De såkaldte BRIK-lande; Brasilien, Rusland, Indien og Kina, står for en stor del af Danfoss’ vækst i disse år. I de kommende år forventer topchef Niels Bjørn Christiansen, at Indien bliver et af de helt store succesmarkeder.
- En af de ting, der står øverst på min agenda, er, hvordan vi kommer hurtigere ud over stepperne i Indien. Vi gør det rigtig godt i Kina, er veletablerede i Rusland og har været i Brasilien i mange år. Vi er meget aktive i BRIK-landene, hvor vi lykkes rigtig godt med at få markedsandele på energieffektive løsninger, siger han til Børsen.
Han sammenligner udsigterne for Indien med den udvikling, der har været i Kina de seneste 10 år, og Danfoss er derfor godt i gang med at planlægge offensiven i Indien.
Niels Bjørn Christiansen understreger, at der ikke bliver tale om en kopi af koncernens strategi i Kina, men at både produktion og udvikling skal skræddersys til det indiske marked.
Danfoss havde sidste år en vækst i salget i BRIK-landene på hele 50 %. Det betyder, at 10 % af koncernens vækst stammer fra de fire lande alene.