23948sdkhjf

Efter aktiedyk, nedjusteringer og ny topchef: B&O rydder op i organisationen

En af de helt store ikoner inden for dansk elektronikproduktion har sat gang i en større intern oprydning i organisationen.

I oktober måned fik B&O ny administrerende direktør, og han er nu ved at sætte det hold, der skal bringe koncernen ud af den uroprægede tilstand, som har præget virksomheden gennem en længere periode. 

B&O har haft svært ved at sælge og tjene penge nok til at kunne finansiere udviklingen af nye produkter. Analytiker Per Hansen fra Nordnet gik så vidt som at betegne B&Os situation som stresset og præget af manglende ro. 

Den manglende ro til at udvikle og lancere nye produkter har gjort det svært for B&O at følge med de store giganter som eksempelvis Apple, og det har givet udslag på regnskaberne. 

Aktier i frit fald
B&O forsøger nu at vende skuden og ansatte i oktober måned Kristian Teär som administrerende direktør i stedet for Henrik Clausen.

Forud for direktørskiftet gik en perioder med fald i omsætningen, tre nedjusteringer i regnskaberne på bare et år, samt en aktiekurs der dykkede 75 procent over 11 måneder.

Ifølge analytisker Per Hansen har B&O haft svært ved at følge med markedet og det tempo, som forbrugerne og købetrangen har udviklet sig i.

- Verden har ændret sig. For 20, 30 eller 40 år siden købte man et tv fra Bang & Olufsen, som så holdt 10-15 år. I dag går udviklingen meget hurtigere, og hvis man ikke er på den opgraderingsvogn som for eksempel Apple med iPhones, så er det svært, siger Per Hansen.

Skærper fokus på salg
Og noget kunne tyde på, at B&O er kommet til en lignende erkendelse.

Den organisationsændring der blev meldt ud mandag, indeholdt blandt andet et øget fokus på salgsfunktionen i virksomheden.

Det får den betydning, at selskabets tre salgsdirektører, der har ansvaret for henholdsvis Europa, Mellemøsten og Afrika, får direkte reference til Kristian Teär. 

- Jeg laver ændringen, da jeg ønsker at være endnu tættere på salgsprocessen og derved bidrage til, at vi får det stærkest mulige salgssetup. Desuden ønsker jeg at være helt tæt på vores partnere og forbrugere, så vi har det rigtige fokus med henblik på at maksimere vores salg og fortsætte vores bestræbelser på at styrke kundeoplevelsen, siger Kristian Teär. 

Organisationsændringen betyder også, at executive vice president og chef for forretningsomådet Brand & Markets John Mollager forlader i B&O.

Læs mere om: B&O
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.14