Blip Systems tager pulsen på Aalborgs julehandel
Aalborg City forening bruger sensorløsningen BlipTrack til at måle, hvordan folk bevæger sig rundt i Aalborg midtby, særligt ved årets julemarked.
Butikkerne i Aalborg kan eks. bruge data fra BlipTrack til at justere åbningstider og antallet af butiksassistenter i forhold til julehandlende.
Det er nogle af de spørgsmål, som Aalborg City forening vil have besvaret ved hjælp af den smarte sensorløsning BlipTrack, der er opstillet rundt om i Aalborg midtby. BlipTrack er udviklet og produceret af Blip Systems, som har hovedsæde ved Aalborg.
Aalborg Cityforening har lavet en aftale med Blip Systems’ danske partner Cowi om at bruge løsningen i de næste fire år.
Hvor går de handelende hen?
Sensorerne, som er designet til at samle data fra WiFi-enheder, er placeret på forskellige strategiske steder i Aalborgs gågader, og måler i realtid hvor og hvordan folk bevæger sig i strøgområdet - fra det øjeblik de ankommer til et område og til de forlader det, og alle steder der i mellem.
Sensorer identificerer og kortlægger antallet af handlende og deres færden ved at indsamle anonyme data fra WiFi-enheder såsom mobiltelefoner og tablets. Disse data giver Aalborg Cityforening en bedre forståelse af virkningerne af store arrangementer, som f.eks det årlige julemarked i december. Løsningen og de indsamlede data bliver også brugt til by- og trafikplanlægning samt til at give butikkerne en forståelse for, hvordan de handlende bevæger sig i forhold til deres indkøbsmønstre.
De indsamlede data fra mobiltelefonerne, som ikke indeholder nogen form for personlige oplysninger, krypteres og anonymiseres i samme øjeblik, som registreringen foretages.