23948sdkhjf

B&O skal lave TV med sydkoreanere

Bang & Olufsen indgår strategisk teknologipartnerskab med LG Electronics om udvikling og produktion af Bang & Olufsens fremtidige TV.
Bang & Olufsen har indgået et strategisk teknologipartnerskab med LG Electronics (LG), en af verdens største TV-producenter og en frontløber hvad angår OLED-teknologi og WebOS.

Partnerskabet er resultatet af den analyse Bang & Olufsen iværksatte for - som det hedder - at identificere strategiske og strukturelle muligheder for at skabe stordriftsfordele og reducere kompleksiteten i Bang & Olufsen yderligere .

Aftalen betyder at Bang & Olufsen vil fokusere på sine kompetencer inden for design, akustik og smart home-integration inden for TV-udvikling, og kombinere dette med LGs førerposition inden for OLED-teknologi.

- Partnerskabet med LG vil gøre det muligt for Bang & Olufsen fortsat at være med helt fremme inden for innovation af TV - en kategori, der i øjeblikket undergår store forandringer, og som er særdeles vigtig for Bang & Olufsen. Partnerskabet vil adressere Bang & Olufsens hovedudfordringer relateret til skala og kompleksitet, siger CEO Tue Mantoni.

Første OLED-TV lanceres næste år
Partnerskabet vil bidrage til at løse en central strategisk udfordring, idet Bang & Olufsen vil opnå teknologiske kompetencer og den fornødne stordrift for at kunne forbedre selskabets langsigtede indtjening. Partnerskabet vil gøre det muligt for Bang & Olufsen at fokusere på kernekompetencer inden for akustik og design, alt imens selskabets supply chain, udvikling, produktion og service optimeres yderligere, hedder det i en pressemeddelelse fra Bang & Olufsen.

Det første resultat af partnerskabet er et OLED-TV lanceret i 2017. Derudover omfatter partnerskabet samarbejde på andre områder såsom licens og aktiviteter relateret til salg af andre produkter.

Besparelsespotentiale op mod 200 millioner
Som konsekvens af partnerskabet forventer Bang & Olufsen at forbedre bruttomarginen og reducere omkostningerne. Aftalen har et årligt besparelsespotentiale på 150-200 millioner kroner, når det er fuldt implementeret over de næste tre år. Således er partnerskabet et vigtigt skridt for at nå de finansielle mål for 2017/18 om en EBIT-margin på omtrent 7 procent og positivt frit cash flow.

Som et resultat af partnerskabet forventer Bang & Olufsen at realisere restruktureringsomkostninger på 10-15 millioner kroner, hvoraf op til 5 millioner kroner realiseres i det fjerde kvartal af 2015/16. Restruktureringsomkostningerne er ikke inkluderet i de tidligere udmeldte forventninger for finansåret 2015/16.

Stadig dialog med potentiel byder
Bang & Olufsen oplyse endvidere, at der fortsat pågår dialog med én potentiel byder, som muligvis vil føre til et købstilbud på hele eller dele af den udstedte aktiekapital i Bang & Olufsen.

På nuværende tidspunkt har Bang & Olufsen ikke indgået noget bindende tilsagn, og der er fortsat usikkerhed omkring udfaldet af dialogen med den potentielle byder.
Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.14