23948sdkhjf

Dansk teknologi får elbilen til at køre uden ny og dyr infrastruktur

Kravet om milliardstore investeringer i en helt ny infrastruktur til opladning af elbilers batterier har hidtil været den største barriere for elbilen. Det ændrer banebrydende dansk teknologi nu på.
Danskudviklet teknologi er kernen i et nyt koncept for elbiler, der ikke kræver opladning ved en stikkontakt eller batteriskift på en ladestation for at kunne køre.
Bilen får elektriciteten fra en brændselscelle, der gennem en kemisk proces omdanner energien i en blanding af vand og metanol til strøm. Resultatet er en køre- og brugsoplevelse meget tæt på den, vi kender fra dagens benzinbiler, men med CO2-udledning, der er op til 70 procent mindre end i dag.

- Vi giver bilejerne et miljøvenligt alternativ uden at de skal give køb på benzinbilens velkendte bekvemmelighed. Med vores teknologi kan man køre mere end 500 kilometer på en optankning, og man skal ikke ændre vaner, siger Jesper Toft, der er direktør for Metha Energy Solutions.

- Vi kommer med en konkret miljøvenlig løsning, fordi vi anvender metanol som energikilde i brændselscellen i stedet for brint. Metanol distribuerer man på samme måde som benzin. Der følger altså ikke krav med om milliardinvesteringer til en ny energi-infrastruktur til distribution af brint, forklarer Jesper Toft.

- Derfor er det muligt for bilproducenter verden over at udvikle elbiler og bringe dem på markedet uden at skulle vente på en langsommelig etablering af ny infrastruktur, ligesom det er nemmere at overbevise forbrugerne om, at de roligt kan skifte til elbiler, der har de samme egenskaber som i dag, men med langt mindre CO2-udledning end benzin og diesel biler.

På samme måde kræver teknologien med brændselsceller og metanol heller ikke enorme investeringer i ladestationer, hvor man kan skifte batterier, eller systemer til opladning af bilernes batterier på parkeringspladser og i garager.

- Derfor behøver vi ikke vente på, at bilproducenterne og lovgiverne bliver enige om en fælles industristandard for batteri- og opladningssystemer til biler. Først når de er enige, vil man kunne finansiere og udbygge den nye infrastruktur. Og det ville komme til at tage årtier, før en sådan infrastruktur og distribution er tilstrækkelig fintmasket til, at elbilen er praktisk anvendelig i hverdagen, fremhæver Jesper Toft.

Han mener, at man med den nye teknologi har fjernet en række af de barrierer, der hidtil har ligget i vejen for kommercielle elbiler.

Metha Energy Solutions partner, Serenergy, har allerede dokumenteret konceptet med en Fiat Scudo som testbil med elmotor, brændselscelle og metanol i tanken. Bilen er blevet til i samarbejde med Lithium Balance, Cemtec og Aalborg Universitet. Energistyrelsens EUDP-sekretariat har støttet udviklingen af testbilen.

Kilde: Metha Energy Solution

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.062