23948sdkhjf

Minister tanker på Danmarks første hurtigoplader til elbiler

Nu bliver det muligt at oplade elbilen på kun 20 minutter. ChoosEV åbner landets første Fast Charger station. ABB har leveret hurtigopladeren, som er en prototype på fremtidens ’tankstationer’ for elbilister.
Tirsdag d. 12. april ’tanker’ Klima- og Energiminister Lykke Friis den første elbil ved Danmarks første quick charge-ladestander.

Elbil-tankstationen ligger på Landgreven midt i København, og ud over Lykke Friis vil borgmester for Teknik og Miljø Bo Asmus Kjeldgaard også ankomme i elbil for at være med til den festlige åbning.

Hurtigopladeren på Fast Charger stationen i København er den første ABB-hurtiglader i verden, som er offentlig tilgængelig.

Afgørende for elbilers udbredelse
En af de helt store udfordringer for elbilernes udbredelse er det praktiske i forbindelse med genopladning. Rækkevidden på de nuværende elbiler stiller krav til udbredelsen af ladestationer og ikke mindst til hastigheden af en genopladning.

Det problem vil ABB, en af verdens største producenter af energiteknologi, være med til at løse med en hurtiglader, der sænker ladetiden fra de gennemsnitlige 6-8 timer til blot 20 minutter.

- Med den nye ladestation kan man oplade sin elbil, når man er på farten, i stedet for at være bundet til hjemmeladeren. Det vil fremskynde elbilernes udbredelse i Danmark, siger Per Rømer Kofod, der er segmentchef for smart grid i ABB i Danmark, og tilføjer:

- Hurtigladerne vil være en slags reservedunk, hvor 20 til 80 % af batteriet bliver fyldt op afhængigt af det umiddelbare behov.

Fast Charge på hver tiende ladestation
Hvis det står til ABB, er dette blot første skridt mod en udbredelse af hurtigladere landet over.

- Hurtigladestationer, som den ChoosEV åbner, vil være en stor gevinst for elbilismen. Den nye teknologi giver elbilisterne samme muligheder og frihed som de traditionelle bilister, fortæller Per Rømer Kofod.

Hurtigladere kommer dog ikke til at erstatte alle ladestationer. ABB forventer, at Fast Charger stationer kommer til at tegne sig for 5-10 % af opladningerne. Resten vil ske på elbillistens bopæl eller på arbejdspladsen.

Serieproduktion indenfor et år
Inden for et års tid er ABB klar med serieproducerede hurtigladere. De er skalerbare, så de kan tilpasses udviklingen i elbilernes ladekapacitet. Forventningen er derfor, at hurtigladning inden for en årrække kan nedbringes til 6-8 minutter afhængig af udviklingen i elbilernes ladeteknologi.

ABBs hurtiglader baserer sig på den japanske standard CHAdeMO, der sørger for at etablere en fælles kommunikation mellem opladeren og køretøjet. Det betyder, at de enkelte elbiler oplades med en hastighed, som tilpasses batteriets egenskaber, alt afhængig af hvilken bil man kobler til opladeren.

Centralt for fremtidens intelligente elnet, det såkaldte smart grid, bliver at sikre forudsætningerne for fossilfri energiforsyning. Den ujævne forsyning af strøm forbundet med vedvarende energi stiller krav om omhyggelig styring af spidsbelastningsperioder og tilskyndelse af forbrugerne til at lade f.eks. elbiler op om natten, så udnyttelsen af fx vindenergi bliver optimeret. Derfor er tanken med hurtigladerne heller ikke, at de skal være den foretrukne opladningsform. De er et supplement, når opladningen på bopælen eller arbejdspladsen ikke rækker til hele turen.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094