekøling-forretning.

- Det er et spændende segment, fordi vi er helt ude ved forbrugerne, siger Peter Dam Madsen, der henviser til, at Aseteks SimSports-produkter bliver solgt direkte hos forhandlerne, mens væskekøling-løsningerne afsættes til producenter af gaming-computere.

Ikke bekymret

Alt imens Asetek forventer stor fremgang på SimSports, så er forventningerne til Liquid Cooling-området knapt så høje for indeværende regnskabsår. Her lyder det, at Asetek forventer, at områdets omsætningsvækst vil hedde -10 til 0%.

Det bekymrer dog ikke Peter Dam Madsen.

- Det er et udtryk for situationen i verden, hvor nogle bevægelser i markedet gjorde, at mange købte stort ind til lagrene sidste år. Det er selvfølgelig altid sjovere at sælge noget mere, men det er ikke noget, der holder os vågne om natten, siger han.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.082