23948sdkhjf

Valby-virksomhed vil bruge opkøb til at låse op for nye markeder

Ooono vil bruge sin tilstedeværelse i Tyskland til at sælge flere overfaldsalarmer fra Sirène, som tech-virksomheden netop er blevet majoritetsaktionær i

Valby-virksomheden Ooono med Christian Walther Øyrabø i spidsen er netop blevet majoritetsejere i virksomheden Sirène, der producerer overfaldsalarmer.

Men det har faktisk ikke været planen fra starten. For siden Ooono kom ind som minoritetsejere i 2021 har de haft til arbejdsopgave at udvikle softwaren og hardwaren til produktet, men ellers er Sirène drevet separat fra Ooono af de fire oprindelige stiftere.

- Men som tiden gik, blev det åbenlyst, at det ikke gav så meget mening at have to parallelle virksomheder med parallelle logistik-, kundeservice-, salgs-, økonomi- og indkøbssetup. Og det gav anledning til at snakke om, hvordan virksomheden skulle udvikle sig, siger Christian Walther Øyrabø til Electronic Supply.

Direktøren forklarer, at han sammen med de fire stiftere kom frem til, at kun to ville fortsætte i et setup som en del af en større koncern, og således købte Ooono ejerandelene fra Camilla Dalsgaard Sonne og Camilla Højbjerg Pedersen.

Om Sirène

  • Stiftet i 2019 af Kristine Skovgaard, Caroline Louise Lilleør, Camilla Dalsgaard Sonne og Camilla Højbjerg.
  • Sirène er en overfaldsalarm, som kvinder kan bruge i nattelivet eller andre utrygge steder, hvor de færdes.
  • Hvis en bruger bliver udsat for et overfald, kan hun trykke på sin Sirène og de tilmeldte "runners" kan på en tilhørende app se placeringen og komme til undsætning.
  • I det "nye" Sirène fungerer den hidtidige administrerende direktør, Kristine Skovgaard, som product owner og ansvarlig for udvikling, mens Caroline Louise Lilleør er product manager med ansvar for produktet udadtil.

Et mål kan ændre sig

Undervejs i interviewet kommer Christian Walther Øyrabø ind på, at det nye samlede setup gerne skulle gøre, at Siréne kommer endnu hurtigere i mål. Men hvad målet helt præcist er, er han mere tilbageholdende med at komme konkret ind på.

- Helt ærligt, så ved jeg det faktisk ikke. Men det handler jo om at sælge så meget som muligt og tjene så mange penge som muligt. Da vi stiftede Ooono, var det med målet om, at virksomheden skulle kunne sælges på et tidspunkt. Det er ikke længere tilfældet, nu er målet at bygge produkter, der kan sælges i høj volumen til mange markeder.

- Nogle gange har man en illusion om en stor plan fra start, hvor man følger en forkromet plan. Men det ændrer sig, og vi er stadig i en fase, hvor vi vi er meget agile og ændrer på det, hvis der er behov, siger Christian Walther Øyrabø.

Skal åbne for nye markeder

Christian Walther Øyrabø kommer dog en smule ind på, hvor han ser potentiale i Sirène som fremtidigt forretningsben i Ooono.

- Vi håber, at vi kan bruge det til at komme ud på markeder, vi ikke kan servicere i dag. For ambitionen er at blive en international tech-virksomhed, og der skal vi øge tilstedeværelsen på markeder, hvor vi ikke er i dag, siger Christian Walther Øyrabø, der henviser til, at eksempelvis Ooonos parkeringsskive ikke er aktuel i USA, fordi der er langt mindre tradition for brug af parkeringsskiver på den side af Atlanten.

Fra Ooono-stifteren lyder det dog, at det første fokusområde for Sirène kommer til at være det tyske marked, fordi Ooono allerede i dag sælger størstedelen af deres produkter her og dermed har et stort salgssetup.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078