23948sdkhjf

Tågen letter for trængt start up: Komponenterne kommer om fire uger

2021 og den globale komponentmangel viste sig at blive noget af en rutchebanetur for Thomas Højland Gadegaard og hans virksomhed Fueli.

Allerede i sommer var han klar til at sætte sin opfindelse i produktion, men fik da at vide, at der var 99 ugers leveringstid på en af komponenterne til den lille alarmbrik, der skal forhindre fejltankning af biler.

Nu har den håbefulde iværksætter imidlertid netop fået en positiv melding fra sin nye produktionspartner Ektos. 

- De første 1000 komponenter bliver leveret om fire uger og det er simpelthen bare fantastisk endelig at kunne se frem til at komme i gang med salget, siger Thomas Højland Gadegaard, der har gået i et økonomisk limbo i de seneste måneder.

- Jeg fik en Innobooster, der gav mig løn indtil udgangen af september. Så de sidste måneder har været helt for egen lomme, fortæller iværksætteren, der holder til i Struer. Nu kan han endelig gå i gang med at tilrettelægge de konkrete salgsplaner.

Fakta: Slip for dyr regning efter tanketorsk

Fueli er en af den slags opfindelser, hvor man tænker; findes det ikke allerede? Det er en lille brik på størrelse med en kastanje. Monteret på indersiden af bilens tankdæksel aktiveres den af lyset, når dækslet åbnes. Kommer man til at vælge den forkerte stander på tankstationen, så hyler brikken, når studsen nærmer sig.

Hvert år fejltanker 20.000 danskere deres bil. Og for især dieselbiler er der tale om en meget, meget dyr fejl. Hvis man starter en dieselbil med benzin i tanken, så kan det angiveligt koste imellem 40-80.000 kroner i mekanikerregning.

Fokus på B2B

Thomas Højland Gadegaard har på grund af komponentmanglen måttet ændre salgsstrategi. Til en start har han nemlig kun de 1000 færdige produkter. For at undgå et scenarie, hvor han kan komme til at skuffe en masse kunder med ventetid, så vil han i den kommende tid udelukkende fokusere på B2B-salg, hvor han kan sørge for at dosere tempoet.

- Det er jo et produkt i et prispunkt, hvor mange kan være med og det er en løsning, man godt kunne forestille sig, at der pludselig blev stor opmærksomhed om produktet. Og så ville det være træls og stå og pludselig ikke kunne levere, siger Thomas Højland Gadegaard.

Kort efter den gode melding om de første 1000 komponenter tikkede endnu en god nyhed ind hos Fueli. Leverandøren til den oprindelige bestilling ændrede sin forecast fra 99 uger til 8-12 uger. Det vil sige, at Fueli til foråret vil have yderligere 2000 færdige produkter at sælge af.

- Jeg fokuserer nu benhårdt på at sælge til biludlejningsfirmaer og virksomheder, der råder over større bilflåder. På den måde kan jeg få mit "proof of concept", som jeg kan gå til banker og investorer med, når Fueli skal skalere op, siger Thomas Højland Gadegaard, der udover drømmen om at udbrede sit produkt i hele Danmark også har et godt øje til Tyskland.

- Men når vi kommer dertil er det en helt anden kapital, der skal på bordet, siger Thomas Højland Gadegaard.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094