Lodam med til at gøre kølecontainere i stand til at forudse egne fejl

| Af redaktionen/cgc | Tip redaktionen om en historie

Aalborg-forsker har sammen med elektronikvirksomheden Lodam udviklet et system, så kølecontainere kan forudsige fejl - inden de går i stykker

Et system, hvor containerne selv kan forudsige, om de skal til reparation – og det endda et stykke tid, inden de går i stykker.

Læs også: Vedholdenhed giver bonus for Lodam

Det har Rasmus Lundgaard Christensen fra Institut for Elektroniske Systemer på Aalborg Universitet udviklet sammen med virksomheden Lodam i Sønderborg, der leverer styringsenheder til kølecontainere.

Farvel til madspild og ubrugelig medicin
Når letfordærvelige varer skal transporteres rundt i verden, er det afgørende, at det sker i kølecontainere, der kan holde den samme lave temperatur på hele rejsen. Et ødelagt kølesystem er ofte ensbetydende med adskillige ton rådden frugt, fordærvet kød, eller – endnu værre – et helt parti livsvigtig medicin, der ikke længere kan bruges.
Derfor er alle moderne kølecontainere udstyret med et SIM-kort og et system, der kan slå alarm, hvis der opstår en fejl på anlægget.

Problemet er, at det ofte er umuligt at reparere en kølecontainer, der er undervejs på et skib, og derfor er en defekt container næsten altid ensbetydende med en ødelagt last. Det rådes der bod på med det nye system.

Container med krystalkugle
- I alle nyere containere sidder der i forvejen en masse overvågningsudstyr, som holder øje med de forskellige komponenter i køledele. Det er den data, vi bruger på en ny måde til at forudsige, hvornår der er høj risiko for at der sker nedbrud, fortæller Rasmus Lundgaard Christensen.

Som en del af sin erhvervs-ph.d. har han analyseret data fra køleanlæg i containere, der er gået i stykker og på den måde fundet frem til en række indikatorer, der kan afsløre, om et kølesystem er ved at være slidt og trænger til nye dele.

- Det kan for eksempel være en kompressor, der begynder at komprimere væske i stedet for gas. Sådan noget kan systemet registrere med det samme. Vi ved, at hvis en kompressor gør det, er det kun et spørgsmål om tid, før den går i stykker. Når vi har den viden, kan vi reparere containeren næste gang den er i havn, inden den går i stykker, og på den måde undgå at en værdifuld last bliver ødelagt, forklarer han.

Dyr test kan undgås
I dag skal alle kølecontainere gennem en såkaldt PTI-test mellem hver rejse, eller hvis de har været gennem en reparation.

Det er en grundig test, der tjekker, at systemet fungerer, men processen er både tidskrævende og dyr. Hvert år bruger shippingbranchen over tre milliarder kroner på PTI-test.

Hvis containerne var udstyret med et intelligent system, der kunne forudsige fejl, inden de opstår, ville testen i langt de fleste tilfælde blive overflødig.

- Hvis containeren selv kan forudsige, hvilke komponenter, der skal skiftes, og gøre opmærksom på det i god tid, er der ikke nogen grund til at bruge tid og penge på at teste hele systemet igen og igen. Det er en flaskehals, som man kan springe over, siger Rasmus Lundgaard Christensen.

Konservativ branche
Rasmus Lundgaard Christensens største udfordringer ved at udarbejde det nye system har ikke været det tekniske arbejde, men derimod den indbyggede skepsis hos hans kollegaer i containerbranchen.

- Det er ikke nogen hemmelighed, at der er en vis form for konservatisme i containerfaget. Designet af kølesystemet på containere har stort set ikke forandret sig de sidste 50 år, og nu kommer vi med et system, der nærmest giver containerne kunstig intelligens – eller i hvert fald en avanceret form for machine learning. Det er der mange i branchen, der lige skal have lidt tid til at vænne sig til, siger han.

95 procents sikkerhed
Rasmus Lundgaard Christensen understreger, at systemet – selv om det er smart – ikke vil kunne forudsige og forhindre alle nedbrud.

- Vi arbejder med mekaniske dele, pumper, gasser og væsker, der flyder. Det er ikke forudsigeligt på samme måde som et digitalt system, men vi vil nok kunne forudsige 95 procent af alle nedbrud, før de sker, vurderer han.

Trods fem procents usikkerhedsmargen og branchens udbredte teknologiskepsis, regner Rasmus Lundgaard Christensen med, at systemet vil finde vej ind i moderne kølecontainere.

- Det vil betyde rigtig store besparelser for shippingvirksomhederne. Dels fordi fragten ikke bliver ødelagt, dels fordi de ikke skal bruge energi på at sejle rundt med værdiløs last, og dels fordi deres containere hele tiden vil være i orden og driftsklare.



Hold dig opdateret med Electronic Supply DK

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

GN går sammen med teknologiselskab

Køber sig ind hos tysk ekspert i kunstig intelligens

Nyansættelser i elektronikbranchen

Nye Kamstrup-målere til Aalborg

Salget af robotter stiger eksplosivt

Brancheforening får nyt navn

Svensk koncern køber Duelco

Overtager alle aktier i den danske leverandør af strømdistributionsudstyr

Nyhedsbrev

Data Respons skal levere endnu mere til bilindustrien

Messefokus: Gevinsten ved at få teknologi ud i nye brancher 

Eksport, start-ups og rekruttering. De tre temaer får hver sig dag på konferenceprogrammet på robotmessen R-18, hvor en tidligere rådgiver for Barack Obama er blandt hovedtalerne

Statsministeren besøgte Danfoss

Mikkelsen Electronics styrker sig i toppen

Ordretrio til Ivisys

B&O i hyper-realistisk alliance

Stor tillid til den fynske robotklynge

Nedtælling til robotbrag

Overskuddet vokser og vokser hos Niko-Servodan

Producenten af lysstyring har seksdoblet overskuddet på fire år

Gomspace har udsigt til kæmpeordre

Skal levere flyovervågning for op imod 100 millioner dollars

Oticon-ansatte finder vej til nyt arbejdsliv

Danske robotters vej til verdensherredømmet går via München

Danfoss på vej med to nye udviklingscentre

Fremtidens supermarked er bare én af koncernens planer på Nordals

Thisted-virksomhed har fået det hele vendt på hovedet

Københavnsk robotproducent klar med ny cobot

Forsøgskaniner igen: Danmark går enegang med nye køreledninger til el-tog

Intelligent dansk løsning igennem Apples nøglehul

Endnu et dansk firma kommer indenfor i varmen hos Apple

Nyt fra direktioner og bestyrelser i branchen

Mikrofonproducent sætter nye rammer om salget i Asien

Sådan får du fingrene i 400 millioner kroner

Norlase tager hul på et nyt kapital i Ballerup

Danfoss åbner endnu en Kina-fabrik

Sensorfirma fisker direktør hos NKT Photonics

Automatikmesse melder alt udsolgt

Universal Robots opruster i Sydøstasien

Scanfil mere end fordobler i Polen

Kopihandel koster danske virksomheder 8,6 milliarder årligt

Tæt på fordobling efter opkøb

Søges: 100 ingeniører

Nu tror Chemometec på 110 millioner

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny medarbejder hos norm-teknik

E-18 runder 100 udstillere

Kundemagasin fra NKT

- Stemningen og atmosfæren var helt unik sammenlignet med andre steder, vi har været

Digitalisering giver optimal udnyttelse af data

Find 5 fejl med PSpice Smoke Analysis

Gratis webinar: SOLIDWORKS Composer

Vil du udvide dit salg til drikke- og fødevareindustrien i Indien?

Se mere om én af de seneste kraner vi har leveret - denne gang med en unik eltalje

Bliv opdateret på byggebranchens udfordringer på BIM Forum d. 20. & 21. september

Garanteret tør trykluft

TROX Roadshow

R&D Engineering vil hjælpe danske industrivirksomheder med at integrere robotteknologi

Jyllands hurtigste til at oprulle surringsbånd er fundet

Fibox A/S præsenterer profil video

DIS kåres igen som en af Europas allerbedste ingeniørarbejdspladser

Rejsegilde hos C. K. Produktion A/S

Ny maskine – nye muligheder!

3D-detektionssensor beskytter værdifulde udstillingsgenstande

Lær at anvende Bluebeam Revu til oprettelse og redigering af PDF dokumenter på kursus d. 13/8

Iværksætter automatiserer årsregnskabet, så hun har mere tid til madpakker

Middelfart Kommune sparer millioner på energioptimering

Ændring i Mikkelsen Electronics’ bestyrelse

TROX Danmark Roadshow

Nyhed! Gratis online workshop i 3D design

Send til en kollega

0.206