23948sdkhjf

Erfarne robotfolk på vej med eftertragtet robot

SubBlue Robotics er langt med en undervandsrobot, men firmaet vil gennemføre en lang test, før produktet bliver markedsført.

Robotfirmaet SubBlue Robotics er langt med en robot, som kan rense skibenes propeller for begroning. Flere tests har vist, at robotten fungerer godt. Den er i stand til at koble sig på en skibspropel og rense og polere den. Dermed automatiserer den en farlig og monoton opgave, som i dag bliver udført af erhvervsdykkere.

- Det går rigtigt godt. Vi har bevist, at det koncept, vi arbejder med, rent faktisk kan rense propeller. Det næste skridt er at udvikle en pilotmodel, siger stifter og direktør Don Fischer.

Den ny robot kan få enorm betydning for skibsfarten. En renset propel kan ifølge SubBlue Robotics i nogle tilfælde betyde 5 procents lavere brændstofsforbrug, fordi begroning nedsætter propellens effektivitet. 

Propeller bliver ofte renset af erhvervsdykkere hvert halve år.

- Hvis man med vores løsning gør det lettere og mere belejligt at rense propeller, så vil det give mening at rense endnu oftere, siger Don Fischer.

Derudover vil robotten også kunne spare tid for skibene i havnene, fordi en robot ikke vil være underlagt de samme begrænsninger, som menneskelige dykkere er underlagt i havne. Dykkere må ikke operere under et skib, som er under lastning eller losning.

Interesse fra skibsredere

Der er stor interesse for opfindelsen blandt skibsredere. Udviklingen af robotten har også fået økonomisk støtte fra Den Danske Maritime Fond.

- Vi har skibsredere, der siger: Kom ud til os og poler vores propeller, så snart I kan, siger Don Fischer. 

DFDS og et andet ikke navngivet dansk rederi deltager i tests af robotten.

Vi vil være sikre

Selv om der er en vis utålmodighed med at blive færdig med en robot, så vil SubBlue Robotics gerne være helt sikre på konceptet, før det bliver sat i produktion.

- Det kan godt være, at det irriterer nogen, at vi ikke bliver hurtigere færdige. Men vi skal være helt sikre på, at robotten virker. Den må ikke bryde sammen under en operation. Der er store penge på spil, når de store containerskibe og fragtskibe sejler, siger Don Fischer.

Han fortæller, at der er fem komponenter, som skal opgraderes på den nuværende prototype. Det skal ske inden for det næste halve år. Til september 2023 skal robotten så gennem et testforløb.

- Det bliver et forløb over 6-8 måneder, hvor vi intensivt tester robotten. Vi skal opdage alle udfordringer. Sikkerhed er den højeste prioritet, og vi kan ikke tage nogen risiko, siger han.

Kendte robotfolk ind i ejerkreds

Don Fischer startede SubBlue Robotics sammen med Michael Blom Hermansen. De fik robotpioneren Thomas Visti og erhvervsmanden Ralf Astrup ind i ejerkredsen i marts i år, og nu er Esben Østergaard, stifter af Universal Robots, også kommet ind i ejerkredsen og i bestyrelsen.

- Vi er meget glade for at have fået nogle kloge og erfarne robotfolk ind i ejerkredsen, siger Don Fischer.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Medlemmernes egne nyheder
Se alle medlemsnyheder
Mest læste
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Jysk EMS'er jubler ikke trods vækst på 600 procent
Ambu starter ud med vækst i første kvartal
Robotmesse vender tilbage til Odense
Demant vokser 10 procent trods svære betingelser
Google lancerer chatrobot i konkurrence med Microsoft
Midtjyder opkøbt af kapitalfond
Andre Nordiske Medier
Metal Supply DK
Energy Supply DK
Nordiske Medier DK

Send til en kollega

0.14