23948sdkhjf

Martin: Kørselsafgift en skat på Udkantsdanmark

Virksomheder i Nord- og Vestjylland kommer til at betale en urimeligt stor regning med den varslede vejafgift på lastvognstransport.
Det vækker harme hos blandt andre Martin Professional A/S, at regeringen i øjeblikket arbejder på at indføre en kørselsafgift for både danske og udenlandske lastbiler.

Afgiften – der formelt blev vedtaget under VK-regeringen i 2009 – er endnu ikke fremsat som lovforslag, men ifølge Jyllands-Posten ventes den at blive på cirka 1,50 kr. pr. km., hvilket skal indbringe staten op mod 2,9 mia. kr. årligt i afgifter.

- Jeg er forbavset over signalet om nye omkostninger. Og at der så indføres en afgift som rammer geografisk skævt, hvor eksempelvis eksportvirksomheder i Nord- og Vestjylland skal betale regningen.
Det gøres dermed mere attraktivt at flytte væk fra de egne af landet, hvor der fra politisk hold ellers er et ønske om at bevare arbejdspladser, siger fabriksdirektør Peter Høy fra Martin Professional til avisen.

Slag i ansigtet
Martin har både hjemtaget produktionen fra Kina til Frederikshavn og ydermere planlagt at flytte distributionen af reservedele hjem til det nordjyske fra Nederlandene.

Dermed står Martin til at være en af de virksomheder, som rammes hårdt af den nye afgift.

- Det er et stort slag i ansigtet på os, at vi nu har udsigt til en direkte skat på at være placeret i Udkantsdanmark, siger Peter Høy.

Han vurderer, at omkostningerne vil stige med cirka 1.000 kr. for hver lastvogn, der kommer fra den dansk/tyske grænse tur/retur. På en transport til eksempelvis Nederlandene vil det give cirka 10 procent højere omkostninger.

Skatteminister Holger K. Nielsen (SF) afviser på den ene side over for Jyllands-Posten, at virksomheder i Udkantsdanmark rammes hårdest af afgiften, men på den anden side skriver han:

- Virksomheder, der transporter deres varer over lange afstande internt i Danmark, påvirkes mest af afgiften.

Fakta: Afgift på lastbiltransport
• Afgiften blev lastbiltransport blev politisk vedtaget i 2009 under VK-regeringen. I dag undsiger Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen, dog aftalen, mens partiets skatteordfører, Torsten Schack Pedersen, mener, at pengene til trafikaftalen skal findes et andet sted.

• Ifølge Jyllands-Posten vurderes det, at den danske afgift bliver på cirka 1,50 kr. pr. kam for lastbiler over 12 tons, som kører på motorveje, statsveje og en række større kommunale veje.

• Kørslen registreres af et GPS-system, og afgiften ventes at indbringe 2,7-2,9 mia. kr. årligt.
Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078