23948sdkhjf

Markeringsrobot er klar til at indtage verden

I 2016 bliver Intelligent Marking-robotten lanceret i 35 lande spredt ud over hele verden.
En brainstorm på HHX-gymnasiet i Hjørring har udviklet sig til et spirende erhvervseventyr. De to unge iværksættere Anders Ulrik Sørensen og Andreas Ydesen har fået patenteret sin markeringsrobot i 145 lande, og om kort tid starter produktionen op.

- Vi satser på at sælge 100 robotter til næste år. Idrætsverdenen er meget konservativ i forhold til nyt udstyr. Men hvis man har et produkt, der virker, så er man ude med det samme, siger Anders Ulrik Sørensen.

- Det er svært at lave et realistisk salgsforecast, fordi vi kan opleve en sneboldeffekt, fordi branchen er, som den er.

Først fodbold
Den første bølge af robotter fra Hjørring har fokus på opmærkning af fodboldbaner. Her kan robotten, der er styret via gps-signaler og er selvkørende, spare masser af mandetimer og gøre stregerne meget nøjagtige. Hos de danske kommuner giver det en god businesscase. De første robotter er allerede solgt til kommunerne i Gladsaxe og Esbjerg.

- Vores robotter skal primært stå for førstegangsopstregningen, der typisk tager fire-fem timer for en enkelt fodboldbane, fortæller Andreas Ydesen.

Robotterne har i flere af salgscasene en tilbagebetalingstid på under halvandet år, ifølge de to iværksættere.

På en tablet kan banemændene selv vælge dimensioner og placering af fodboldbanerne. Og det giver fordele, især når banerne skal rykkes en håndfuld meter på grund af slidetage.

- På et satellitkort sætter man to punkter, som bestemmer, hvor banen skal ligge, fortæller Andreas Ydesen.

Strategi for nyt software
I fremtiden skal markeringsrobotten også brede sig ud over andre sportsgrene – rugby, løb, cricket og amerikansk fodbold – og med tiden også til helt andre brancher.

- Vi har en række planlagte software-releases indtil 2020. Derefter går vi med tanker om løsninger til fundamentopmåling og vejstriber, siger Anders Ulrik Sørensen.

Robotten er udviklet i samarbejde med Conpleks Innovation i Struer. Det tog kun syv måneder at udvikle prototypen, fordi gps-teknologien bygger på et tidligere projekt, hvor robotter slog græs i sumpområder. Kontakten blev skabt med hjælp fra patenteringsbureauet, som hjalp Intelligent Marking med at få teknologien patenteret.

Det er hos Struer-virksomheden, at både hardware og software bliver udviklet.

Iværksætterne har fokus på salget
De to idemænd er ikke udviklere, men i stedet dedikerede salgsfolk. De har allerede lukket nogle gode samarbejdsaftaler i Skandinavien og global, mens grundlæggerne slev tager sig af salget i Danmark.

Aftalerne betyder, at en forhandler og producenten af den vådmaling, som robotten bruger, står for salget – i Skandinavien er det E-marker og i 35 lande rundt om i verden er det Linemark UK.

For de to ejere betyder det stor rejseaktivitet i det kommende år.

- Vi skal ud i verden og på roadshows, hvor vi præsenterer vores robot, fortæller Anders Ulrik Sørensen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079