23948sdkhjf

Foss løber fra konkurrenterne

Bedste salgsresultat nogensinde fra producenten af avancerede analyseløsninger. Fremgangen skyldes ikke mindst salg på tre kernemarkeder.
Foss har opnået det bedste salgsresultat nogensinde med en vækst på 17 procent og en omsætning på 2 milliarder kroner i 2015. Resultatet skyldes, at en række kunder i ikke mindst Europa, USA og Kina har investeret i mere effektiv fødevareproduktion med Foss’ analyseløsninger.

Foss leverer avancerede analyseløsninger til blandt andet verdens 100 største fødevarevirksomheder. Der er en generelt øget global konkurrence på fødevareområdet og et markant øget fokus på udfordringer som fødevaresikkerhed, knaphed på råvarer, dyrevelfærd og miljøbelastning. Det betyder, at Foss’ marked generelt er vokset med 4-5 procent. Korrigeret for valutaudsving havde Foss en organisk vækst på 12 procent og formåede således at vinde markedsandele.

- At nå en omsætning på 2 milliarder kroner er meget tilfredsstillende. Vi investerer hvert år mere end 10 procent af omsætningen i innovation og produktudvikling, og det er helt klart derfor, at vi har vundet markedsandele på et hårdt marked, siger administrerende direktør Torben Ladegaard.

Overfor Electronic Supply uddyber Torben Ladegaards afløser, Kim Vejlby Hansen, man også gør meget for at kanalisere de store investeringer i udvikling ind på de områder, hvor det giver mening for Foss.

- Tal og procenter er i sig selv ikke interessant, for det er let at købe ting dyrt. Hvad man får for pengene, det bruger vi mange kræfter på at være helt skarpe på, forklarer han.

Fremgang på centrale markeder
Fremgangen i 2015 er bredt forankret. Foss koncernen har haft betydelig fremgang på de fleste markeder, hvor især salgsfremgangen på det nordamerikanske, det kinesiske og de europæiske markeder er meget tilfredsstillende.

- Det glæder mig meget at se så gode resultater i Nordamerika, Europa og Kina for 2015. Specielt er det godt at se, at Europa i høj grad bidrager til den positive udvikling. I Kina så vi i 2014 et markant ændret købsmønster, hvor de nu er tilbage på banen. Den hastigt voksende middelklasse bidrager til fortsat øget fokus på kvalitetsfødevarer i Kina, siger administrerende direktør Torben Ladegaard.

Ny CEO tager over
Efter 5 år som administrerende direktør og med rekordvækst i ryggen, har Torben Ladegaard valgt at drosle ned. Han fortsætter som Senior Advisor for ledelsen, men overlader roret overlader til Kim Vejlby Hansen, som har 14 år i Foss bag sig og heraf 5 år i stolen som COO.

Kim Vejlby Hansen har gennem det sidste år stået i spidsen for at udvikle en ny Foss Strategi, som netop er blevet søsat. Her står fødevaresikkerhed og mere effektiv udnyttelse af fødevareresurser stadig øverst på agendaen.

- Vi har en meget stærk global position og min ambition er, at alle de fødevarer, der bliver handlet på verdensmarkedet på et tidspunkt skal have mødt en Foss analyseløsning. Den position er vi tæt på, når vi taler mælk og korn. Og potentialet er stort inden for en lang række andre områder. Hvis vi skal lykkedes med det, så kræver det tre ting: At vi styrker vores dialog med kunderne, at vi fortsat investerer tungt i innovation, og at vi styrker vores salgs- og servicearbejde, siger den nye administrerende direktør for Foss.

- I takt med at vi vokser og laver nye løsninger og innovation, skal der folk til at sælge og servicere det. Det er vigtigt at vi gør det professionelt. Derfor skal vi fortsat investere i en kvalificeret salgs- og serviceorganisation, Så de fantastiske ting vi laver ikke er ukendte, men kommer til glæde for vores kunder, uddyber Kim Vejlby Hansen.
Læs mere om: Foss
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094