23948sdkhjf

Foden lå tungt på speederen hos Turf Tank – så kom corona

I starten af 2020 blev Olav Bjørn Jørgensen hentet ind som ny administrerende direktør hos Turf Tank.

Jobbeskrivelsen lød på opskalering og internationalisering af den nordjyske producent af opstregningsrobotter til sportsbaner.

Så kom corona – og det første år blev derfor en noget anderledes oplevelse end forventet for den nye direktør.

- Corona har helt klart forsinket den udrulning af robotter, vi ellers havde troet, vi ville have leveret i 2020, fortæller Olav Bjørn Jørgensen, og fortsætter:

- Der har været nedlukkede skoler, nedlukkede kommunale anlæg, der bliver ikke dyrket sport, og således ikke taget beslutninger omkring nyt materiel. Trods at vi har et hamrende godt produkt, godt momentum og tilfredse kunder, som vi kan bygge på, så er det selvfølgelig noget, der sætter en stopper for nogen af tingene.

Salg og udvikling er blevet opgraderet

Alligevel har det første år været et hektisk et af slagsen, hvor den nye direktør har sat en del nye skibe i søen hos den nordjyske virksomhed.

- Vi har brugt året på at styrke organisationen, og vi har styrket produktudviklingskapaciteten markant, så vi kan sikre performance af vores eksisterende robot, men også pipelinen til fremtiden, som er noget vi arbejder på i de tidlige stadier. Så har vi styrket vores salgsorganisation og vores salgsprocesser for at blive endnu skarpere til, hvordan vi skal sælge. Noget af det, vi har fokus på, er udlejning af robotter i stedet for direkte salg, og det har vi sikret finansiering til blandt andet i samarbejde med EKF, Vækstfonden og Danske Bank, lyder det fra Olav Bjørn Jørgensen.

- Og så tror jeg, vi har været rigtig gode til at digitalisere en masse af vores arbejdsgange. Når man har en decentral virksomhed med produktion i Danmark, og sælgere rundt omkring, så er det vigtigt, man har knivskarpe processer, og det har vi arbejdet rigtig meget med. Vi står helt klart bedre for, end vi gjorde i starten af 2020, og det er jeg rigtig, rigtig godt tilfreds med. Så er det klart, at vi håber, at vi på baggrund af de her indsatser, og et marked som bliver bedre, kan begynde at høste frugterne endnu mere, siger Turf Tank-direktøren.

Begrænset af corona

Øverst på ønskesedlen hos Olav Bjørn Jørgensen er selvfølgelig en normalisering af verden oven på coronapandemien, for det er den altoverskyggende udfordring, han peger på lige nu.

Men han er også realist og ved, at corona kommer til at præge den nordjyske virksomhed en rum tid endnu.

- Vi er fortsat udfordret at nogle begrænsninger i markedet som følge af corona. Det er den altoverskyggende begrænsning, vi kigger ind i. Vores produkt kræver, at folk er sammen. Både for at det har gavn, men det kræver også, at folk er sammen i forbindelse med salgsprocessen. Det er klart bedst for os, hvis vi kan komme ud og få kunderne til at opleve robotten på banen, siger han.

Til gengæld er han heller ikke i tvivl om at Turf Tank får en spændende tid i møde. Potentialet for de nordjyske robotter er stort, og indtil videre har man kun udnyttet en lille flig af et enormt marked. Det kommer til at sætte sit præg på organisationen i de kommende år.

- Jeg tror, vi kigger ind i en signifikant skalering i for eksempel USA. Hvis alt går, som det skal, vil vi gerne fordoble salgsstyrken. I Danmark kaster det nok også en håndfuld medarbejdere af sig i forbindelse med den skalering inden for udvikling og supply chain, spår Olav Bjørn Jørgensen.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.094