23948sdkhjf

Endnu en forsinkelse af togsignaler: Premiere på Sjælland udskydes

Det er ikke ligefrem gået glat med implementeringen af det nye, digitale system ERTMS, der skal styre landets togsignaler, og nu er der opstået endnu et bump på vejen. Denne gang drejer det sig om strækningen Roskilde-Køge, hvor det nye signalsystem skulle være sat i drift allerede til maj. Nu oplyser Banedanmark imidlertid i en pressemeddelelse, at driften ikke forventes at være i gang før i årets fjerde kvartal.

I pressemeddelelsen oplyser Banedanmark, at der under de sidste test er fundet ”sikkerhedsrelaterede fejl i leverandørens system, som først skal rettes.”

- Vi er naturligvis ærgerlige over udskydelsen. Men vi hverken kan eller må sætte et system i drift, som kan skabe bøvl og forsinkelser for passagererne på strækningen. Derfor har vi valgt at udskyde brugen af det nye digitale system, så fejlene kan nå at blive bragt i orden, siger direktør for Signalsystemer i Banedanmark, Søren Boysen.

Pressemeddelelsen oplyser ingen detaljer om, hvad de sikkerhedsrelaterede fejl består i, eller hvorfor fejlene først blev opdaget under de sidste test, men fremhæver i stedet, at det nye system er taget i brug på den første strækning i Jylland på Lindholm-Frederikshavn samt på S-togsstrækningen Jægersborg-Hillerød. Ifølge Ingeniøren er der imidlertid tale om forskellige leverandører, for mens Siemens står for systemerne til S-togene, og systemskiftet på den vestlige del af landets jernbanestrækninger varetages af Thales, ligger kontrakten i det østlige Danmark hos franske Alstom. Det er også Alstom, der har haft store problemer med at indbygge signalcomputere i IC3-togene, skriver mediet.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093