23948sdkhjf

Stort potentiale: Elbiler er nu klar til at støtte elnettet

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

- Elbiler kan mere end bare at være grønne – nu er det også bevist, at bilerne aktivt kan støtte elnettet, og at de kan gøre det i stor skala uden at det går ud over brugernes komfort, batteriernes ydeevne og økonomien. Elbiler kan således bidrage til at løse de udfordringer, der opstår, når vi øger mængden af vedvarende energi i energisystemet.

Læs også: Armbind kan advare om livsfarlige nervesygdomme: Årets studenter-startup kåret på DTU

Sådan lyder nogle af konklusionerne fra det EUDP-støttede demonstrationsprojekt, Parker, som siden 2016 har testet, hvordan elbiler bedst kan bidrage til at balancere elnettet - og om det er muligt at støtte elnettet på tværs af bilmærker på kommercielle vilkår.

- V2G-teknologien, hvor elbiler kan sende strøm tilbage i elnettet, havde indtil for få år siden kun bevist sit værd i udviklings- og demonstrationsprojekter. Nu kan vi se, at en række nye elbiler på markedet rent faktisk understøtter denne egenskab og dermed kan stille deres batterier til rådighed for elnettet, fortæller Peter Bach Andersen, Senior Researcher hos DTU Elektro og projektleder i Parker-projektet.

De forskellige tests i projektet er udført med V2G ladestandere fra Enel X på elbiler, som allerede findes på markedet, og som har den nødvendige V2G-teknologi integreret, herunder 10 Nissan elbiler, som er ejet af Frederiksberg Forsyning, samt elbiler fra Mitsubishi og Peugeot, som er placeret ved projektets testfaciliteter på DTU i Risø.

Det er første gang, at teknologien og leveringen af ydelser til elnettet er blevet testet på mere end én bil, og med omfattende tests på tværs af bilmærker, batteristørrelser og markeder har Parker vist, at V2G kan skaleres op til tusindvis af biler.

Læs også: Få eller ingen elbiler i hovedstadskommuner: Det er for dyrt

12.000 timers test i den virkelige verden
Én af de ydelser, som projektet har bevist fungerer på markedsvilkår, er frekvensregulering (FCR), som er blevet testet på den kommercielle flåde af 10 elbiler hos Frederiksberg Forsyning. Frekvensregulering er den ydelse, der har det største indtjeningspotentiale – og samtidig den sværeste at levere – og Parker har testet og valideret, at frekvensregulering som service kan leveres på kommercielle vilkår.

I mere end 12.000 timer har elbilerne hos Frederiksberg Forsyning været koblet på det store elnet og hjulpet med at regulere frekvensen, så den konstant holdes på 50 Hertz. Til gengæld har de kommercielle partnere omkring Frederiksberg Forsyning modtaget betaling for at stille bilernes batterier til rådighed, når de alligevel holdt parkeret.

Ud over frekvensregulering kan elbiler også levere en række andre ydelser. De kan sættes til at lade når strømmen er grønnest, de kan forhindre overbelastninger i elnettet, og man kan endda se helt nye anvendelser – for eksempel ved at elbiler bruges som et stort mobilt batteri for at give adgang til strøm i nødsituationer.

For at levere frekvensregulering på kommercielle vilkår, skal bilerne opfylde kravene fra markedet, og det handler i høj grad om, hvor hurtigt bilerne kan reagere på markedets efterspørgsel. Resultaterne viser, at elbilerne reagerer med en hastighed på 5-7 sekunder, og at de dermed lever op til markedsvilkårene.

Læs også: Road Runner løb med robotpokalen

- Parker-projektet har skabt betydelige resultater, og det er første gang, at det er lykkedes at påvise de mange fordele ved V2G-teknologien, herunder frekvensregulering, på en række elbiler og flåder, lyder det fra Marc Trahand, Executive Vice President i Nuvve Corp, som arbejder med V2G hardware- og softwareløsninger.

Denne viden er helt central og kan anvendes på elbilteknologi verden over – og så er den med til at forberede markedet til et masseoptag af V2G-understøttede elbiler og ladestationer.

Elbiler på danske veje kan allerede balancere elnettet
Som nævnt er alle tests i Parker-projektet foretaget på eksisterende serieproducerede elbiler, som allerede har V2G-teknologien integreret. Det betyder, at bilerne allerede i dag er i stand til at levere de balancerende ydelser til elnettet, som er testet i projektet. Faktisk har den mest solgte elbil i Danmark, Nissan Leaf, allerede den nødvendige teknologi til at blive koblet på elnettet og bidrage til balanceringen.

Ud over at demonstrere, at elbiler på markedet i dag rent faktisk kan hjælpe med at balancere elnettet, har Parker-projektet også påvist, at V2G rummer et interessant forretningspotentiale – både for elbilproducenter, elnettet og netselskaber.

Læs også: Daniel vil udvikle fremtidens højtaler

- Vi har i Parker-projektet arbejdet på at få belyst, om det er muligt at tjene penge på V2G-teknologien. Her kan vi se at den potentielle økonomiske fortjeneste i Danmark, er afhængig af udviklingen i markedet og rammevilkårene og ligger mellem -955 euro og 2.304 euro pr. elbil pr. år. Vores beregninger viser en potentiel fortjeneste omkring 500 euro pr. elbil pr. år med de nuværende markedsforhold, lyder det fra Jens Christian Morell Lodberg Høj, Chief Innovator, E-Mobility i Insero, som har beregnet markedspotentialet i Parker-projektet.

V2G begrænser sig naturligvis ikke til det danske marked, og projektets resultater viser, at mulighederne ligeledes er store på de europæiske markeder, hvor især Holland, England og Sverige bliver interessante at følge.

Parkers definition baner vejen for nye standarder
For at sikre den fortsatte udrulning af elbiler, som kan bidrage til at balancere elnettet, er det nødvendigt at få indført en række standarder, som kan hjælpe bilproducenter med at ensrette produktionen af de elbiler, der kan levere balancerende ydelser til nettet.

I den forbindelse har Parker-projektet lavet en definition på, hvilke egenskaber elbiler skal have, for at de kan kobles på nettet verden over – disse egenskaber kaldes for ’Grid Keys’. Næste skridt er at få skrevet disse Grid Keys ind i de europæiske standarder, så man sikrer en ensartet implementering af V2G på tværs af markeder og bilmærker.

 

Hold dig opdateret med Electronic Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Eiva på britiske hænder

DIS kommer sønderjyderne til undsætning

Norsk kabelordre til NKT

Få eller ingen elbiler i hovedstadskommuner: Det er for dyrt

Ansatte én hver måned i 2018: - Vi vil være førende i vores del af industrien

Forskere tog på genbrugspladsen: - Tudetosset at intet kan repareres

Nyhedsbrev

Spica vinder ordre fra Ørsted

Ambu indgår amerikansk distributionsaftale

Scanvaegt Systems køber Holstebro-virksomhed

Scanvaegt Systems har købt aktiemajoriteten i softwarevirksomheden Accuratech

Indien rykker op i hierarkiet hos Grundfos

Dantax modtager købstilbud på ejerandele i to selskaber

Dansk nanochip skal optræne nyt hjernevæv

Lars-Erik er stolt: Nu kan de slukke lithium-brande på Linköpings Universitetssjukhus

Nyt sensor-firma skal skabe besparelser hos vandværker

Dansk sensor-plaster gør op med "synsninger" i demensplejen

Toplæger sår tvivl om Ambus store væksthåb

Ifølge to eksperter er der grund til at forholde sig kritisk til Ambus primære salgsargument på markedet for endoskoper

Ventet underskud hos NKT

Unge opfindere dræber gelænderbakterier med UV og LED

Her er de nominerede til Dira Automatiseringsprisen 2019

Rovsing præciserer forventninger efter 3. kvartal

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Brændselcelle-komet sætter skub på udviklingen med universitetssamarbejde

Mikroskopisk mikrochip giver danske forskere gigantisk fremskridt

Industriansatte går senere på pension

Stor F-35 ordre til Kitron

Godt nyt for Gomspace

Dansk løfterobot får skub frem

Robotkonference fokuserer på eksport

RTX i patentlicens-aftale med Gigaset

Iværksætter klar til at indtage det danske belysningsmarked

DACs børseventyr er i skudt i gang

Ingeniørstuderende opfinder insekttællende robot

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Rygstød fra hospitaler giver Ambu rekordresultat

Invisio slår hul på det tyske marked

Samsungs overskud tager stort dyk i første kvartal

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Støjsvage kompressorer

Mød Fibox på STF´s årsmødeudstilling i Hillerød, fredag d. 7. juni 2019

Produktfokus: Ny version af Tractel Tracpode

Gratis online workshop: Kom godt i gang med kredsløbssimulering

50 år med elektronik

Hotel Scandic Kødbyen fik gennem Kaisers Europadåse adgang til Hager / Berker afbrydere

Ny Gigabit-switch fra Siemens - designet til store båndbredder

Ara-el anbefaler Spex enpolet power connector

Tre nye kollegaer hos SSI SCHÄFER

Ny kapsling/elskab? Stål eller Polycarbonat? Hvad bør du vælge?

Maskinfabrik med mere end 60 års erfaring

Ny udlejningsafdeling hos Carl Stahl A/S

Jobopslag: Strategisk indkøber

Vi har alt i ESD udstyr! - WALBOM A/S

Vi sætter lige nu fokus på støj

Fuld synlighed

Manicus Teknik, din leverandør af hydraulik

Ara-el anbefaler LED-belysning

Vidste du, at industriens redningsmænd fylder 30 år i år?

Unik Mulighed: Køb mere end 10.000 online hos Fyns Kran Udstyr A/S

Hvordan ved du, om du bruger en sikker luftpistol?

Smart Grid - intelligente transformere

RS Components introducerer et nyt sortiment af RS PRO-kabler og -moduler af...

Naturligt valg for Hotel Absalon at vælge Europamateriellet

Arbejder du med Simatic HMI Comfort-paneler fra Siemens?

Send til en kollega

0.205