23948sdkhjf

Odense-firma holder elektronikproduktionen lokalt

Investering åbner nye døre for robotiværksætteren Kubo. Nogle ting bliver der dog ikke lavet om på
Teknologien i iværksættervirksomhed Kubos lille læringsrobot er så speciel, at IT-koncernen KMD har valgt at investere og engagere sig i det lille Odense-firma.

Planen har hele tiden været at få eksterne investorer ind, fortæller CEO og medstifter Tommy Schou Lund. Ikke mindst KMDs forståelse for Kubos potentiale og produkt var afgørende for, at iværksætterne sagde 'ja tak'.

- KMD ved, at data og udvikling er vigtig. Derfor er de som investor tolerante for, at vi arbejder med det. Så står man med et valg om at tjene penge lige nu og her eller udvikle data for at gøre det senere, vil de vælge det sidste, siger Tommy Schou Lund til Electronic Supply.

Elektronikproduktionen bliver på Fyn
Kubos planer for produktionen rykker investeringen ikke ved. Elektronikken til de små robotter skal stadig laves hos Micro Technic i Aarup på Vestfyn.

Til gengæld har firmaet fravalgt danske leverandører af de brikker, der bruges til at programmere den lille robot. Økonomisk hang det ikke sammen. Brikkerne bliver i stedet hentet hos en kinesisk leverandør.

Adgang til forhandlere via KMDs netværk
Ud over den nuværende plads hos Odense Robotics Startup Hub får Kubo nu også fysisk kontor hos KMD. Hermed får det lille firma både sparring og netværk fra robotkuvøsen samt KMDs hjælp til at komme over en stor hurdle; marketing med alt hvad det indebærer. For assistance fra KMDs veludviklede salgs- og marketingapparat er også en del af aftalen.

Et andet sted, Kubo kommer til at trække på den nye investor, er databehandling. Samme med de datapakker, som er en central del af firmaets system, følger muligheden for at analysere og præsentere den data, som fremkommer gennem brug af robotten. Hermed kan eksempelvis en lærer få information om niveauet i en klasse, så børnene bedre kan inddeles.

Folkene bag Kubo ved allerede nu, hvor de gerne vil hen med systemet og sidder også med det fulde ansvar for udviklingen. Men nu får de også mulighed for at indbygge det i KMDs eksisterende digitale læringsplatform Educa. Ad den vej håber Kubo at komme med ud til forhandlere, der allerede fører Educa.

Nu og her er det dog markedsintroduktionen det gælder.

Nye investeringer skal være for volumen
- Det vi gerne vil lige nu er at komme ud på markedet og etablere os og så få gang i salg og efterspørgsel. Der er vores fokus det næste halve til hele år, siger Tommy Schou Lund.

Udvikling og efterspørgsel i det tidsrum bliver afgørende for, hvad han og resten af holdet bag Kubo så gør. Men også konkurrenternes ageren spiller ind.

- For os handler det om, hvordan vi klarer os, og hvordan logistikken er sat op. Men henter konkurrenterne investeringer, så vil vi overveje det. Hvis vi henter investeringer inden for den næste en til to år. skal det være for at skalere virksomheden, understreger direktøren.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.099