23948sdkhjf

Mikrochips-mangel lukker bilfabrikker: - Ikke tilbage til en normal situation før 2023

Fra elektriske tandbørster, gaming-computere - og naturligvis biler. En af corona-nedlukningens uforudsete konsekvenser har været manglen på computerchips.

Den globale mangel på mikrochips har fået stribevis af bilfabrikker til at lukke ned for produktionen - og der er ingen udsigt til at krisen bliver løst lige med det samme. Chipproducenterne antyder, at først i 2023 vil være fuld fart på deres produktion igen. 

Den primære årsag til den globale mangel på mikrochips er corona-pandemien, som lukkede flere chipsfabrikker i Fjernøsten. Samtisd gav nedlukninger af nogle af verdens største havne forstyrrelser i forsyningskæderne. De to ting sammenlagt gav en sneboldeffekt af forsinkelser.

Situationen blev yderligere forværret af vinterens snestorme i Texas, hvor mange af chip-producenterne hører hjemme. De måtte skrue ned for produktionen. Hoved på sømmet kom, da den japanske chip-producent Renesas blevet ramt af en omfattende brand.

Ifølge det tyske tidsskrift Der Spiegel mener Tesla-stifteren Elon Musk, at at problemerne er delvist er selvforskyldte. Udsigten til mangel på mikrochips fik nemlig mange virksomheder til at lægge store ordrer ind på komponenter for at sikre sig selv. Det skabte flere flaskehalsproblemer og Elon Musk tilføjejde tørt i et tweet, at panikopkøbene er “ligesom manglen på toiletpapir, men i en episk skala".

Hvad er ’chips’?

"Chips" - eller halvledere - er små, flade stykker silicium med elektroniske kredsløb. De fungerer som små elektriske kontakter, der tænder eller slukker strømmen af elektricitet. Disse siliciumskiver hver især bogstaveligt talt indeholde milliarder af transistorer og er uundværlige komponenter i den elektronikbaserede verden, vi lever i.

Matteo Rinaldi, professor i el- og computerteknik ved Northeastern University i USA antager, at der er flere end 100 milliarder chips i daglig brug rundt om i verden. Så tænk på, hvor mange transistorer og halvledere vi bruger i vores liv hver dag. "

Hvornår stopper manglen på chips?

Verden er stadig ikke helt genåbnet, men produktions- og distributionsled halser efter for at indhente det verdensomspændende behov for mikrochips. Ifølge eksperterne skal man ikke forvente en hurtig løsning på dette problem.

Administrerende direktør for chipproducenten STMicroelectronics, Jean-Marc Chery, antager, at manglen sandsynligvis vil vare mindst to år.

- Tingene vil gradvist blive bedre i 2022. Men vi vender ikke tilbage til en normal situation før første halvdel af 2023, siger han til Yahoo Finance.

De fleste analytikere mener dog, at manglen blive løst inden udgangen af 2021, men der gennem hele 2022 fortsat vil være problemer med forsyningskæderne.

Fire millioner biler

Carlos Tavares, administrerende direktør for bilproducenten Stellantis, siger, at halvlederkrisen vil strække sig ind i ind i 2022, mens Intel CEO Patrick Gelsinger spår, at manglen potentielt kan trække ind i 2023.

Kombinationen af ekstrem efterspørgsel, begrænset udbud/produktion og ulemper i forsyningskæden får store konsekvenser for slutbrugerprodukter i de kommende måneder, hvis ikke år - herunder biler.

Flere bilproducenter fra BMW til Toyota har rapporteret om store produktionsvanskeligheder, og den verdensomspændende bilproduktion forventes at falde til 4 millioner biler i 2021.

Senest har Toyota meddelt, at den lukker flere af sine fabrikker som en konsekvens af komponentmanglen. Selskabet vil ifølge The Wall Street Journal skære 40 procent af produktionen, fordi man ikke kan få leveret den mængde af mikrochips, man er afhængig af.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.55