Bedre B&O-salg af dyre og billige produkter
Bang & Olufsen solgte godt af både de dyre anlæg af mærket Bang & Olufsen og de billigere B&O Play-produkter. Det viser regnskabet for 1. kvartal 2017/18.
Samlet voksede koncernes omsætning med 15 procent til 592 mio. kr. I B&O Play var væksten på 17 procent, mens forretningsenheden Bang & Olufsen præsterede vækst på 13 procent.
- Vi er tilfredse med udviklingen i det første kvartal, hvor vi leverede tocifret vækst på tværs af begge forretningsenheder og forbedrede vores lønsomhed sammenlignet med sidste år. Vi lancerede en række nye, innovative produkter, øgede vores aktiviteter inden for brandpartnerskaber og fortsatte arbejdet med at styrke vores forretningsmodel. Alt i alt har vi fået en tilfredsstillende start, og vi er godt på vej til at nå vores mål for året, siger administrerende direktør i Bang & Olufsen, Henrik Clausen, i en kommetar til kvartalsregnskabet.
De omtalte lanceringer omfatter i Bang & Olufsen BeoLab 50 og det nye tv BeoVision Eclipse, mens B&O PLAY lancerede E8 og E4. Derudover indgik selskabet i nye samarbejder med LG om deres nye mobiltelefon, V30, samt med Harman om at levere et lydsystem til Bentley Motors’ nye bil, Continental GT
Ingen ændringer i forventningerne til hele regnskabsåret
Koncernen fastholder forventningen om at omsætningen vokser med omkring 10 procent i forhold til 2016/17.
Resultat før renter, skat, afskrivninger, amortisering og kapitalisering (EBITDAC) i den underliggende forretning forventes at udgøre 8-10 procent af omsætningen.
mio. kr. | 1. kvt. 2017/18 | 1. kvt. 2016/17 |
---|---|---|
Omsætning | 591,9 | 515,5 |
Driftsresultat | -65,0 | -88,7 |
Resultat før skat | -70,1 | -87,3 |
Periodens resultat | -54,7 | -66,5 |
Egenkapital | 1.520,2 | 1.654,9 |
Antal fuldtidsansatte | 1.107 | 1.690 |
Regnskabsåret blev afsluttet 31. august 2017. |