23948sdkhjf

GPV har polstret lageret for trecifret millionbeløb

EMS-giganten GPV har fundet en ny måde at tackle den verserende komponentmangel.

I smarbejde med deres kunder har de opbygget lageret for yderligere 400 millioner kroner for at være sikker på, at kunne leverer ordrer - også på den lange bane. 

Det fremgår af det seneste kvartalsregnskab fra virksomheden.

 - Vores ordrebeholdning er næsten fordoblet i løbet af de seneste 12 måneder, hvilket er udtryk for en ganske særlig situation, som både markedet og vi selv befinder os i lige nu. Det høje niveau skyldes dels, at vi har bedt vores kunder arbejde med en længere ordrehorisont, dels at vi oplever generelt stigende aktivitet, siger Bo Lybæk i en pressemeddelelse.

Og det har været en tidskrævende proces at styre igennem komponentmanglen samtidig med, at forretningen stadig skal drives.

- Det betyder, at vi har måttet bruge en stor del af tiden på dialogen med kunder og leverandører samtidig med, at vi har optimeret vores produktion og varelagre, så vi kan færdiggøre produktionen på bedst mulig måde, så snart vores fabrikker modtager komponenterne. Hidtil er det lykkedes os at styre nogenlunde igennem dette kapacitetspuslespil, og det er en af grundene til, at vi i 1.-3. kvartal 2021 har sat ny rekord i både omsætning og resultat og desuden er i stand til at øge forventningerne til helåret.

Forsinkelser gør ondt

Men selvom varelagrene er bygget gevaldigt op, kan GPV ikke altid leve op til  egne mål om at levere til tiden, da det ganske enkelt ikke er muligt i øjeblikket.

Og det ærgrer direktøren.

- Det gør ondt, når vi er nødt til at ringe til en kunde for at forklare, hvorfor deres leverancer er forsinket. Desværre er det noget, vi har måttet gøre flere gange på det seneste, og selvom målet altid er at levere til tiden, er vi oppe imod større kræfter lige nu. Heldigvis møder vi stor forståelse for vores situation, så længe vi gør alt, hvad der er muligt for at levere, forklarer Bo Lybæk.

GPV har lanceret en lang række tiltag for at løse problemerne, bl.a. ved at gøre opmærksom på, at selskabet kan tilbyde at omdesigne produkter og erstatte komponenter, som er vanskelige at skaffe.

– Vi er i dag i en situation, hvor vores kunder ofte er tvunget til at redesigne visse komponenter på grund af de manglende leverancer af materialer. I den situation hjælper vi dem gerne med at lave et nyt design eller med at finde helt nye, alternative komponenter, der er tilgængelige, så vi kan sikre produktionen. Kort fortalt, når vi er med til at afhjælpe kundernes største udfordringer, har det en positiv afsmitning på os i form af goodwill og vækst, fortalte Bo Lybæk til Electronic Supply i august.

Læs mere om: GPV
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078