23948sdkhjf

Energien i elbiler skal udnyttes bedre

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

En elbil er – som så meget andet elektronik – afhængig af at få konverteret strøm, så energien i bilens batteri bliver transformeret fra jævnstrøm til vekselstrøm, der er nødvendig for at drive den 3-fasede elmotor.

Det sker i et power-modul,hvor den kraftfulde energikonvertering skaber høje temperaturer i elektronikken og derfor kræver afkøling.

Forskere på DTU vil nu undersøge, om det kan lade sig gøre at koble kølingen af
Power-modulet med airconditionanlægget, så energien fra kølingen anvendes til at

Læs også: Danfoss får en fod inden for på elbilmarkedet
opvarme elbilen, skriver DTU i en pressemeddelelse.

Samtidig vil anvendelsen af fordampning af kølemidlet fra airconditionanlægget 
også øge køleeffekten betydeligt sammenlignet med det nuværende væskebaserede kølesystem.

- Der vil være flere fordele ved at anvende kølemidlet fra airconditionanlægget til at
køle power-modulet. Den største er, at vi vil kunne opnå en mere effektiv køling, så
modulerne kan fremstilles mindre og billigere og med en højere energitæthed, siger seniorforsker Martin Ryhl Kærn, DTU Mekanik, der står i spidsen for projektet.

Læs også: En blindestok med satellit-forbindelse vinder innovationspris

- Derudover kan opbygningen af elbiler blive mindre kompleks, hvis de fremover
ikke skal rumme både aircondition og det nuværende kølesystem til power-modulet, siger Martin Ryhl Kærn.

Arbejdet på DTU Mekanik sker i tæt samarbejde med Danfoss, der har en produktion af power-moduler til elbiler.

Fordampning i små kanaler skal optimeres
Det er kendt fra forskningen i varmetransmission, at varme fjernes mere effektivt
ved fordampning af et kølemiddel frem for køling med luft eller væske. Når kølemidlet
fordampes i en mikrokanal, dannes overophedede gasbobler på overfladen

Læs også: Brændselscelleproducent lander aftale med kinesisk elbil-koncern
af væggen. De skydes ud i væskestrømningen med høj frekvens, hvilket giver en
særdeles høj varmeovergang, skriver DTU Mekanik.

Hvordan den bedste fordampning opnås, er dog endnu ikke klart. Forskerne skal
derfor i den kommende tid undersøge, hvordan fordampningseffektiviteten kan optimeres ved at ændre på udformningen af de små mikrokanaler og overfladestrukturer på væggene, så dannelse af bobler og bobbelfrekvens intensiveres.

Mikrokanalerne er omkring 0,2 mm brede, 1,2 mm høje og 10 mm lange og kan
udformes på et utal af måder. Det er faktisk kun fantasien, der sætter grænserne.

Læs også: Supermarked til test af Danfoss' egen teknologi lader vente på sig

- Vores opgave er derfor at finde frem til den bedst mulige udformning og struktur af væggene, der i køleeffekt skal overgå det, andre hidtil har udviklet, siger Martin
Ryhl Kærn.

Med den rette udformning af mikrokanalerne forventer forskerne at kunne nå en
forbedring på 4-8 gange af det nuværende state-of-the art væskebaserede kølesystem.

Stor interesse også fra elbilsfabrikanter
Danfoss har for knap 10 år siden taget patent på ideen om at integrere kølingen af
Power-modulet i airconditionanlægget og ser frem til resultaterne af projektet.

Læs også: Trods global usikkerhed: Danfoss øger overskuddet

- Det er af stor betydning for os at kunne bidrage med ny teknologi til at gøre elbiler
både billigere og mere energieffektive, så transportområdet hurtigere kan blive uafhængigt af fossile brændstoffer, siger Klaus Olesen, Senior Research Specialist
hos Danfoss.

- Her er bidraget fra DTU-forskerne væsentligt, så vi kan forstå principperne i termodynamikken, før vi udarbejder nye og forbedrede power-moduler.

Danfoss er allerede i dialog med fabrikanter af elbiler, der er interesserede i kommende Power-moduler, som køles ved hjælp af aircondition-systemet og samtidig sikrer en bedre udnyttelse af energien i elbilen, så den kan køre længere på en opladning.

Hold dig opdateret med Electronic Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Ny CFO hos Scape Technologies

Her er vinderen af Dira Teknologiprisen 2019

Systematic-ejer er Årets Ejerleder 2019

Nyt fra branchens bestyrelser

Solgte livsværk: Nu er de helt ude af virksomheden

Danfoss får en fod inden for på elbilmarkedet

Nyhedsbrev

Nyt Cobot Lab indviet hos Teknologisk Institut

Nilfisk skuffer i tredie kvartal

Aarhusianere skal levere sensor-tøj til det ydre rum

Mekoprint i fint selskab blandt landet bedste arbejdspladser

Endnu en høreapparatgigant ramt af hackerangreb

Milepæl på Als: Linak runder 4 milliarder

Shape indfører robotter på abonnement

Oktober-ordre fulgt op af 17 nye millioner

Dansk trio skal måle spændstige astronautben

EU-samarbejde kan give over en milliard til danske virksomheder

Ambus bestyrelsesformand træder tilbage

Crowdfundet raket på vej ud af København

Stemmestyret skærerobot styrkes af to talenter

Nye datacentre rejser sig ved supersygehus

Kilde Automation satser på termoform-industrien

Weibel sætter kursen mod milliardmarked

Tunge drenge samler sig: GN Audio hooker op med lydklynge

Danske forskere fik gennembrud: Kopierer menneskets lillehjerne til robot

Rapport: IT-sikkerheden halter i hver fjerde virksomhed

200 Siemens Gamesa-job i fare i Danmark

Vækstpris til Mekoprint

Virksomheder med underskud: Største stigning siden finanskrisen, men…

Kohsel fejrer 50 år i branchen

Robotsalget går strygende – udnyttelsen halter

Ny analyse: Danske virksomheder udsættes dagligt for cyberangreb

Schneider Electric henter svensker til dansk toppost

Første spadestik til nyt elektromagnetisk testcenter

Ny pris vil hylde duksene indenfor digital omstilling

Ordrestorm giver historisk godt kvartal for forsvars-leverandør

Pigerne kørte en tur i robotten

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny release af OrCAD/Allegro

Eaton har fået ny Application Engineer

Hvor går man hen, når produktionen står stille?

EDT Smart Embedded® - en hurtig løsning med merværdi

Gravlund Industrigummi A/S tilbyder sprøjtestøbning

NYHED: Unikke Rundsling til 'Heavy Lift' fra Hampidjan

Stikforbindelser opfylder krævende miljøstandarder og RoHS

Siemens Simatic automationsløsninger – reducér to licenser til én combo-licens

Ara-el præsenterer ATyS S

Productronica | Vi står klar til at møde dig

Findes den ultimative kompressor?

Ny ribbon-splicer T-72M12

Vind en Dynello Accu Winder - Fyns Kran Udstyr

Tjek om din elpris er god

Mød LS Control på Elmia Subcontractors i Jönköping

Vores guide til FALCON by DENIOS

Ringspann® præcision

Drømmer du om at samle al din logistik ét sted?

Ny Online DRC tjekker for fejl i Capture

Gravlund Industrigummi udvider maskinparken

Findes den ultimative kompressor?

Kom til åbent hus hos European Energy Insurance ApS

Bureau Veritas Kick Off Seminar 2020

Find os på Productronica 2019

ATyS d M fra Socomec

Send til en kollega

0.232