23948sdkhjf

Han skal stå i spidsen for Danmarks nye digitale mærkningsordning

Nu er der sat navn på ham, der skal stå i spidsen for Danmarks nye mærkningsordning for it-sikkerhed og ansvarlig dataanvendelse.

Der er tale om Mikael Jensen, der udnævnt som direktør med virkning fra 1. februar 2020, fremgår det af en pressemeddelelse.

Mikael er forhenværende adm. direktør for den danske startup virksomhed Momio ApS, som har gjort digital ansvarlighed for børn til deres forretningsgrundlag.

Det er Dansk Industri, Dansk Erhverv, SMVdanmark og Forbrugerrådet Tænk der står bag den nye mærkningsordning for it-sikkerhed og ansvarlig dataanvendelse, som Industriens Fond har investeret 18 millioner kroner i.

Det oplyser parterne i en fælles pressemeddelelse. 

Erfaring fra TDC
Mikael har udover startup-miljøet, været ansat hos Unilever og herefter hos TDC A/S, hvor han har arbejdet på såvel forretnings- som koncernniveau og bl.a. været ansvarlig for TDC’s marketing og brand strategi samt TDC’s musiktjeneste, der i dag hedder YouSee Musik. 

Danmark er det første land i verden til at udvikle en samlet mærkningsordning for it-sikkerhed og ansvarlig dataanvendelse.

Mærkningsordningen kan bidrage til at øge forbrugernes tillid til data og gøre digital ansvarlighed til en dansk styrkeposition og være en inspiration internationalt.

De første virksomheder vil modtage mærket i løbet af 2020.

Baggrund for den nye mærkning

  • Danmarks nye mærkningsordning har til formål at løfte niveauet for it-sikkerhed og ansvarlig dataanvendelse hos virksomhederne samt gøre det lettere for virksomhedens kunder og samarbejdspartnere at vælge digitalt ansvarlige tjenester og dermed øge trygheden.
  • Der er en generel utryghed og lav tillid til både private og offentlige myndigheders håndtering af data. Få forbrugere (13 %) oplever, at virksomhederne oplyser om, hvorvidt de deler data med andre. Der er også forholdsvis få (16 %) der oplever, at virksomhederne beskytter deres data (Wilke 2019, på vegne af Erhvervsstyrelsen).
  • En undersøgelse fra Erhvervsstyrelsen (2019) viser, at knap hver fjerde SMV'er i Danmark ikke har implementeret grundlæggende tekniske sikkerhedstiltag.
  • Samtidig viser en undersøgelse fra Wilke (2019) at 87 % af danskerne vil undlade at handle et sted, hvis de har mistanke til at it-sikkerheden er dårlig, og at et mærke, der viser at virksomheden behandler forbrugerens data sikkert og ansvarligt, vil påvirke købsadfærden positivt.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063