23948sdkhjf

Nordjyske sensorer skal lette trængslen i New Yorks undergrund

Det er kun et halvt år siden, at Veovos danske BlipTrack-teknologi blev valgt til at måle kølængder og ventetider i New Yorks fire store lufthavne, og nu har de nordjyske sensorer også fundet vej til byens undergrund. I et etårigt pilotprojekt skal Veovo løse problemer med overfyldte platforme på nogle af New Yorks mest travle undergrundsstationer.

New Yorks undergrundsbane er et af byens mest velkendte vartegn og transporterer næsten seks millioner mennesker på mere end 8000 togture hver dag. En eksponentiel vækst i passagertallet kombineret med forældet teknologi bidrager imidlertid til stigende trængsel på platformene og forsinkelser af togene; en kombination, der ofte resulterer i overbelastede platforme og sikkerhedsmæssige udfordringer.

Derfor lancerede Metropolitan Transportation Authority (MTA) og Partnerskab for New York City (PNYC) sidste år en tech-accelerator med det formål at finde teknologier, der kan begrænse forsinkelser og modernisere det offentlige transportsystem.

Mere end 100 virksomheder tilmeldte sig, og seks finalister, inklusiv Veovo, blev valgt. Veovos løsning tager højde for ændringer i tidsplanen, togforsinkelser eller andre operationelle udfordringer, der medfører problemer med overbelægning af platformene eller togkapaciteten. Målet er at give advarsler på forhånd, så MTA kan tage forebyggende foranstaltninger.

Bedre data skaber bedre rejser

Ved at bruge en kombination af forskellige sensorteknologier sammen med avancerede dataalgoritmer giver løsningen et pålideligt overblik over passagervolumen, hvordan folk bevæger sig på og imellem stationerne, gennemsnitlig ventetid og kapaciteten på togene.

Udover realtidsrapportering anvendes data også til at forudsige og opdage uregelmæssigheder, som eksempelvis ved ombygninger, reparationer, hændelser eller forsinkelser. Dette betyder, at når tingene afviger fra normen, kan indvirkningen på især kapacitet og opholdstid identificeres, så man bedre kan forudse fremtidig passagervolumen og bevægelsesmønstre og derved minimere forstyrrelser.

Deling af disse data, vil gøre det muligt for pendlerne at træffe mere velovervejede beslutninger, som for eksempel afgangstidspunkt eller valg af station. En mere jævn fordeling af passagerere minimerer risikoen for overfyldte platforme yderligere og forbedrer i sidste ende rejseoplevelsen.

- Efter en global konkurrence sidste efterår blev Veovo valgt til at facilitere en løsning til forbedring af Subway-servicen. Med Veovos sensorer og analyser har MTA nu mere pålidelig data til at informere om serviceændringer samt at forbedre sikkerheden på platformene, udtaler Natalia Quintero, direktør for Transit Tech Lab.

Fra Aarhus til Auckland

- Efter en vellykket prøveperiode er vi glade for, at MTA har besluttet at fortsætte samarbejdet med os. Anvendelsen af den enorme mængde data, der indsamles, gør det muligt for MTA at lære af fortiden, forudsige fremtiden, og dermed foretage informerede beslutninger. Vi er overbeviste om, at det vil give dem en unik mulighed for at styre driften bedre og sikre, at pendlere får en god transitoplevelse. Vi ser frem til vores fortsatte samarbejde med MTA, udtaler Peter Knudsen, ansvarlig chef for Veovos danske afdeling.

I det etårige pilotprojekt vil Veovos sensorteknologi blive rullet ud på L-linien, under planlagt rekonstruktion af Canarsie Line tunnellen, som blev hårdt beskadiget af orkanen Sandy i 2012.

Ud over nu at skulle optimere kapaciteten på New Yorks undergrundsstationer er løsningen også implementeret på banegårde i Holland, Italien og New Zealand. Veovo anvendes også

i alle de store danske lufthavne, samt i Amsterdam, Auckland og Manchester lufthavnene. Teknologien bruges også i stor skala til at forbedre fremkommeligheden i trafikken i Aarhus, Bangkok, Stockholm og på New Zealand.

 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078