23948sdkhjf

GNs salg af høreapparater lider stort knæk under coronakrise

Salget af høreapparater er faldet markant i årets første tre måneder hos den danske koncern GN Group, der peger på coronavirusset som årsag.

Salget af høreapparater, der sælges under mærket ReSound, faldt med næsten 200 millioner kroner til 1,3 milliarder kroner i kvartalet. Det er et dyk på 13 procent. Det oplyser GN i sit regnskab.

- Oprindeligt fik året en god start, men den seneste udviklet relateret til Covid-19 giver udfordringer på efterspørgslen, da folk bliver bedt om at blive hjemme, hvilket har påvirket vores resultater i første kvartal, siger Gitte Aabo, der er direktør for GN's høreapparatforretning.

- Vi forventer, at andet kvartal bliver endnu mere påvirket, siger hun i en kommentar til regnskabet.

GN Group, der er blandt verdens største producenter af høreapparater, havde tidligere i april advaret om, at salget var gået voldsomt tilbage.

Trods faldet er GN's omsætning samlet steget med fire procent til knap tre milliarder kroner i kvartalet. Det skyldes et større salg af headsets, der er selskabets største forretningsområde.

GN har historisk set været størst på høreapparater. Sidste år overhalede forretningen med headsets dog høreapparaterne.

GN sælger især headsets af mærket Jabra til callcentre, banker eller forsikringsselskaber.

Her har man omvendt nydt godt af coronavirusset. Det hænger sammen med, at mange har arbejdet hjemme, hvilket har øget efterspørgslen. Salget af headsets er steget 24 procent i første kvartal.

GN sælger også headsets til privatpersoner. De seneste år har selskabet haft succes med det trådløse headset Jabra Elite.

GN konkurrerer blandt andet med Apples trådløse høretelefoner, der er det dominerende på markedet.

/ritzau/

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078