Lodam med til at gøre kølecontainere i stand til at forudse egne fejl

| Af redaktionen/cgc | Tip redaktionen om en historie

Aalborg-forsker har sammen med elektronikvirksomheden Lodam udviklet et system, så kølecontainere kan forudsige fejl - inden de går i stykker

Et system, hvor containerne selv kan forudsige, om de skal til reparation – og det endda et stykke tid, inden de går i stykker.

Læs også: Lodam holdt kadencen hele året

Det har Rasmus Lundgaard Christensen fra Institut for Elektroniske Systemer på Aalborg Universitet udviklet sammen med virksomheden Lodam i Sønderborg, der leverer styringsenheder til kølecontainere.

Farvel til madspild og ubrugelig medicin
Når letfordærvelige varer skal transporteres rundt i verden, er det afgørende, at det sker i kølecontainere, der kan holde den samme lave temperatur på hele rejsen. Et ødelagt kølesystem er ofte ensbetydende med adskillige ton rådden frugt, fordærvet kød, eller – endnu værre – et helt parti livsvigtig medicin, der ikke længere kan bruges.
Derfor er alle moderne kølecontainere udstyret med et SIM-kort og et system, der kan slå alarm, hvis der opstår en fejl på anlægget.

Problemet er, at det ofte er umuligt at reparere en kølecontainer, der er undervejs på et skib, og derfor er en defekt container næsten altid ensbetydende med en ødelagt last. Det rådes der bod på med det nye system.

Container med krystalkugle
- I alle nyere containere sidder der i forvejen en masse overvågningsudstyr, som holder øje med de forskellige komponenter i køledele. Det er den data, vi bruger på en ny måde til at forudsige, hvornår der er høj risiko for at der sker nedbrud, fortæller Rasmus Lundgaard Christensen.

Som en del af sin erhvervs-ph.d. har han analyseret data fra køleanlæg i containere, der er gået i stykker og på den måde fundet frem til en række indikatorer, der kan afsløre, om et kølesystem er ved at være slidt og trænger til nye dele.

- Det kan for eksempel være en kompressor, der begynder at komprimere væske i stedet for gas. Sådan noget kan systemet registrere med det samme. Vi ved, at hvis en kompressor gør det, er det kun et spørgsmål om tid, før den går i stykker. Når vi har den viden, kan vi reparere containeren næste gang den er i havn, inden den går i stykker, og på den måde undgå at en værdifuld last bliver ødelagt, forklarer han.

Dyr test kan undgås
I dag skal alle kølecontainere gennem en såkaldt PTI-test mellem hver rejse, eller hvis de har været gennem en reparation.

Det er en grundig test, der tjekker, at systemet fungerer, men processen er både tidskrævende og dyr. Hvert år bruger shippingbranchen over tre milliarder kroner på PTI-test.

Hvis containerne var udstyret med et intelligent system, der kunne forudsige fejl, inden de opstår, ville testen i langt de fleste tilfælde blive overflødig.

- Hvis containeren selv kan forudsige, hvilke komponenter, der skal skiftes, og gøre opmærksom på det i god tid, er der ikke nogen grund til at bruge tid og penge på at teste hele systemet igen og igen. Det er en flaskehals, som man kan springe over, siger Rasmus Lundgaard Christensen.

Konservativ branche
Rasmus Lundgaard Christensens største udfordringer ved at udarbejde det nye system har ikke været det tekniske arbejde, men derimod den indbyggede skepsis hos hans kollegaer i containerbranchen.

- Det er ikke nogen hemmelighed, at der er en vis form for konservatisme i containerfaget. Designet af kølesystemet på containere har stort set ikke forandret sig de sidste 50 år, og nu kommer vi med et system, der nærmest giver containerne kunstig intelligens – eller i hvert fald en avanceret form for machine learning. Det er der mange i branchen, der lige skal have lidt tid til at vænne sig til, siger han.

95 procents sikkerhed
Rasmus Lundgaard Christensen understreger, at systemet – selv om det er smart – ikke vil kunne forudsige og forhindre alle nedbrud.

- Vi arbejder med mekaniske dele, pumper, gasser og væsker, der flyder. Det er ikke forudsigeligt på samme måde som et digitalt system, men vi vil nok kunne forudsige 95 procent af alle nedbrud, før de sker, vurderer han.

Trods fem procents usikkerhedsmargen og branchens udbredte teknologiskepsis, regner Rasmus Lundgaard Christensen med, at systemet vil finde vej ind i moderne kølecontainere.

- Det vil betyde rigtig store besparelser for shippingvirksomhederne. Dels fordi fragten ikke bliver ødelagt, dels fordi de ikke skal bruge energi på at sejle rundt med værdiløs last, og dels fordi deres containere hele tiden vil være i orden og driftsklare.



Hold dig opdateret med Electronic Supply DK

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Robotter og droner rykker sammen i innovationsnetværk

Hesalight-stifter nægter falske underskrifter

Ugens rokader i bestyrelser og på direktioner

Electronic Supply bringer igen et overblik over rokader på ledelsesplan i elektronikbranchen

Coop gør butikkerne digitale

Forskere skal udvikle ekstremt klog computer i Lyngby

Ivisys får ny kunde i folden

Nyhedsbrev

Japaner skaber nye muligheder i Mekroprint

NKT sælger fra

Bagmandspolitiet: Hesalights drømmekontrakt er et falsum

Robotdirektør: Branchen skal have et lille et spark bagi

Komponentmangel i elektronikindustrien
Meget lange leveringstider giver elektronikproducent udfordringer

GPV bruger væsentlig flere ressourcer på at håndtere komponentsituationen. Men situationen er der unik, for vi har prøvet det før for syv-otte år siden, lyder det fra EMS-koncernens topchef

Terma i finsk teknologisamarbejde

Danfoss indgår samarbejde på sit ”andet hjemmemarked”

Tag en tur i en førerløs taxa og en intelligent bus

Lego køber sig ind i teknologivirksomhed

Har sammen med to andre investorer lagt et trecifret millionbeløb

Incap forfremmer ny topchef

Endnu et rekordår i Allerød

DTUs nye kvantecomputer-simulator åbner døre for erhvervslivet

Efter opkøb: Ejerne skyder Louis Poulsen ud på nye markeder

Det danske lampeikons italienske ejere indgår partnerskab, som kan får stor betydning for PH- og Arne Jacobsen-lamperne

1

Minister: Iværksættere løber fra regningen

Erhvervsminister Rasmus Jarlov er klar til at skrotte de såkaldte iværksætterselskaber, som kan stiftes for et beløb på 1 krone

Dansk droneindustri vil gå global med Forsvaret

Trump varsler ny toldstats på 6.000 kinesiske varer

Starbucks spiller stor rolle i svindelsag om halv milliard

Stifteren af Hesalight A/S, Lars Nørholt, nægter sig skyldig i alle anklager i sag i Retten i Roskilde

Nyt automationshus ser dagens lys

Universal Robots udvider gylden succes

Verdenskongres sætter skub i danske iværksætterdrømme

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Næste Danfoss-formand bliver ikke en Clausen

Ewii skiller sig af med endnu et datterselskab

Danmark er stadig i innovationseliten

Nyansættelser i elektronikindustrien

SGM styrker sin position i Storbritannien

Danske virksomheder mangler it-nørder

Nyt fra bestyrelser og direktioner uge 36

Alt udsolgt på den første robotmesse

GN og DTU-samarbejde bag nyt design af antennen i et høreapparat

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Nyheder fra CTI/TI Input MODULER

Avalue lancerer deres ARC-serie som er skalérbar industri tablet PC´er i størrelsen 10.4” til 15”

Status 28/9-18

Velkommen til endnu et PCB bureau

Dette billede er taget ugens løb, hvor vi gjorde klar til endnu en prøvebelastning med Waterbags

Synlighed - Synlighed - Synlighed

RS Components lancerer History Makers-podcast

Skab tillid med klima ikon

Derfor skal du bruge integreret kredsløbsbeskyttelse

Mød os på WindEnergy i Hamborg 25-28. sept

Landets hospitaler påfører patienter farlige infektioner

KTR BoWex Buetandskoblinger

Teknisk tip! Generering af symbol til PSpice model

Slip for besværet med flere leverandører til ventilationsløsninger - MultiAir sørger for alt

Eftertragtet innovationskonkurrence vender tilbage til FoodTech

Har du den rigtige olie?

På den anden side af E-18

Endnu en ERIKKILA SPARTAN traverskran er leveret til en kunde

Hør godt efter her …

Seminar om effektiv og sikker datahåndtering d. 2/10 hos IDA

Den intelligente rottefælde

HN Group A/S tager ansvar og uddanner lærlinge

Uhing EasyLock ® - Manicus Teknik

EUs afhængighed af russisk gas skaber bekymring

Kursus: IATF 16949:2016 Specialist (dansk)

Send til en kollega

0.238