23948sdkhjf

Asetek-topchef: Tre ting ligger bag alle tiders bedste regnskab

Med det bedste regnskab i Aseteks 20-årige historie in mente, så ser stifter og CEO André S. Eriksen navnligt tre årsager til den aktuelle fremgang:

Corona, klimabekymring og virksomhedens egen strategiske satsning.

- Selv om Corona selvfølgelig logistisk set har været og stadig udgør en ekstra udfordring for Asetek, som for så mange andre, så vedgår vi også, at pandemien samtidig accelererer interessen for brug af internettet, f.eks. ehandel, og dermed også behovet for vores produkter. I et andet spor er verdens forøgede klimafokus af samme gavn for vores forretning, siger André S. Eriksen, CEO for Asetek.

Han betegner umiddelbart resultatet for 2020 som overraskende godt. Omsætningen vokser med 34 procent til 72,8 millioner dollars og driftsresultatet vokser fra 6,2 millioner dollars til 15,6 millioner dollars. En stigning på over 150 procent.

- Men vi har også været rigtig gode til at skalere. Selvom vi har ansat rigtig mange folk, så er det ingenting i forhold til omsætningsvæksten. Vores organisation er godt gearet, og når så kunderne tager fra, så leverer vi, og det kan man se direkte på driftsresultatet, siger André S. Eriksen. 

Har investeret en halv milliard på datacentermarkedet

Asetek har i de senere år arbejdet ihærdigt på at positionere sig som et brand med en cleantech-profil.

Hvor virksomhedens hidtidige kerneprodukt, vandkøling til gamercomputere, med sin relation til opblomstringen af E-sport, har trukket forretningen fremad igennem alle årene, så er Aseteks relevans nu vokset ind i bevidstheden mange andre steder.

Stadigt stigende salg til alverdens supercomputere og datacentre udgør en jævnt stigende del af forretningen. I løbet af de sidste ti år har Asetek også investeret heftigt for at kunne være med på det marked.

- I runde tal har vi brugt omkring en halv milliard i løbet af de sidste ti år, så det er da glædeligt, at det begynder at løbe den rigtige vej nu. Men i min optik, så er der stadig lang vej igen før politikerne har givet os den medvind på cykelstien, som vi har brug for, siger André S. Eriksen, der i øvrigt bruger en stor del af sin tid på at lobby for lovkrav over for datacentrene.

Interessen på såvel EU-plan som fra de danske myndigheder og miljøorganisationer har virksomheden i det forløbne år oplevet som stigende.

Styrker sit brand

At Asetek støt bevæger sig længere og længere ind i internettets bærende kerne og at selve navnet også bliver mere og mere kendt er resultatet af et strategisk valg. Asetek bevæger sig væk fra alene at agere som usynlig OEM-partner for verdens største hardware-producenter, til at stå i sin egen magt.

Eksempelvis er Aseteks brand nu klart markeret på kassen, når en forbruger køber en PC, der har nordjysk vandkøling indbygget. 

- Vi har over tid været kendte og anerkendte blandt gamerne, men der kommer jo hele tiden nye til, og vores navn er måske blevet udvandet lidt, så det har været vigtigt for os at få ændret på, siger André S. Eriksen. 

Vi har råd til at vente

Selvom markedet for vandkøling til gamercomputere fortsat i høj grad driver forretningen for Asetek, så er der ingen tvivl hos topchefen om, at datacentermarkedet er et stort og fortsat relativt uudnyttet marked.

Og både for virksomhedens og for klimaets skyld, så vil Asetek fortsat satse på tage en større del af markedet.

- Som vores positive regnskaber viser, så har Asetek tid til at vente på, at det enorme kommercielle marked for datacentre, for eksempel de hyperscale-datacentre, der placeres i Danmark, også agerer visionært og klimaansvarligt og tager vandkøleteknikken til sig, siger André S. Eriksen.

- Spørgsmålet er imidlertid, om klimaudfordringen også kan blive ved med at vente. Meget tyder heldigvis på, at EU-kommissionen ikke vil vente i forhold til udmøntningen af sin Green Deal. Den tekniske løsning er til rådighed, har Asetek dokumenteret utallige gange, siger Andre Sloth Eriksen.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.078