Martin: Derfor flytter vi produktionen hjem til Danmark
Den nordjyske lysproducent havde flere gode grunde til at nedlægge produktionen i Kina for i stedet at satse på Frederikshavn.
Men egentlig er beslutningen hverken så dramatisk eller ulogisk, som den umiddelbart kunne lyde, forklarede fabrikschef Peter Høy torsdag på et netværksmøde for nordjyske ledere.
- Vi har hjemtaget omkring 40 arbejdspladser, men samtidig outsourcet en fabrik med cirka 300 ansatte, sagde Peter Høy, som i dag står i spidsen for cirka 220 ansatte på den moderne montagefabrik i det vestlige Frederikshavn, mens den tidligere fabrik i den sydøstlige del af byen i dag fungerer som lager, før en eventuel køber findes.
Ifølge Peter Høy handlede beslutningen om at nedlægge produktionen i Kina heller ikke udelukkende om at tilgodese danske arbejdspladser.
Faktisk havde Martin en hel række af gode og saglige argumenter for at hjemtage produktionen.
Transporttiden: Op mod 80 procent af Martins produkter afsættes i enten Vesten eller USA, så ved at have produktionen i Frederikshavn frem for Kina, blev transporttiden reduceret med flere uger.
Totalomkostninger: Selv om enhedsomkostningerne –på grund af lønnen – var lavere i Kina, blev differencen spist op af driften af en ekstra fabrik, fragt/transport og større lagerbindinger.
Kopleksitet: Ved en low volume/high mix-produktion er der for stor risiko ved at producere så langt væk – eksempelvis ved konstruktionsændringer.
Teknologiskifte: Produktionen kræver stadig færre af de løntunge arbejdstimer, hvilket i sidste ende betyder, at lønnen i forhold til den endelige salgspris betyder mindre.
Innovation: Ved at have produktion og udvikling tættere sammen, reduceres den såkaldte ”time-to-market”-tid med 4-6 måneder.
Oven på en brutal start på 2009, hvor finanskrisen næsten fra den ene dag til den anden reducerede omsætningen hos Martin Professional med 50 procent, er lysproducenten i dag på vej mod tidligere tiders niveau.
I regnskabet for årets første kvartal af 2012 opjusterede Schouw & Co. – der ejer Martin – forventningerne til resultatet (EBIT) fra 20-30 mio. kr. til 25-35 mio. kr.