Torben Drejer er på de finske landeveje, da han tager telefonen.
Som direktør i transformerproducenten Kohsel er det en vigtig del af strategien at vedligeholde og udbygge relationerne til de eksisterende kunder.
Nu sidder han ved siden af sin finske key account manager på vej mellem to kunder. Ifølge den mangeårige ETK-veteran er den tilgang alfa og omega:
- Min tilgang er, at man står last og brast med kunderne og kæmper for, at de kan være så konkurrencedygtige som muligt. For hvis de får mere at se til, så får vi også mere at lave, siger Torben Drejer, der siden sin indtræden i direktørstolen i april allerede har været i det finske fire gange.
I Kohsel leverer man transformere og induktive løsninger til grøn omstilling, til elektrificering og til industrielle segmenter.
Fortæller om udvikling
Da Kohsel-familien købte majoriteten tilbage fra Blue Equity i fjor, sagde Morten Kohsel, at et længere kundeforhold ville være en prioritet. Det ville passe godt ind i Kohsels nyfundne status som familievirksomhed, lød det.
Det er også den tankegang, Torben Drejer agter at fortsætte med at praktisere. Men døren er ingenlunde lukket for nye kunder:
- Det er ikke fordi, vi ikke tager telefonen, når der bliver ringet. Men vi fokuserer i første omgang på at få en større share of wallet hos de eksisterende kunder.
Og det gør man altså eksempelvis ved at frekventere de finske kunder. Kundemøderne består blandt andet af at involvere kunderne i, hvad Kohsel har undervejs.
- Vi fortæller om vores arbejde med digitalisering og automatisering og vores kompetencer på det tekniske område. Vi kan for eksempel fortælle om, hvad vi har under udvikling. Men det er ikke salg nu og her. Det handler om, at vi viser, hvad vi kan, og så kan det være noget, som kan være en del af kundernes projekter flere år ud i fremtiden.
Torben Drejer fortæller desuden, at han oplever stor taknemmelighed fra kundernes side, når han tager rejsen nordpå.
- Den kunde, vi lige har været hos, takkede os for at komme derop. Men for os gør det ikke den store forskel, om vi skal flyve til Finland, eller om vi skal køre tværs over Danmark, lyder det fra direktøren.
Hovedsæde i Skanderborg
Kohsel har hjemme i Skanderborg i Østjylland.
Virksomhedens danske afdeling består primært af administration, mens udvikling og produktion foretages på fabrikkerne i Letland og Thailand.
Kohsel har i alt cirka 400 ansatte.
Virksomheden endte i 2024/2025 med en bundlinje på 2,5 millioner kroner ud af en bruttofortjeneste på 22,2 millioner kroner, efter regnskabsåret et år tidligere havde endt med knap 7 røde millioner på bunden.