Forsvarskonference løbet over ende: - Vi var allerede udsolgt før jul

Der er fyldt til sidste plads, når forsvarskonferencen Danish Defence Annual Conference 2025, DDAC, tirsdag og onsdag løber af stablen i Aalborg Kongres Center.
Oprindeligt skulle DI Forsvar og CenSec, erhvervsklyngen for forsvars-, rum- og sikkerhedsindustrien, have været værter på Comwell Hotel i Aalborg. Men de løb hurtigt tør for plads, fortæller CenSecs interim CEO.
- På Comwell kunne vi være 350, men det tal oversteg vi hurtigt. Vi besluttede derfor at flytte til en venue med mere kapacitet og satsede på 500 deltagere i 2025. Nu er vi næsten 700 deltagere og 80 udstillere, der kan simpelthen ikke klemmes flere mennesker ind. Så det bliver vores største konference nogensinde, siger Dustin Wilden om DDAC, der afholdes for 12. år i træk.
På deltagerlisten er en lang række danske virksomheder såsom Terma, Systematic, Danammo, Force Technology og Bilcon. Men også udenlandske virksomheder som Lockheed Martin, Nammo, Rheinmetall og Raytheon møder talstærkt op sammen med ambassadører fra en lang række europæiske lande og USA. På talerlister er blandt andet en række generaler fra de forskellige danske værn og H.K.H prins Joachim.
Fuldstændig udsolgt
USAs præsident Donald Trump har siden nytår stjålet mediebilledet med sine udmeldinger om, at USA ønsker kontrollen over Grønland. Det har kun sat forsvarssituationen endnu mere på dagsordenen, fortæller Dustin Wilden.
- Vi var allerede udsolgt før jul, inden Trump trådte ind på scenen. Så han har bare forstærket fokus på problemerne. Verden er splittet, der er en trussel fra Rusland i øst, men også andre aktører rundt omkring i verden. Danske virksomheder og underleverandører inden for forsvars-og sikkerhedsindustrien både kan og vil bidrage til at opbygge en kapacitet indenfor materiel og forsvar, og der er fuldt fokus på at understøtte denne udvikling, siger Dustin Wilden.
DDAC begyndte i det små med CenSec som enearrangør, siden er DI Forsvar kommet til som medarrangør. Næste år bliver konferencen afholdt i København, og Dustin Wilden tror, at den er vokset ud af lokalerne i Industriens Hus på Rådhuspladsen.
- Lige nu sælger forsvarsindustrien sig selv, og der er en masse penge i det her område, som er politisk bestemt, både fra den danske stat, NATO og EU. Og jeg tror, at det er vigtigt for flere danske aktørerne at byde ind, så man kan sikre en forsyningskæde, der kan sikre forsvar og materiel. Skal man have bygget f.eks. en kampvogn, må det ikke tage 10 år, det kan vi jo ikke vente på. Vores medlemmer kan godt se mulighederne, og derfor tror jeg også, at så mange deltager, siger Dustin Wilden.
Håber på nye kontakter
En af de virksomheder, der deltager i DDAC for første gang, er underleverandøren BJ-Gear A/S fra Skanderborg. Virksomheden står stærkt som komponent- og systemleverandør til fødevare- og medicinalindustrien, men har de sidste par år haft "defence" som nyt et fokusområde, fortæller business development manager René Aagaard.
- Ledelsen har valgt, at vi skal gå målrettet ind i det her område, og derfor blev jeg ansat i april sidste år med det fokus. Tidligere har det været lidt med forbehold at levere til forsvarsindustrien, men det er langt mere accepteret fra vores interessenter i dag, på en trist baggrund. Så mit hovedfokus er at netværke og skaffe nye kontakter til DDAC, siger René Aagaard.
Virksomheden har gennem årene opbygget en stor know how inden for udvikling, dokumentation og produktion af avancerede og pålidelige produkter til krævende applikationer, fortæller Aagaard.
BJ-Gear har allerede erfaring med at levere til forsvarsindustrien, virksomheden har blandt andet leveret gearløsninger til Sima Innovations ringmounts til SUV'er og lastbiler. Men der er potentiale til mere, mener business manageren.

- I dag er "defence" en mindre del af virksomhedens samlede omsætning, men kommer man ind i de lidt større serieproduktioner, så kan det hurtigt blive et vigtigt nyt forretningsområde. Vores kunder er jo ikke den danske hær, men forsvaret bredt indenfor NATO-regi. Og der sker en del, siger René Aagaard.
I kraft af sit tidligere job har René Aagaard tidligere deltaget i DDAC, og messen er en vigtig mulighed for at gøre sig synlig, fortæller han.
- Succeskriteriet er at finde en vej ind til de store, internationale aktører, som er sværere at komme i kontakt med. Man kan ikke bare lige ringe, så sådan en messe, hvor alle er samlet, er guld værd for en virksomhed som vores. Der kan jeg præsentere os, og de kan se, at vi er veletablerede. Det hjælper mig meget, siger René Aaagaard.