Høre-specialist vil i forsvaret: - Det er et luksusproblem, hvis vi har for meget at lave

Oprustningen af forsvaret er i fuld gang, og det vil flere og flere virksomheder kapitalisere på.
Nu slutter den danske hørevirksomhed Audientes sig til blandt andre GPV, Invisio og Gomspace i at se muligheder i forsvarsmarkedet i både ind- og udland.
Hørsholm-virksomheden har gennem en årrække specialiseret sig i både høreapparater og hearables, der er høre-løsninger, som kan købes og bruges uden involvering af audiologer. Men nu vil Audientes ind på markedet for avanceret hørebeskyttelse i både militære og civile sammenhænge.
- Nogle af de produkter, vi har, kan også benyttes i militære sammenhænge og løse nogle behov. Vi ser i nogle konfliktområder, at der tages ny teknologi i brug også fra nye spillere, hvor det er lettere tilgængeligt, siger Steen Thygesen, der er CEO hos Audientes.
I februar lød det på et pressemøde, at regeringen agtede at investere 120 milliarder kroner på oprustning af forsvaret frem mod 2033. Det skal blandt andet ske for at styrke forsvarets kampkraft i lyset af truslen fra Rusland og erkendelsen af, at man ikke i samme grad som tidligere kan sætte sin lid til USA med Donald Trump ved roret.
Kan let modificeres
Audientes' nuværende produkter er i en væsentlig anden boldgade end det projekt, som Steen Thygesen nu åbner op for. Det bekymrer dog ikke direktøren.
Gennem længere tid har Audientes udover eget salg af høreapparater øget sit fokus på at licensere sin softwareplatform og arbejde med partnere i udvikling af høreløsninger.
Her kan teknologien blandt andet bruges til at sortere støj fra det lyd, man gerne vil høre. Og det kan relativt let modificeres til mere avanceret hørebeskyttelse til brug i forsvaret, men også til f.eks. jagt eller i støjende industrimiljøer.
Inden for hearable-kategorien har Audientes blandt andet lanceret produktet Companion, der er et såkaldt OTC(over-the-counter)-produkt, som dermed kan bruges af folk med mindre hørenedsættelser, hvor det ikke er nødvendigt at få produktet tilpasset af en audiolog.
Passer på
Audientes har gennem længere tid været i store problemer, hvor salget har svigtet. Salget halter stadigvæk, men man har gennem det seneste år formået at indgå en række partnerskaber med distributører i det sydøstasiatiske område, og dertil har man oprettet et datterselskab i en joint-venture-konstellation i Kina.
Og spørgsmålet er så, om det giver mening at udvide omfanget af forretningen lige nu og her?
- Vi har for nuværende nogle produkter, som er færdigudviklede og salgbare og er ved at blive introduceret til markedet. Det her er nye produkter, og det meste vil foregå gennem partnere. Det vil sige, at det er med folk udefra som en del af projektet, siger Steen Thygesen, der ikke er bekymret over udsigten til at have mere at se til.
- Man skal selvfølgelig passe på ikke at gabe over for meget som en mindre virksomhed, men det er et luksusproblem, hvis vi har for meget at lave.
Stort tab i fjor
Audientes er stiftet i 2014 af Hossein Jelveh, der i dag er CTO. Steen Thygesen er CEO, og der er i alt 5 ansatte i virksomheden.
Audientes har hjemme i Nordsjælland men er noteret på Spotlight-børsen i Sverige. Steen Thygesen er selv medejer, og den største aktionær er den svenske investeringsfond Kogai Invest.
Virksomheden har gennem en årrække haft svært ved at tjene penge. I fjor blev det til en beskeden omsætning på cirka 1,6 millioner kroner og en bundlinje på -10,7 millioner kroner.
I sommer rejste Audientes 4,6 millioner kroner i en kapitalrejsning.