Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
Udbyder
Vejdirektoratet
Opdateringer
IV.2.2
I stedet for:
Dato: 05-09-2022
Time: 12:00
Læses:
Dato: 19-09-2022
Time: 12:00
IV.2.7
I stedet for:
Dato: 05-09-2022
Time: 12:00
Læses:
Dato: 19-09-2022
Time: 12:00
A) Tilbud skal afgives på dansk , men bilag vedr. betingelser for deltagelse accepteres på dansk, engelsk, norsk og svensk.
B) Ordregiver skal udelukke en tilbudsgiver fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis tilbudsgiveren er omfattet af de i udbudslovens §§ 134a-136 nævnte obligatoriske udelukkelsesgrunde. Ordregiver vil desuden udelukke en tilbudsgiver, der er omfattet af den frivillige udelukkelsesgrunde anført i udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 2. Såfremt tilbudsgiver findes at være omfattet af en udelukkelsesgrund, har tilbudsgiver mulighed for at iværksætte en procedure om "self-cleaning", jf. udbudslovens § 138.
Udbuddet gennemføres ved anvendelse af et to-kuvertsystem. Proceduren er beskrevet i detaljer i udbudsmaterialet. Eventuelle spørgsmål stilles til e-mailadressen anført i udbudsmaterialet (BUT) afsnit 4. Spørgsmål og svar vil blive gjort tilgængelige på internetadressen anført i I.3), under Aktuelle udbud.
C) Oplysningerne angivet i pkt. I.4) og I.5) vedrører den ordregivende myndighed Vejdirektoratet. Den ordregivende myndighed Københavns Kommune er en "Regional eller lokal myndighed" (pkt. I.4)) og har "Generelle offentlige tjenester" som hovedaktivitet (pkt. I.5)).
D) Ordregiver er afskåret fra at indgå aftale med tilbudsgivere, som ikke opfylder kravene angivet i RÅDETS FORORDNING (EU) 2022/576 af 8. april 2022 om ændring af forordning (EU) nr. 833/2014 om restriktive foranstaltninger på baggrund af Ruslands handlinger, der destabiliserer situationen i Ukraine, artikel 5k. Som
følge heraf indhentes en tro- og love herpå som en del af dokummentationen, som indhentes inden sker kontrakttildeling.
ITS - Københavns Busterminal
Vejdirektoratet
Udbudsbekendtgørelse
Tjenesteydelser
Del I: Ordregivende myndighed
CVR-nummer: 60729018
Postadresse: Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal
By: København V
NUTS-kode: DK0 Danmark
Postnummer: 1577
Land: Danmark
Kontaktperson: Niels Arend Koefeod
E-mail: nak@vd.dk
Telefon: +45 72442620
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: http://vejdirektoratet.dk
Internetadresse for køberprofilen: http://vejdirektoratet.dk
CVR-nummer: 64942212
Postadresse: Rådhuspladsen 1
By: København V
NUTS-kode: DK0 Danmark
Postnummer: 1550
Land: Danmark
Kontaktperson: Jarl Zinn
E-mail: JAZ@kk.dk
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: https://kk.dk
Internetadresse for køberprofilen: http://vejdirektoratet.dk
Del II: Genstand
ITS - Københavns Busterminal
Der skal etableres og driftes et intelligent transportsystem (ITS-system) til bl.a. understøttelse af afvikling af bus og servicekøretøjers trafik på samt ind og ud af terminalområdet.
ITS-løsningen består af en række tekniske delsystemer og -funktioner, herunder bl.a. passagerinformationssystem, allokeringssystem for terminalens holdepladser, videoovervågning af trafik og
arealer på terminalområdet m.m.
Af formelle årsager rummes den samlede leverance i to delkontrakter: en delkontrakt for etableringsaktiviteter
og en delkontrakt for drifts- og vedligeholdsaktiviteter. Delkontrakterne udbydes og tildeles samlet, og tilbudsgiver skal afgive tilbud på begge delkontrakter.
Etableringskontrakt
København
Der skal etableres en ITS-løsning, som skal medvirke til at sikre, at Københavns Busterminal kan fungere ubemandet (dvs. uden planlagt bemanding på busterminalområdet) i forhold til rejsende, buschauffører, busoperatører og evt. øvrige relevante grupper som f.eks. rengøringspersonale og serviceteknikere. Der skal
således etableres en samlet ITS-løsning til:
› Håndtering af busoperatørers brug af busterminalen – booking af resurser på busterminalen, løbende administration af bookinger og faktisk brug af busterminalens resurser inkl. fakturering.
› Identifikation af køretøjer ankommende til og afgående fra busterminalområdet.
› Adgangskontrol i forhold til køretøjer til busterminalområdet.
› Vejledning til chauffører der ankommer til busterminalområdet.
› Trafikinformation til ankommende og afgående passagerer.
› Understøttelse af drift af busterminalen uden permanent tilstedeværelse af busterminalpersonale, dvs.
mulighed for fjernovervågning og -styring af busterminalen og dens installationer via automatisk systemhændelsesregistrering, rapportering af fejl på tekniske installationer, videoovervågning af busterminalområde,
busterminaltrafik og personbevægelser m.m.
Under afsnit II.2.7 er angivet varigheden af etableringskontraktens udførelsesperiode. Derudover er parterne forpligtet i henhold til bestemmelserne i udbudsmaterialet.
Driftskontrakt
København
Den under delkontrakt 1 etablerede ITS-løsningen skal herefter driftes og vedligeholdes. Der henvises i øvrigt til udbudsmaterialet for yderligere beskrivelse
Kontrakten kan forlænges i 2 x 12 måneder.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Tilbudsgiver skal oplyse virksomhedens omsætning for de seneste 3 regnskabsår i udfyldt "Det fælles europæiske udbudsdokument" (ESPD).
Den påtænkte vinder af udbuddet skal inden tildeling, som dokumentation for omsætning, fremsende kopi af årsregnskab eller revisorpåtegnet oplysning om omsætning. For virksomheder, der har været etableret i en kortere periode, fremsendes oplysningerne for så lang en periode af regnskabsåret som muligt.
Hvis tilbudsgiver er en sammenslutning af virksomheder, skal oplysningerne gives for hver enkelt virksomhed, idet summen af virksomhedernes omsætning skal opfylde minimumskravet. Hvis tilbudsgiver er en sammenslutning af virksomheder, skal der gives fuldmagt til en person, der bemyndiges til at tegne sammenslutningen. Samtlige deltagende virksomheder hæfter solidarisk for kontraktens opfyldelse. Hvis tilbudsgiver baserer sig på andre enheders formåen (fx underleverandører eller andre enheder i koncernen), skal tilbudsgiver godtgøre, at de har ret til at råde over de nødvendige ressourcer hos disse enheder. Dette skal ske ved at fremlægge tilsagn fra disse enheder i form af en erklæring om solidarisk hæftelse. Der ønskes ikke økonomiske og finansielle oplysninger om øvrige planlagte underleverandører, hvis økonomiske og finansielle kapacitet tilbudsgiveren ikke baserer sig på med henblik på at opfylde minimumskravet.
Ordet "muligvis" er en fejl i EU-skabelon. Minimumskrav til egnethed: Tilbudsgiver skal i hvert af de 3 seneste disponible regnskabsår have haft en samlet omsætning på mindst 10.000.000 DKK
Tilbudsgiver skal i ESPD eller i et særskilt bilag beskrive referencer, der dokumenterer, at minimumskravene under nærværende punkt er opfyldt.
Tilbudsgiver skal aflevere referencer for de mest betydelige og sammenlignelige leverancer, jf. udbudsbekendtgørelsens pkt. II.1.4 og II.2.4, der er udført inden for de seneste fem (5) år inden tilbudsfristen. Ordregiver tillader referencer indtil 5 år tilbage af hensyn til konkurrencesituationen i markedet
Hver reference bedes indeholde en kort beskrivelse af den udførte leverance, herunder:
-Hvilke af de under punkt II.1.4) og II.2.4) i udbudsbekendtgørelsen anførte ydelser leverancen vedrørte:
-Omfanget af ydelserne
-Tilbudsgivers rolle(r) i udførelsen af de enkelte ydelser under leverancen.
Endvidere bedes for hver reference angivet den økonomiske værdi af leverancen (beløb), dato for leverancen, samt navn på kunden (modtager). Ved angivelse af dato for leverancen bedes tilbudsgiver angive datoen for påbegyndelse og afslutning. Hvis dette ikke er muligt, f.eks. fordi opgaverne er udført løbende, bedes tilbudsgiver i beskrivelsen af leverancen angive, hvordan datoen er angivet. Kun referencer, der vedrører ydelser, som er udført på tilbudsfristen, vil indgå i vurderingen af, om tilbudsgivers tekniske og faglige formåen er opfyldt. Hvis der er tale om en igangværende opgave, er det således alene den del af ydelserne, der allerede er udført på tilbudsfristen, som vil indgå i vurderingen af referencen.
Der ønskes maksimalt 5 (5) referencer. Såfremt der angives mere end fem referencer, vil der alene blive lagt vægt på de første fem referencer angivet i ESPD'et. Det maksimale antal referencer gælder det samlede antal referencer for tilbudsgiver og de virksomheder, som tilbudsgiver baserer sin formåen på. Hvis tilbudsgiver er en sammenslutning af virksomheder, skal der afleveres en referenceliste for hver virksomhed, idet virksomhedernes samlede referencer skal opfylde minimumskravet. Hvis tilbudsgiver baserer sig på andre enheders formåen (fx underleverandører eller andre enheder i koncernen), skal tilbudsgiver godtgøre, at tilbudsgiver råder over de nødvendige ressourcer hos disse enheder. Dette skal ske ved at fremlægge tilsagn fra disse enheder om deres forpligtelser i så henseende. Tilsagn kan gives ved enhedens udfyldelse af felt hertil i ESPD og underskrift af ESPD.
Det er muligt for én reference at omfatte flere minimumskrav. Hver reference må maksimalt fylde to (2) A4-sidder. Ordregiver vil således udelukkende lægge vægt på oplysninger, der fremgår af de første to A4-sider af referencen.
Hvis tilbudsgiver baserer sig på andre enheders tekniske og faglige kapacitet, henledes opmærksomheden på udbudsloven, § 144, stk. 3. Der ønskes ikke oplysninger om øvrige planlagte underleverandører, hvis tekniske og faglige kapacitet tilbudsgiveren ikke baserer sig på med henblik på at opfylde minimumskravet.
Ordet "muligvis" er en fejl i EU-skabelon. Minimumskrav til egnethed: Erfaring indenfor de seneste 5 år med gennemførelse af
- min. 2 projekter vedr. levering af tekniske installationer til tilsvarende eller større busterminalprojekt.
- min. 1 projekter vedr. levering af funktionalitet (som system eller som services) til planlægning og styring af trafik på et tilsvarende eller større busterminalprojekt.
- min. 2 projekter vedr. levering af drift og vedligehold af installationer og funktioner til busterminaldrift til tilsvarende eller større busterminal.
Der i relevant omfang fastsat krav i relation til samfundsansvar som formuleret i de konventioner, der ligger til grund for principperne i FN's Global Compact. Der er endvidere stillet kontraktmæssige krav til sikring af arbejdstagerrettigheder i forbindelse med udførelsen af arbejdet. Endvidere er der krav til sikkerhedsstillelse.
Kravene fremgår af udbudsmaterialet.
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger
A) Tilbud skal afgives på dansk , men bilag vedr. betingelser for deltagelse accepteres på dansk, engelsk, norsk og svensk.
B) Ordregiver skal udelukke en tilbudsgiver fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis tilbudsgiveren er omfattet af de i udbudslovens §§ 134a-136 nævnte obligatoriske udelukkelsesgrunde. Ordregiver vil desuden udelukke en tilbudsgiver, der er omfattet af den frivillige udelukkelsesgrunde anført i udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 2. Såfremt tilbudsgiver findes at være omfattet af en udelukkelsesgrund, har tilbudsgiver mulighed for at iværksætte en procedure om "self-cleaning", jf. udbudslovens § 138.
Udbuddet gennemføres ved anvendelse af et to-kuvertsystem. Proceduren er beskrevet i detaljer i udbudsmaterialet. Eventuelle spørgsmål stilles til e-mailadressen anført i udbudsmaterialet (BUT) afsnit 4. Spørgsmål og svar vil blive gjort tilgængelige på internetadressen anført i I.3), under Aktuelle udbud.
C) Oplysningerne angivet i pkt. I.4) og I.5) vedrører den ordregivende myndighed Vejdirektoratet. Den ordregivende myndighed Københavns Kommune er en "Regional eller lokal myndighed" (pkt. I.4)) og har "Generelle offentlige tjenester" som hovedaktivitet (pkt. I.5)).
D) Ordregiver er afskåret fra at indgå aftale med tilbudsgivere, som ikke opfylder kravene angivet i RÅDETS FORORDNING (EU) 2022/576 af 8. april 2022 om ændring af forordning (EU) nr. 833/2014 om restriktive foranstaltninger på baggrund af Ruslands handlinger, der destabiliserer situationen i Ukraine, artikel 5k. Som
følge heraf indhentes en tro- og love herpå som en del af dokummentationen, som indhentes inden sker kontrakttildeling.
Postadresse: Nævnenes Hus, Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: DK-8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Internetadresse: http://www.klfu.dk
By: N/A
Land: Danmark
Frister for og procedurer for klager fremgår af "Lov om Klagenævnet for Udbud", lov nr. 492 af 12.5.2010, medefterfølgende ændringer, sidst lovbekendtgørelse nr. 593 af 02.06.2016.
Klage over ikke at være prækvalificeret skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage.
Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har afsendt en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet prækvalificeret. Fristen begynder dog først, når der i underretningen er angivet en kortredegørelse for de relevante grunde for ordregiverens beslutning.
I andre situationer skal klage over udbud være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
1. 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen erblevet offentliggjort.
2. 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystemer indgået. Det er en betingelse for, at fristen begynder at løbe, at underretningen indeholder en kortredegørelse for de relevante grunde for beslutningen.
3. 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. Lov om Klagenævnet for Udbud § 2, stk.2.
4. 20 kalenderdage regnet fra dagen efter, at ordregiveren har meddelt sin beslutning om kontraktens videreførelse, jf. udbudslovens § 185, stk. 2.
Senest samtidig med, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underretteordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. Lov om Klagenævnet for Udbud § 3, stk. 1. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. Lov om Klagenævnet for Udbud § 12, stk. 1.
Klagenævnet for Udbuds e-mail adresse er angivet i punkt VI.4.1).
Klagevejledningen fra Klagenævnet for Udbud kan findes på Klagenævnets hjemmeside.
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: DK-2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Internetadresse: http://www.kfst.dk