23948sdkhjf

Nilfisk begynder at se effekt af nye tiltag og navigerer pænt gennem andet kvartal

Nilfisk viste modstandsdygtighed i et fortsat vanskeligt forretningsmiljø i andet kvartal, hvor den helt store udfordring for det danske selskab - det amerikanske marked - også begyndte at vise tegn på bedring.

Det betød en samlet set bedre end frygtet udvikling i toplinjen, hvor den organiske vækst blev minus 1,1 pct. mod konsensus blandt analytikerne om minus 1,6 pct.

Samtidig faldt driftsresultatet (EBITDA) før særlige poster også mindre end ventet, da det endte på 36,4 mio. euro mod konsensus om 35,1 mio. euro og 39,2 mio. euro i andet kvartal sidste år.

Det skyldes blandt andet, at Nilfisks tiltag med at ændre på sin forretningsmodel til et mere regionalt ledet setup, begynder at få effekt.

- Vi vil gerne omforme omkostningsmodellen for selskabet, så vi har relativt færre omkostninger i administration og back office. Det startede vi med tidligere i år, og skridt for skridt begynder det af få effekt, fortæller Jon Sintorn, der er administrerende direktør hos Nilfisk, til MarketWire efter torsdag morgens regnskab.

Fastholdte forventninger igen

For hele året kunne Nilfisk i regnskabet også igen fastholde sin prognose efter et noget tumultarisk sidste år, hvor forventningerne efter tredje kvartal måtte nedjusteres kraftigt, ligesom Nilfisk siden droppede to langsigtede mål, som ikke længere blev anset for realistiske.

Det skete som følge af en pludseligt klart faldende efterspørgsel i Americas-regionen, der siden har fået Nilfisk til at kaste boldene op i luften og ændre på strukturen i selskabet.

Det har ikke hjulpet på usikkerheden, at Donald Trump efterfølgende i november vandt det amerikanske præsidentvalg og siden sin tiltrædelse i januar har rystet handelsbilledet verden over med toldsatser på varer fra en lang række handelspartnere.

Men indtil nu er Nilfisk kommet pænt igennem usikkerheden i 2025, lyder det fra Jon Sintorn.

- Det er fair at sige, at for mange selskaber i mange industrier er det et usikkert miljø, som vi navigerer i. Det handler om hele tiden at arbejde på at forbedre driften og beskytte indtjeningen og tænke meget over, hvor vi lægger vores ressourcer, siger han til MarketWire.

Nilfisk sigter fortsat efter en organisk vækst på 1-3 pct. for hele året, mens EBITDA-marginen før særlige poster fortsat ventes at ramme 13-14 pct.

For første halvår samlet set er den organiske vækst opgjort til minus 1,2 pct., mens EBITDA-marginen før særlige poster for halvåret er 12,9 pct.

Dermed skal der på vækstkontoen løbes stærkt i andet halvår for at indfri forventningerne.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.074