23948sdkhjf

It-branchen ved vendepunkt

Topchefer fra de største danske it-virksomheder er langt mere optimistiske end for blot et år siden, viser Deloittes it-vækstbarometer 2010.
Den danske it-branche har nået bunden af konjunkturkurven og er vej op igen. Det viser den seneste udgave af Deloittes it-vækstbarometer, som bygger på svar fra over 300 topledere i it-branchen.

Men analysen peger også på, at opturen kan blive et udskilningsløb. Mens branchens stærkeste virksomheder er tilbage på vækstsporet, er der efterladt en bagtrop, som ikke kommer med.

Ser lysere på fremtiden
Kim Gerner, der er leder af Deloittes division for Teknologi, Medier og Tele, hæfter sig ved, at it-virksomhederne ser langt mere positivt på udviklingen for indtjening, omsætning og antallet af medarbejdere, end det var tilfældet for et år siden.

- Det er ikke jubeloptimisme, men der er ikke tvivl om, at størsteparten af toplederne ser lysere på fremtiden. Det gælder både for deres egen virksomhed og klimaet for hele branchen. Med til billedet hører, at branchen var i nærheden af en overophedning før finanskrisen. Sidste år kunne vi se, at det gjorde ondt, men it-branchen har ikke været hårdest ramt sammenlignet med andre brancher. Samtidig går udviklingen så hurtigt i disse år, at hverken virksomheder eller privatkunder kan skubbe nyindkøb af it i årevis. Det er vigtig årsag til, at branchen kommer hurtigt ud af krisen, siger han.

I 2009 havde 34 % af virksomhederne faldende indtjening, det er kun 13 % i 2010. Næsten hver tredje virksomhed, helt præcist 30 %, havde faldende omsætning i 2009, det er kun 18 % i år.

Job på vej tilbage
Og så er jobbene på vej tilbage til it-branchen. Efter adskillige år hvor den høje beskæftigelse gjorde det svært at få kvalificeret arbejdskraft, var der sidste år 34 % af virksomhederne, som havde faldende beskæftigelse. Det er kun 29 % i år. Forventningerne til beskæftigelsen de kommende år er også markant mere positiv. 72 % forventer at øge antallet af medarbejdere. Mere end hver tredje leder i it-virksomhederne forventer, at antallet af medarbejdere vokser med over 10 %.

Kim Gerner ser samtidig en klar tendens til en større differentiering i branchen. I analysen har man set på, hvordan de virksomheder, som klarer sig bedst målt på indtjening og vækst, adskiller sig.

- Mange virksomheder sætter deres lid til, at en generel markedsvækst vil give dem medvind. Her adskiller branchens bedste virksomheder sig fra gennemsnittet, de er langt mere proaktive og strategiske. I stedet for at vente på generelt bedre markedsvilkår lægger branchens bedste virksomheder i højere grad vægt på at have unikke produkter og have en målrettet forretningsstrategi. Herudover har de bedste i branchen større fokus på at tiltrække og fastholde dygtige medarbejdere, siger han.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078