23948sdkhjf

Direktør: Kommuner misser muligheden for smart city og intelligente vejarmaturer

Alt for mange kommuner mangler mod til at udskifte vejbelysningen til intelligente armaturer og springer i for høj grad på den almindelige LED-løsning, når der skal nyt lys på gaden.

Sådan lyder det fra den danske landechef i Signify, der udvikler og sælger intelligente belysningsløsninger, Michael Kragh

- Kommunerne har været gode til at spotte besparelsen, der er i at skifte fra konventionel belysning til LED. Det er virkelig dejligt, at de skifter til LED, men vi synes, kommunerne misser et kæmpe potentiale ved ikke at gå med den smarte belysning, der kan give dem så meget mere på den lange bane, siger Michael Kragh.

Signify udvikler armaturer, hvor der kan påmonteres sensorer, der eksempelvis opfanger aktiviteten der, hvor vejarmaturet er og kan blænde op og ned, når der kommer fodgængere eller cyklister, i stedet for at brænde med samme styrke hele natten på en fuldstændig øde sti.

Og det er selvsagt en dyrere løsning med en tilbagebetalingstid på 8-10 år, hvilket er længere end for indkøb af almindelig LED, fortæller Michael Kragh. Og det kan være en af blandt mange grunde til, at kommunerne tøver med at vælge de smarte løsninger.

- Vi har nok ikke været gode nok til at oplyse om de muligheder, løsningerne giver på den lange bane. Kommunerne har stramme budgetter og skal sende i udbud, men vi skal være bedre til at fortælle dem om de langsigtede gevinster, og at de får så meget mere med smart teknologi, selvom det her og nu selvfølgelig er dyrere end almindelig LED, siger Michael Kragh.

Ændring på vej

Men selvom det er svært at få solgt fordelene til kommunerne, så fornemmer direktøren, at der så småt er ved at ske noget med holdningen til smarte løsninger - blandt andet hjulpet på vej af, at erhvervslivet i stigende grad implementerer smart belysning i domiciler rundt omkring i Danmark.

- Vi fornemmer klart en anden lydhørhed i kommunerne, fordi der kommer mere og mere smart belysning indenfor både i offentlige og private virksomheder. Nu skal kommunerne så at sige bare se lyset, siger Michael

Han uddyber, at den vestlige verden generelt har været længe om at få øjnene op for smart city teknologi, og at det også er årsagen til, at kommunerne ikke ser i den retning, når der skal nyt lys på gaden.

- Vi har været først med mange andre teknologier, men lige med smart city, der halter vi bagud sammenlignet med andre steder i verden. Det skyldes blandt andet debatten om opsamling af data, hvordan vi bruger dem, og hvordan det kommer borgeren til gode og ikke bare er overvågning, siger Michael Kragh.

Fakta:

Signify er tidligere kendt som Philips Lighting og er et spin out af giganten Royal Philips. Signify er verdens førende belysningsfirma og leverer belysning til både private og erhverv. I 2020 blev Signify globalt CO2-neutrale.

I følge direktøren er der tre gode grunde til, at kommunerne bør hoppe med på den intelligente bølge, når nu de er i gang med at udskifte den aldrende vejbelysning: besparelse af energi og penge, mulighed for dataopsamling og endelig optimering af vedligehold og drift af pågældende gadelamper.

- En gadelampe hænger typisk 15-20 år, og hvis man ikke køber en intelligent løsning, så hænger den bare og gør det samme i alle de år. Men der er ingen, der tror på, at et område og en by ikke ændrer sig over 20 år, så hvorfor ikke have armaturer, der kan følge udviklingen?, spørger Michael Kragh retorisk.

Han fortæller, at en af fordelene ved intelligente armaturer også er, at de er født med plads tilpåmontering af sensorer, hvis man undervejs får brug for at tilpasse armaturets funktion.

- Hvis man pludselig vil hente data for luftforurening, aktivitet, eller vejtemperatur, så man ved, hvornår man skal sende saltbilen ud, så er det muligt at gøre ret nemt, siger Michael Kragh.

Desuden giver softwaren i et intelligent armatur besked, hvis det går i stykker eller har brug for vedligehold. Med almindelige LED-armaturer, skal kommunen selv opdage en fejl eller have borgere til at reagere. Desuden går der en masse tid for en tekniker med at identificere fejl og hente og installere de nødvendige komponenter, forklarer Michael Kragh.

- Systemet ved præcis hvilket armatur, der er i stykker, hvor den står og hvilket element af armaturet, der er problemer med. Det sparer en masse tekniker-tid og kørsel frem og tilbage, forklarer Michael Kragh.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078