23948sdkhjf

Billigere katalysatorer skal give renere luft i byerne

Nyt nano-baseret materiale skal gøre katalysatorer i dieselmotorer langt billigere end i dag. Besparelsen opnås ved at reducere mængden af nødvendige ædelmetaller i katalysatorerne.
Udstødningsgasser og specielt partikler fra dieselmotorer udgør en væsentlig sundhedsrisiko, og myndighederne i både Europa og USA har fokus på at forbedre luftkvaliteten i byerne ved at regulere og eliminere skadelig udstødning fra køretøjer og andet udstyr med dieselmotorer.

Kravene til færre gasser og partikler fra dieselmotorer er derfor skærpet gennem de sidste 10-15 år, og fremtiden vil kun bringe yderligere krav. Specielt til udledning af nanopartikler, udstødningssystemets effektivitet, vægt og pladsforbrug. Ikke mindst prisen vil komme yderligere under pres, og der er brug for alternative materialer, der kan produceres billigere end i dag.

Nu går to forskningsmiljøer på DTU og Aarhus Universitet sammen med Teknologisk Institut og Dinex om at fremstille nye nano-baserede katalysatormaterialer, der uden at gå på kompromis med effektiviteten kan mindske brugen af ædelmetaller til rensning af udstødningsgasser og partikler fra dieselmotorer. Det vil gøre fremtidens udstødningssystem mindre afhængig af platin og andre ædle metaller og derfor markant billigere at fremstille. Det skriver InnovationsFonden, som investerer 15. mio. kr. i projektet.

Platin er en begrænsning i de kendte teknologier
De nuværende teknologier begrænses af, at specielt platin kun i findes i begrænsede mængder. Det årlige forbrug af ædle katalytiske metaller som platin og palladium ligger på ca. 20 mia. euro med en årlig markedsvækst på 12 procent. Bilindustrien bruger årligt mere end 100 tons af de kostbare metaller, og den globale kamp om de begrænsede ressourcer berører også danske virksomheder.

Dinex har taget udfordringen op og sat alle sejl for at opnå minimum 10 procent af verdensmarkedet. På nuværende tidspunkt udgør katalysematerialerne 50 procent af produktionsomkostningerne for et diesel filter eller en oxidationskatalysator.

– Hvis projektet når milepælen 25 procent i platinreduktion, vil Dinex opnå en global førerposition. Vores forretningsstrategi er at udvikle, fremstille og sælge komplette højværdi udstødningssystemer til markedet ”heavy duty diesel applications", lyder det fra direktør i Dinex, Lars C. Larsen.

Professor Bo Brummerstedt Iversen, Kemisk Institut/AU, er en af pionererne inden for grønne kemiske processer med fokus på den såkaldte superkritiske flow syntese-proces. Under højt tryk og høj temperatur kan der produceres nanopartikler med veldefinerede og reproducerbare egenskaber som størrelse, morfologi (opbygning) og støkiometri (stoffernes mængdeforhold).

Når de mest velegnede partikler er fundet, skal fremstillingsprocessen skaleres op, hvilket Teknologisk Institut har ekspertise inden for. I CatproDiesel skal der udvikles en af verdens første fuldt automatiserede flowreaktorer med en produktionskapacitet på op til 1 tons nanopartikler per år.

Forskningsdelen af projektet understøttes af professor Ib Chorkendorff, DTU Fysik, med mere end 25 års erfaring i eksperimentel overfladefysik, nanomaterialer og katalyse. DTU's og AU's grundforskningstilgang er altafgørende for CatProDiesels succes og fremtidige muligheder for at understøtte danske virksomheder med verdensklasse katalysematerialer.

Projektet, der løber over en treårig periode, har et samlet budget på 30 mio. kr.
Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079