Presset marked tvinger nordjyder til at stramme sig an: - Alle har forstået skriften på væggen
Markedet for hjemmeelektronik boomede under coronapandemien. Og det gik tilbage bagefter, da folk igen blev sluppet fri.
Det mærkede også højttalerproducenten Dali, da både top- og bundlinje faldt efter pandemien.
Men nu er udviklingen vendt for CEO Lars Worre og co. I en spritny årsrapport har virksomheden fra Nørager i Nordjylland tæt på fordoblet bundlinjen til 4,1 millioner kroner, mens resultatet før skat voksede fra 1 til 8 millioner kroner.
- Det er meget godt, men det er stadig ikke i nærheden af, hvor vi har været, siger Lars Worre med henvisning til, at Dali i 2020/2021 landede et årsresultat på knap 37 millioner kroner.
Regnskabsår | 2023/2024 | 2022/2023 | 2021/2022 |
Valuta | mio. DKK | mio. DKK | mio. DKK |
Bruttofortjeneste | 76,2 | 72,2 | 79,2 |
Resultat af primær drift | 5,7 | -6,7 | 0,4 |
Resultat før skat | 8,0 | 1,1 | 15,5 |
Årets resultat | 4,1 | 2,2 | 18,2 |
Balancestatus | 160,8 | 192,1 | 223,3 |
Egenkapital | 90,3 | 91,7 | 91,4 |
Kilde: CVR |
Højttalerproducenten har i løbet af året blandt andet haft succes med en række nylanceringer, fortæller Lars Worre. Og så giver han en stor del af æren til sin organisation, der på hovedsædet rummer godt 100 ansatte.
- Under corona blev ordrerne nærmest smidt for fødderne af os. Men markedet er presset nu, og jeg føler, at alle har forstået skriften på væggen i det marked. Så organisationen har strammet sig an og gjort det godt, siger Lars Worre.
Styrke i nichemarked
Men seneste regnskabsår sluttede ved udgangen af april, så Lars Worre har meget mere fokus på det igangværende regnskabsår.
Direktøren hæfter sig ved, at der fortsat er en "generel tristesse" i forbrugerelektronikmarkedet. Han mener alligevel, at der er yderligere grund til optimisme hos Dali.
- Vi er heldigvis lidt i en niche. Vi leverer ikke til dem, der skal bruge den første og bedste højttaler. Det er kunder, der tager bevidste valg, og det er sjældent førstegangskøbere. Vi leverer ikke i samme grad til massemarkedet, så vi er mindre ramte af markedstrends, lyder det fra Lars Worre, hvis topmodel, Dali Kore, herhjemme sælges for på den gode side af 600.000 kroner pr. par.
Generelt har Dali højttalere fra cirka 2.000 kroner pr. par og opefter.
Risikospredning
I indeværende regnskabsår, der er halvvejs overstået, forventer Dali at vokse omkring 50 procent på bundlinjen.
Udover ovenstående fortæller Lars Worre, at det også skyldes Dalis brede tilstedeværelse på mange markeder.
- Generelt går Asien godt, men knap så meget i Kina for øjeblikket. Vi har genindhentet noget i Europa, men der er en afmatning i Tyskland. Det er det gode ved at være på flere markeder, for vi har mere risikospredning, siger Lars Worre.
Ud af Dalis i alt cirka 120 europæiske medarbejdere er godt 100 at finde i hovedsædet i Nørager. Resten sidder på salgskontorer i Storbritannien, Holland, Tyskland og Frankrig.
Desuden omfatter Dalis tilstedeværelse i Asien egen komponentproduktion i Kina med import- og salgskontor i byen Ningbo.
Dali er ejet af Lars Worre og Hifi Klubbens stifter, Johan Peter Lyngdorf, og er del af den store koncern bag lydkæmpen.