23948sdkhjf

Lander milliardoverskud i turbulente tider: Ny strategi skal sikre fortsat vækst hos Grundfos

Trods en lavere omsætning end forventet er direktøren tilfreds med Grundfos' regnskab

Grundfos, en af verdens førende pumpeproducenter, har offentliggjort sit årsresultat for 2024.

Året var præget af en generel afmatning på det globale pumpemarked, særligt inden for byggesektoren og varmepumpemarkedet. Trods udfordringerne formåede virksomheden at opretholde en stærk indtjeningsgrad.

- Selvom toplinjen ikke lever op til vores forventninger, er jeg overordnet set tilfreds med vores økonomiske resultater, og jeg er særligt tilfreds med den positive vækst, vi oplever på flere af vores nøglemarkeder. Desuden hæfter jeg mig ved, at vi på trods af en nedgang i salget forsat driver en sund forretning med stort fremtidspotentiale, udtaler CEO Poul Due Jensen i en pressemeddelelse.

Omsætningen landede på 33,226 mia. kr., svarende til et fald på 3 procent. Grundfos rapporterer dog, at den organiske vækst var på 4 procent.

Virksomheden oplevede vækst på flere nøglemarkeder, herunder USA og Indien, mens salget i Kina og Europa, især i Tyskland, var påvirket af lavere efterspørgsel.

På trods af den reducerede omsætning fastholdt Grundfos en ebit-ratio på 10 procent. Overskuddet efter skat landede på 3,433 mia. kr., hvilket var på niveau med året før.

Ny strategi lanceret

Samtidig med offentliggørelsen af årsresultatet for 2024 lancerer Grundfos sin 2040 Winning Aspiration og en ny strategi, Ignite'27, som både skal understøtte virksomhedens bæredygtigheds-agenda, vækstambitioner og det målrettede arbejde med at styrke og udvikle Grundfos’ innovationskraft.

- Verden er fortsat et ustabilt og uforudsigeligt sted, men vi går målrettet efter at levere vækst i det næste regnskabsår. Desuden vil vi i den kommende treårige strategiperiode sætte ekstra fart på vores vækstrejse og udbygge vores position som en ledende leverandør af intelligente vand- og klimaløsninger på globalt plan, siger Poul Due Jensen.

I strategien har Grundfos identificeret fire såkaldte must win-battles, der skal danne rammen for de kommende tre år. Den første er at skabe vækst gennem innovation, og dermed skabe banebrydende løsninger til at løse verdens vand- og klimaudfordringer.

Nummer to at vinde på det amerikanske marked, hvor man vil styrke sin tilstedeværelse. Nummer tre er vækst gennem opkøb, og det fjerde must win-battle er at gøre organisationen mere konkurrencedygtig ved et øge produktiviteten og reinvestere i fremtidig vækst og innovation.

Grundfos forventer i 2025 en vækst i omsætningen på 4-7 procent. Ebit-ratio før særlige poster ventes fortsat at være 10 procent.

Grundfos
Regnskabsår 2024 2023
Valuta Mio. kr. Mio. kr.
Nettoomsætning 33.226 34.407
Bruttofortjeneste 13.883 15.446
Resultat af primær drift (ebit) 4.064 4.309
Resultat før skat 4.379 4.704
Årets resultat 3.433 3.422
Balancestatus 35.834 32.698
Egenkapital 24.524 23.155
Antal ansatte 20.818 19.937
Kilde: Grundfos

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079