23948sdkhjf

Force-droner skal tjekke skibe for fejl

| Af Redaktionen/bda | Tip redaktionen om en historie

Et nyt projekt vil udvikle intelligente droner, der på egen hånd er i stand til at genkende mere end 99 procent af de mulige fejl, der kan være på skibe, når de gennemgår en sikkerhedsinspektion.

Læs også: Årsmøde i dronefamilien: Hvad er op og ned på nye flyve-regler?

Kunstigt intelligente droner kan dermed levere mere nøjagtige og objektive resultater end mennesker. Innovationsfonden har investeret 11,8 mio. kr. i projektet.

Det oplyser DTU i en pressemeddelelse.

Serviceeftersyn
Skibe skal med faste mellemrum sikkerhedsinspiceres af hensyn til klassificering og drift. Men det er svært at finde den rette balance mellem regelmæssige inspektioner og inspektionsomkostningerne for at forebygge korrosion, alvorlige skader eller endda katastrofale fejl på skibe.

Indtil nu har droneinspektion krævet menneskelige piloter og specialister, ligesom inspektionen alene har været baseret på visuelle input.

Den opgave skal nu overtages af intelligente droner, som er langt mere præcise og effektive end mennesker, når det kommer til inspektion af skibe.

Målet for projektet Inspectrone er at udvikle et selvstyrende system, som skal benytte mange forskelligartede sensorer (både visuelle og berøringsbaserede, fx ultralyd), der skal levere konsistente og regelmæssige inspektionsdata. Teknologien vil ultimativt kunne blive benyttet inden for flere forskellige områder, hvor der kræves inspektion af lukkede, farlige og andre sværttilgængelige områder.

Læs også: En blindestok med satellit-forbindelse vinder innovationspris

Et system med menneskelige egenskaber
Formålet med projektet er således at skabe et brugervenligt system, der ikke kræver ekspertbrugere, og som kan levere objektive og nøjagtige inspektioner på egen hånd.

- Et system, der indeholder menneskelige egenskaber, men som samtidig er mere præcist og objektivt, vil kunne revolutionere skibsinspektioner. Systemet er ikke omkostningstungt og kræver heller ikke eksperter, da der blot skal trykkes på en knap på et skærmbillede. Systemet kan udføre regelmæssige inspektioner og le-vere vitale oplysninger om skibes sundhedstilstand. Jeg er overbevist om, at denne teknologi vil kunne give den danske inspektions- og skibsindustri en førende posi-tion på markedet, siger Evangelos Boukas, universitetsadjunkt ved DTU.

De er med i projektet
DTU samarbejder i projektet med Force Technology, der har udført donebaseret inspektion med ultralyd i en årrække.

En anden af parterne i projektet, Lloyd’s Register, der besidder knowhow, hvad angår den strukturelle beskaffenhed af skibe, og vil derfor kunne sikre, at den dronebase-rede inspektion leverer tilfredsstillende resultater.

Desuden deltager dampskibsselskabet Norden A/S og skal levere de skibe, som projektets droner skal oplæres og testes på.

Hold dig opdateret med Electronic Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

B&O-chef forlader posten

Ugens grin: Langsom død

Fynboer har indtaget 28 lande på 18 måneder

Hackere koster høreapparatselskab al vækst i tredje kvartal

Rekord stort hold er klar til Skills

Årsmøde i dronefamilien: Hvad er op og ned på nye flyve-regler?

Nyhedsbrev

NKT tæt på græsk storordre

Solgte livsværk: Nu er de helt ude af virksomheden

Nyt fra branchens bestyrelser

Systematic-ejer er Årets Ejerleder 2019

Her er vinderen af Dira Teknologiprisen 2019

Ny CFO hos Scape Technologies

Danfoss får en fod inden for på elbilmarkedet

Endnu en høreapparatgigant ramt af hackerangreb

Milepæl på Als: Linak runder 4 milliarder

Nyt Cobot Lab indviet hos Teknologisk Institut

Nilfisk skuffer i tredje kvartal

Aarhusianere skal levere sensor-tøj til det ydre rum

Mekoprint i fint selskab blandt landet bedste arbejdspladser

Oktober-ordre fulgt op af 17 nye millioner

Ambus bestyrelsesformand træder tilbage

Shape indfører robotter på abonnement

Dansk trio skal måle spændstige astronautben

EU-samarbejde kan give over en milliard til danske virksomheder

Kilde Automation satser på termoform-industrien

Rapport: IT-sikkerheden halter i hver fjerde virksomhed

200 Siemens Gamesa-job i fare i Danmark

Vækstpris til Mekoprint

Virksomheder med underskud: Største stigning siden finanskrisen, men…

Kohsel fejrer 50 år i branchen

Robotsalget går strygende – udnyttelsen halter

Ny analyse: Danske virksomheder udsættes dagligt for cyberangreb

Schneider Electric henter svensker til dansk toppost

Første spadestik til nyt elektromagnetisk testcenter

Ordrestorm giver historisk godt kvartal for forsvars-leverandør

Ny pris vil hylde duksene indenfor digital omstilling

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Afhentning af gods om eftermiddagen og levering inden kl. 7.

Emner udføres

Den hurtigste vej fra design til printproduktion

3M Electrical & Speciality Tapes

Hent jeres CNC fræsede emner hos VPD bearbejdning

Hvordan virker en resistiv dampbefugter?

Siemens hjælper dig med at tjekke din virksomheds security-niveau

Spændelement for glatte aksler og rør

Ny release af OrCAD/Allegro

Eaton har fået ny Application Engineer

Hvor går man hen, når produktionen står stille?

EDT Smart Embedded® - en hurtig løsning med merværdi

Gravlund Industrigummi A/S tilbyder sprøjtestøbning

NYHED: Unikke Rundsling til 'Heavy Lift' fra Hampidjan

Stikforbindelser opfylder krævende miljøstandarder og RoHS

Siemens Simatic automationsløsninger – reducér to licenser til én combo-licens

Ara-el præsenterer ATyS S

Productronica | Vi står klar til at møde dig

Findes den ultimative kompressor?

Ny ribbon-splicer T-72M12

Vind en Dynello Accu Winder - Fyns Kran Udstyr

Tjek om din elpris er god

Mød LS Control på Elmia Subcontractors i Jönköping

Vores guide til FALCON by DENIOS

Ringspann® præcision

Send til en kollega

0.232