23948sdkhjf

Kloge robotter tager hensyn på gangene i Aabenraa

På Sygehus Sønderjylland i Aabenraa har de mobile robotter fået bedre manerer

Vogne med brugt service bliver fire gange om dagen hentet af en mobil robot fra Mobile Industrial Robots og kørt ned i køkkenet på Sygehus Sønderjylland i Aabenraa. Derefter kører robotten retur med mad, som er bestilt. Som noget helt nyt er robotten udstyret med kunstig intelligens (AI), som lærer den gode manérer på de travle hospitalsgange.

AI gør den mobile robot selvlærende, så den hele tiden bliver bedre til at interagere med sine omgivelser. Strategisk anbragte kameraer scanner transportvejene forude og fungerer derved som et ekstra sæt sensorer til robotten. Hvis der ofte er trafikpropper et bestemt sted eller på et bestemt tidspunkt, kan robotten vælge en ny rute eller et andet kørselstidspunkt. På den måde gør den kunstige intelligens samlet set logistikken på hospitalet meget mere effektiv.

- Udfordringen var tidligere, at når mobile robotter af forskellige fabrikater mødte hinanden i en smal gang eller døråbning, så udførte de lidt den samme dans, som vi mennesker kan komme til, hvis begge parter høfligt holder tilbage for den anden. Før MiR implementerede AI, gik robotterne i stå og stod bare og ventede på hinanden. Så vi skulle have en medarbejder ned og sætte dem i gang igen. Det specifikke problem bundede i mangel på kommunikation mellem robotter fra forskellige producenter, fortæller logistikchef Hans-Jacob Madsen.

Kameraer giver robotten sociale færdigheder 

Nu ved MIR-robotten på forhånd, at den vil møde en forhindring i døråbningen takket være kameraerne. Den ved endda, hvilke forhindringer den vil møde, og den reagerer forskelligt, alt efter om den møder en anden robot, en truck eller et menneske. Hvis den møder en anden robot, holder MiR-robotten høfligt tilbage før døråbningen, venter et minut og prøver så igen.

- Folk bliver meget frustrerede over ineffektiv teknologi. Med kameraerne og AI har MiR gjort deres robot klogere. De laserscannere, der sidder på selve robotten, ”forstår” nemlig ikke, hvad de ser, de ved bare, at de ser en forhindring forude. Men med AI kan robotten nu identificere de objekter, den møder, og reagere forskelligt på forskellige forhindringer. For eksempel kan den se forskel på et enkelt menneske og en gruppe af mennesker. Robotten kan også lære at forudse, hvor en person vil gå hen. Så hvor folk tidligere skulle vente på robotten, venter robotten nu altid og giver plads i snævre passager, fortæller Lourenco Castro, AI-researcher i R&D-afdelingen hos Mobile Industrial Robots.

Fordele for både ledelse og medarbejdere

Tidligere skulle køkkenpersonalet selv rundt på afdelingerne og hente det brugte service. Nu bestiller sosu’erne ude på afdelingerne robotten, og så kommer den og henter opvasken.

- I begyndelsen var nogle medarbejdere lidt forbeholdne, men nu er robotten blevet en del af dagligdagen. De, der plejede at køre vognene, er glade for at slippe. De bruger i stedet tiden på at lave mad. Det giver større arbejdsglæde, fortæller logistikchef Hans-Jacob Madsen

- Når man anskaffer mobile robotter, skal det give god mening og aflaste medarbejderne. Teknologien skal frigive hænder til patienterne og forbedre arbejdsmiljøet på hospitalet. Portørerne har for eksempel nogle opgaver med arbejdsstillinger, der er hårde ved skuldre og ben samt en del ubekvemme gentagne bevægelser. Vi gør meget for at forbedre portørernes arbejdsmiljø, for vi har nogle super engagerede medarbejdere og en meget lav udskiftning, siger portørchef Tom Johansen.

 Næste naturlige skridt er, at hospitalet får et overordnet flådestyringssystem, og at robotterne så vidt muligt altid tager noget med retur og ikke kører tomme.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078