23948sdkhjf

Trådløse ambitioner: Højttaler-startup vil gøre lydmandens arbejde nemmere

SOWA er navnet på et nyt tremandsstort startup-selskab, der håber at indtage event-scener med nyudviklet trådløs teknologi.

Håbet er, at arbejdet skal blive lidt nemmere for lydmænd og andre, der har indtil nu har stået for at trække irriterende kabler gennem et mødelokale.

Det er den korte version, og nu har startup-selskabet samlet knap én million kroner til at realisere drømmen.

Det fortæller Villads Sørensen, der er en af stifterne og har titlen CEO i SOWA.

- Vi har en drøm om at gøre det nemme og flottere at sætte professionelt lyd-gear op. Det udstyr, der findes i dag, har et alt for højt kompleksitetsniveau. Vi vil gøre alle i stand til at sætte lyd op på et par minutter og gøre op med det formsprog og den æstetik, der i dag er kæmpestore, klodsede højtalere. Det ligner noget fra en rockkoncert, siger Villads Sørensen.

Det professionelle hjørne

Men hvor andre højttalerproducenter målretter sig markedet for musik, streaming og tv, har SOWA kastet sig over det professionelle segment inden for konferencer og events, der eksempelvis kræver en talerstol eller en scene i en virksomhed.

- Æstetikken og brugervenligheden på dét område er ikke rigtig fulgt med den udvikling, som højtalere til musik og tv i private hjem har haft i de senere år. Det handler måske om, at markedet har tilhørt lydmænd, og produkterne har været lavet til dém og derfor været præget af utrolig mange kabler, siger Villads Sørensen.

Masser af potentiale

Helt konkret har SOWA udviklet deres egen trådløse teknologi til PA højtalere. Teknologien kan koble over 100 højtalere sammen med en meget lang rækkevidde.

Projektet er kommet til verden under stifternes studietid på DTU og er nu blevet en fuldbyrdet forretningside for iværksættertrioen.

- I starten kørte vi forretningen sideløbende med at skrive speciale, der i øvrigt også handlede om SOWA. Men efter at have været igennem diverse accelerationsprogrammer for at afsøge, hvad efterspørgslen på markedet var, besluttede vi at gå all in, siger Villads Sørensen.

Kunderne, nævner Vilads Sørensen selv med et glimt i øjet, kan være store kanoner som eksempelvis Mærsk eller Hilton.

- Indretning af kontorer på æstetiske og kreative måder har været på tapetet i årevis hos nogle af de helt store. Derfor er der masser af potentiale i æstetisk og brugervenligt lydudstyr, siger Villads Sørensen.

Lige flyttet

Iværksættertrioen er netop flyttet i nye lokaler og har dermed fået lidt mere plads til at føre drømmen ud i livet.

- Vi regner med at sende de første produkter på gaden inden året er omme, siger han.

Produkterne kommer fra underleverandører og skal også samles ude af huset. Men butikken bliver stadig kørt af SOWA-trioen.

- Vi kører videre med det samme team nu og skal se, hvor stor efterspørgslen bliver. Så må vi se, hvor længe vi kan holde skruen i vandet alene, siger Villads Sørensen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125