23948sdkhjf

Batterirapport kan bane vejen for fremtidens skibe

| Af redaktionen/SLH | Tip redaktionen om en historie

En ny rapport om risici ved batterier i eldrevne skibe kan være første skridt i retningen mod et standardiseret regelsæt.

Der er store udfordringer, hvis en reder i dag ønsker at bygge et batteridrevet skib.

Det skriver Danske Rederi i forbindelse med offentliggørelsen af en ny rapport, der sætter fokus på netop batterisikkerhed til søs.

Læs også: Elektrificering skaber behov for nye brandstrategier

I dag findes der ikke et egentligt regelsæt for bygning af batteridrevne skibe, da erfaringerne er sparsomme. Man mangler ganske enkelt erfaring at bygge reglerne op omkring.

Derfor må rederen selv lave risikoanalyser og modelleringer, der viser, at batteriinstallationen har et sikkerhedsniveau, der svarer til et traditionelt skib. Det er en dyr og lang proces.

Men nu har klassifikationsselskabet DNV-GL lavet en rapport, som viser, hvilke risici, der er forbundet med at bruge batterier i skibe.

Batterirapporten er lavet i samarbejde med en række interessenter som Søfartsstyrelsen, Scandlines og Stena. Og hos Stena er den nye rapport godt nyt:

- Rapporten er et vigtigt bidrag til udvikling af fremtidens regler for bygning af batteriskibe. Vi er interesseret i at bygge batteridrevne skibe, men det kræver en bedre gennemsigtighed i, hvilke tekniske krav, der skal opfyldes og dermed også skibets byggepris. Det kan vi være på vej til at få nu, siger Fleet Manager Martin Lewerentz fra rederiet Stena.

Hos Danske Rederier tager man også positivt imod den nye rapport:

- Vi oplever, at rederier gerne vil bygge små batteridrevne skibe, men er udfordret på dokumentation og risikoanalyser, som skal være fremlagt, inden projektet går i gang. Det vil have stor betydning, hvis rederi og værft populært sagt kan vælge en hyldevare, når de skal beslutte, om skibet skal være batteridrevet, hybrid eller traditionelt, siger Maria Skipper Schwenn, direktør for Sikkerhed, Miljø og Maritim forskning i Danske Rederier.

Danske Rederier vil nu arbejde for, at Søfartsstyrelsen tager den nye rapport med til den internationale skibsfartsorganisation IMO med henblik på at starte arbejdet mod et internationalt regelsæt.

Der findes i dag flere eksempler på større danske skibe, som sejler helt eller delvist på batterier. Blandt andet mellem Gedser – Rostock, Rødby – Puttgarden og Helsingør – Helsingborg.

Hold dig opdateret med Electronic Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Poul Eriks hifi-messedrøm gik i opfyldelse: Jeg er ovenud tilfreds

DTU fik medaljer med hjem fra international robotdyst

Elektronik-virksomhed vokser : -Det er svært at sige, om man taber penge på at være et godt menneske

Tidligere Frandsen-direktør har fået nyt job

Fiber-forretningen vokser hos kabelproducent

Danfoss har en plan: Vil have 50 pct. flere kvindelige ledere

Nyhedsbrev

EMS-kæmpe øger med 20 procent

Weibel opruster igen

CIE får en lillebror: Mekanikcenter for 93 mio. på vej til Sønderborg

Coronavirus: Mekoprint får igen varer fra Kina

Taber omsætning: Nilfisk-direktør kalder året ”skuffende”

HP opjusterer og lægger afstand til købstilbud

Danmark er nordeuropæisk mester i produktivitet

Nedjusteringer og skuffende kvartaler: 2019 har været hård ved Nilfisk

Horsens-virksomhed dropper Nürnbergmesse og sætter hovedsædet i virus-karantæne

Elforsk støtter energifællesskaber, flexafregning og varmepumper med millioner

Danmark har fået en robotstrategi

Møbler og elektronik trækker detailsalget op i januar

Efter Kina-ordre: De fynske desinfektions-robotter gør klar til USA

CEO i Aalborg-startup: Selvfølgelig skal vi til udlandet

En ordentlig spand kraftfoder: Firma bag staldsensor vokser 20 procent om året

Minister så på intelligente bleer i Aabenraa

Udlandet køber dansk energiteknologi for 108 milliarder

Især eksporten af teknologi til energilagring og energibesparelser er i vækst.

Dalis Kina-produktion mangler 87 ansatte på grund af Corona-virus

Nyt fra branchens bestyrelser

Coronafrygt har kostet verdenshandel milliarder

Weibel henter ny CFO

Vestager vil tæmme it-giganter med stor datastrategi i EU

Coronavirus holder kunder væk: Apple opgiver salgsmål

Opråb: Kom i gang med dataopsamling

De udvikler robotter - og så sælger de dem fra

Simulering kan sikre SMV’ers automation

Nyt fra branchens bestyrelser

- Et af de der afgørende øjeblikke: Grundfos indgår digitalt partnerskab

DanRobotics har nyt rekordår

Grøn teknologi trækker læsset: Her er de ti største patentansøgere

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Specialdesignede laserscannere til sikring

Generator- og køleseminar på Viborg Hospital

Melsen Tech udvider på viden

Hvad kendetegner en viking?

Løfteåg leveret til finsk kunde - Fyns Kran Udstyr A/S

Hastelevering af dit glas fra Mirit Glas

Anden sandhed om det danske elmarked - Aventia Energy

Dansk produktion af støbte designemner i høj kvalitet

Nyt samarbejde mellem Harting Danmark og Wexøe A/S

Industri 4.0 – begynd med at digitalisere papirarbejdet

Hvordan øger du effekten af ISO 14001:2015?

Hvad kendetegner en viking?

Få gratis optioner ved køb af 3 serie MDO

God vs. dårlig rådgivning – Kender du forskellen?

Velkommen Norge!

Se video: Skrot falder, plader stiger - corona spøger

Ét login med adgang til det hele - Fyns Kran Udstyr

Præcisionstransportbånd

Hi #measuringhero

Få en ugentlig OEE-rapport direkte i din mailbox

Bliv Lead Auditor i henhold til ISO 45001:2018 på 1-2 dage

SMC bringer kunderne i zen i 2020

CPR-krav? Vi har sortimentet...

Genvind op til 72% af din energi som varme

0-risiko er rettidig omhu

Send til en kollega

0.172