23948sdkhjf

Lodam med til at gøre kølecontainere i stand til at forudse egne fejl

| Af redaktionen/cgc | Tip redaktionen om en historie

Aalborg-forsker har sammen med elektronikvirksomheden Lodam udviklet et system, så kølecontainere kan forudsige fejl - inden de går i stykker

Et system, hvor containerne selv kan forudsige, om de skal til reparation – og det endda et stykke tid, inden de går i stykker.

Læs også: Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Det har Rasmus Lundgaard Christensen fra Institut for Elektroniske Systemer på Aalborg Universitet udviklet sammen med virksomheden Lodam i Sønderborg, der leverer styringsenheder til kølecontainere.

Farvel til madspild og ubrugelig medicin
Når letfordærvelige varer skal transporteres rundt i verden, er det afgørende, at det sker i kølecontainere, der kan holde den samme lave temperatur på hele rejsen. Et ødelagt kølesystem er ofte ensbetydende med adskillige ton rådden frugt, fordærvet kød, eller – endnu værre – et helt parti livsvigtig medicin, der ikke længere kan bruges.
Derfor er alle moderne kølecontainere udstyret med et SIM-kort og et system, der kan slå alarm, hvis der opstår en fejl på anlægget.

Problemet er, at det ofte er umuligt at reparere en kølecontainer, der er undervejs på et skib, og derfor er en defekt container næsten altid ensbetydende med en ødelagt last. Det rådes der bod på med det nye system.

Container med krystalkugle
- I alle nyere containere sidder der i forvejen en masse overvågningsudstyr, som holder øje med de forskellige komponenter i køledele. Det er den data, vi bruger på en ny måde til at forudsige, hvornår der er høj risiko for at der sker nedbrud, fortæller Rasmus Lundgaard Christensen.

Som en del af sin erhvervs-ph.d. har han analyseret data fra køleanlæg i containere, der er gået i stykker og på den måde fundet frem til en række indikatorer, der kan afsløre, om et kølesystem er ved at være slidt og trænger til nye dele.

- Det kan for eksempel være en kompressor, der begynder at komprimere væske i stedet for gas. Sådan noget kan systemet registrere med det samme. Vi ved, at hvis en kompressor gør det, er det kun et spørgsmål om tid, før den går i stykker. Når vi har den viden, kan vi reparere containeren næste gang den er i havn, inden den går i stykker, og på den måde undgå at en værdifuld last bliver ødelagt, forklarer han.

Dyr test kan undgås
I dag skal alle kølecontainere gennem en såkaldt PTI-test mellem hver rejse, eller hvis de har været gennem en reparation.

Det er en grundig test, der tjekker, at systemet fungerer, men processen er både tidskrævende og dyr. Hvert år bruger shippingbranchen over tre milliarder kroner på PTI-test.

Hvis containerne var udstyret med et intelligent system, der kunne forudsige fejl, inden de opstår, ville testen i langt de fleste tilfælde blive overflødig.

- Hvis containeren selv kan forudsige, hvilke komponenter, der skal skiftes, og gøre opmærksom på det i god tid, er der ikke nogen grund til at bruge tid og penge på at teste hele systemet igen og igen. Det er en flaskehals, som man kan springe over, siger Rasmus Lundgaard Christensen.

Konservativ branche
Rasmus Lundgaard Christensens største udfordringer ved at udarbejde det nye system har ikke været det tekniske arbejde, men derimod den indbyggede skepsis hos hans kollegaer i containerbranchen.

- Det er ikke nogen hemmelighed, at der er en vis form for konservatisme i containerfaget. Designet af kølesystemet på containere har stort set ikke forandret sig de sidste 50 år, og nu kommer vi med et system, der nærmest giver containerne kunstig intelligens – eller i hvert fald en avanceret form for machine learning. Det er der mange i branchen, der lige skal have lidt tid til at vænne sig til, siger han.

95 procents sikkerhed
Rasmus Lundgaard Christensen understreger, at systemet – selv om det er smart – ikke vil kunne forudsige og forhindre alle nedbrud.

- Vi arbejder med mekaniske dele, pumper, gasser og væsker, der flyder. Det er ikke forudsigeligt på samme måde som et digitalt system, men vi vil nok kunne forudsige 95 procent af alle nedbrud, før de sker, vurderer han.

Trods fem procents usikkerhedsmargen og branchens udbredte teknologiskepsis, regner Rasmus Lundgaard Christensen med, at systemet vil finde vej ind i moderne kølecontainere.

- Det vil betyde rigtig store besparelser for shippingvirksomhederne. Dels fordi fragten ikke bliver ødelagt, dels fordi de ikke skal bruge energi på at sejle rundt med værdiløs last, og dels fordi deres containere hele tiden vil være i orden og driftsklare.

Hold dig opdateret med Electronic Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Flere dronevirksomheder i Danmark

DIS rykker ind i offshore-hus

Friske millioner til GomSpace

Robotiværksætter skifter Silicon Valley ud med dansk startup-hub

Carl Chatfield fra startup-virksomheden Fishi Robotics har taget turen fra Silicon Valley til Odense

Robotvirksomheder slår sig sammen

DI har fundet midlertidig direktør

Nyhedsbrev

Ugens grin: Forbyttede gaver

Tidlig julegave: Giver aktier til de ansatte

ETK EMS ejer: Et resultat der overgår forventningerne

Julefrokost-dilemmaer: Fanger bordet hvis man siger op?

Chemometec skruer på optimismen

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Nej, du bliver ikke overvåget via din elmåler

Mikrofon-firma kan atter komme på danske hænder

DTU bygger nyt elektromagnetisk testcenter

Termas tomatprojekt: Strømforsyningen fungerer som den skal

Aarhusiansk studentersatellit har kurs mod rumstation

Haldor Topsøe pønser på salg

Universal Robots fejrer 10-års jubilæum

Her er Termas nye topchef

Batterier var en udfordring i nordjysk sensortest

100-200 nye medarbejdere på vej

Den fynske producent af svejserobotter, Inrotech, forventer eksplosiv vækst de kommende år

Drengedrømmen der blev til en international designsucces

Muggent rottefoder og tordenvejr udskyder satellitopsendelse

Fuld fart på - trods mangel på medarbejdere

Fynske robotfirmaer bag 120 jobopslag

Det sker: Robotkode i skyen

Studerende sender selvbygget satellit i kredsløb

Terma-boss træder ind i bestyrelsen hos Grundfos-fond

Damm Celluar System retter skuden op

Fyringer hos Deif

Dominus køber sjællandsk automatikvirksomhed

Batterisystem skal udjævne vindmøllers produktion

Måleinstrument til lavpris skal give mere vanddata

Uventet fald i antal af praktikpladser i september

Ny trend: Køb en palleløfter på Black Friday

Se alle Medlemmernes egne nyheder

PSpice tip: Sådan tilknyttes model til eksisterende diagramsymbol

Sales Manager Sweden

HF udvider vores Sales Support/Purchase

Har du brug for digital opmærkning?

Kæmper du med statisk elektricitet?

Tyverisikret cykelparkering

Når jeg bliver syg, vil jeg gerne indlægges på et datacenter

Smart sikkerheds controller med gratis software.

ROTEX elastisk klo-kobling

Er din splicer vinterklar?

Hos PRO-CONSULT ved man aldrig, hvad der kommer ind ad døren.

Skab stemningslys med Philips Hue, behold dine Fuga tryk, og styr det hele via CleverHouse

Kom nemt og hurtigt igang med trådløs fjernaflæsning!

Se video: Sådan migreres et diagram til Constraint Manager

Monteringstape velegnet til hybridbindinger

Nyt højdynamisk servosystem fra Siemens

iOLM - tjek de nye opdateringer

Relæer fra FINDER

Er dit medicinske udstyr klar til den nye EMC-standard 1. januar 2019?

Populær Constraint Manager uddannelse i januar

Øget sikkerhed med elektronisk nødstop fra Bernstein

Kan gammel teknik som trapkey og interlocks integreres i et industri 4.0 mi...

Krympeskive RLK 608 fra RINGSPANN

Gratis Seminar

Energioptimerede IE4 drevløsninger til hygiejnisk krævende processer

Send til en kollega

0.225