23948sdkhjf

Lodam med til at gøre kølecontainere i stand til at forudse egne fejl

| Af redaktionen/cgc | Tip redaktionen om en historie

Aalborg-forsker har sammen med elektronikvirksomheden Lodam udviklet et system, så kølecontainere kan forudsige fejl - inden de går i stykker

Et system, hvor containerne selv kan forudsige, om de skal til reparation – og det endda et stykke tid, inden de går i stykker.

Læs også: Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Det har Rasmus Lundgaard Christensen fra Institut for Elektroniske Systemer på Aalborg Universitet udviklet sammen med virksomheden Lodam i Sønderborg, der leverer styringsenheder til kølecontainere.

Farvel til madspild og ubrugelig medicin
Når letfordærvelige varer skal transporteres rundt i verden, er det afgørende, at det sker i kølecontainere, der kan holde den samme lave temperatur på hele rejsen. Et ødelagt kølesystem er ofte ensbetydende med adskillige ton rådden frugt, fordærvet kød, eller – endnu værre – et helt parti livsvigtig medicin, der ikke længere kan bruges.
Derfor er alle moderne kølecontainere udstyret med et SIM-kort og et system, der kan slå alarm, hvis der opstår en fejl på anlægget.

Problemet er, at det ofte er umuligt at reparere en kølecontainer, der er undervejs på et skib, og derfor er en defekt container næsten altid ensbetydende med en ødelagt last. Det rådes der bod på med det nye system.

Container med krystalkugle
- I alle nyere containere sidder der i forvejen en masse overvågningsudstyr, som holder øje med de forskellige komponenter i køledele. Det er den data, vi bruger på en ny måde til at forudsige, hvornår der er høj risiko for at der sker nedbrud, fortæller Rasmus Lundgaard Christensen.

Som en del af sin erhvervs-ph.d. har han analyseret data fra køleanlæg i containere, der er gået i stykker og på den måde fundet frem til en række indikatorer, der kan afsløre, om et kølesystem er ved at være slidt og trænger til nye dele.

- Det kan for eksempel være en kompressor, der begynder at komprimere væske i stedet for gas. Sådan noget kan systemet registrere med det samme. Vi ved, at hvis en kompressor gør det, er det kun et spørgsmål om tid, før den går i stykker. Når vi har den viden, kan vi reparere containeren næste gang den er i havn, inden den går i stykker, og på den måde undgå at en værdifuld last bliver ødelagt, forklarer han.

Dyr test kan undgås
I dag skal alle kølecontainere gennem en såkaldt PTI-test mellem hver rejse, eller hvis de har været gennem en reparation.

Det er en grundig test, der tjekker, at systemet fungerer, men processen er både tidskrævende og dyr. Hvert år bruger shippingbranchen over tre milliarder kroner på PTI-test.

Hvis containerne var udstyret med et intelligent system, der kunne forudsige fejl, inden de opstår, ville testen i langt de fleste tilfælde blive overflødig.

- Hvis containeren selv kan forudsige, hvilke komponenter, der skal skiftes, og gøre opmærksom på det i god tid, er der ikke nogen grund til at bruge tid og penge på at teste hele systemet igen og igen. Det er en flaskehals, som man kan springe over, siger Rasmus Lundgaard Christensen.

Konservativ branche
Rasmus Lundgaard Christensens største udfordringer ved at udarbejde det nye system har ikke været det tekniske arbejde, men derimod den indbyggede skepsis hos hans kollegaer i containerbranchen.

- Det er ikke nogen hemmelighed, at der er en vis form for konservatisme i containerfaget. Designet af kølesystemet på containere har stort set ikke forandret sig de sidste 50 år, og nu kommer vi med et system, der nærmest giver containerne kunstig intelligens – eller i hvert fald en avanceret form for machine learning. Det er der mange i branchen, der lige skal have lidt tid til at vænne sig til, siger han.

95 procents sikkerhed
Rasmus Lundgaard Christensen understreger, at systemet – selv om det er smart – ikke vil kunne forudsige og forhindre alle nedbrud.

- Vi arbejder med mekaniske dele, pumper, gasser og væsker, der flyder. Det er ikke forudsigeligt på samme måde som et digitalt system, men vi vil nok kunne forudsige 95 procent af alle nedbrud, før de sker, vurderer han.

Trods fem procents usikkerhedsmargen og branchens udbredte teknologiskepsis, regner Rasmus Lundgaard Christensen med, at systemet vil finde vej ind i moderne kølecontainere.

- Det vil betyde rigtig store besparelser for shippingvirksomhederne. Dels fordi fragten ikke bliver ødelagt, dels fordi de ikke skal bruge energi på at sejle rundt med værdiløs last, og dels fordi deres containere hele tiden vil være i orden og driftsklare.

Hold dig opdateret med Electronic Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Frandsen-skaber er klar til at finde sin afløser

Elektronisk udkig skal gøre dansk skibstrafik autonom

Ny robotalliance ser dagens lys

Nilfisk-partnerskab skal gøre støvsugerne klogere

Nyt forretningskoncept sikrer Egatec lokal ordre

Skuffende tv-salg får B&O til at droppe treårsplan

Nyhedsbrev

Grundfos-ejer skal igen have ny formand

Astronaut Andreas kaster stjernestøv over Herning

Opkøb: Danfoss har 30-40 virksomheder i kikkerten

AUH printer kæbemodeller som de første i Norden

Grundfos skal teste soldrevne pumper i Togo

Kodning køres ind med Lego

Foss præsenterer endnu en rekordomsætning

Incap skruer op for lønsomheden

Se de 20 tech-virksomheder, der betaler den højeste løn

Drenge fra Hjørring gør op med dumme alarmer

Scape Technologies satser på breakeven i 2020

Kamstrup laver omsætningsrekord men tjener mindre

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Danske Louise blandt verdens mest indflydelsesrige CSR-ledere: - Vores industri kan forandre verden

Nokia-mobiler kan have sendt personlige oplysninger til Kina

Intego opruster elbilsatsning markant

Rumfitness er god forretning: Odense-firma øger omsætningen med 46 %

Danish Aerospace Company landede i 2018 den største omsætning i virksomhedens historie

Video: Tre tips til billigere automatisering

Konkurrent om TDCs 5G-plan: "Det er et marketingstatement"

Ericsson hiver alt teleudstyr fra Huawei ned

NKT har fundet ny topchef

Seluxit i millionsamarbejde med international distributør

TDC fravælger Huawei: Vil lave 5G med Ericsson

Han har givet robotten en million præcise positioner

Amerikansk millionordre til Invisio

Det bliver dyrere at oplade elbilen

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Regeringen skyder 30 millioner i dansksproget AI

GN’s opkøb af Altia afsluttet

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Sommerklar?

Würth Industri Danmark får flere hænder til CPS back office

Elmia Subcontractor 2019, 12 -15/11 -Kom med på Danish Subcontractors Danske fællesstand

BluePrint webinar: Automatiser din PCB dokumentation

Vi leverer minimum én ny kranløsning på alle hverdage!

Gratis tilmelding til teknologimesse i Billund

Sig det med æblekage

​Schneider Electric tilbyder skræddersyede rack PDU'er

Generationsskifte i EL:CONs termograferingsafdeling

Tilbud på Draka Easy Strip

Kun 1 uge til WindEurope i Bilbao - Ses vi?

Krympeskive RLK 608 fra RINGSPANN

Kim Hammersholt Hansen er ansat hos FORCE Technology.

Hvordan går leverandørstyring og bæredygtighed hånd i hånd?

Cable Scout fra HellermannTyton hjælper dig med at trække kabler hurtigt og nemt.

Guldpakken - Messeudstyr

Wera passer perfekt til hånden – og til bilen

Enkel integration af små nyttige tools i din Siemens HMI-konfiguration

Ara-el præsentere F400 væg monteret stikkontakt til tunnel ventilatorer

PRO-CONSULT skaffer direkte erstatning for udgået Ring luftblæseren

Kombiner energimåling og styring i et system!

Gendan nemt opsætningen af PSpice Probe Window

Der er fuld gang i den på vores stand på Transport 2019!

Sølvpakken - Messeudstyr

Siemens: Motorgear med reluktansmotor, bedre end IE4

Send til en kollega

0.181