23948sdkhjf

Højttalerproducent mander op i både produktion og salg

Med nye modeller i især Scansonic-serien har den nordjyske højttaler-producent øget produktionen i Pandrup. 

En ny medarbejder i produktionen og to nye sælgere skal være med til at øge omsætningen og indtjeningen fremover, fortæller Peter Bøgh Jensen, CEO for Dantax.

I det netop offentliggjorte halvårsregnskab for sidste del af 2021 ses et samlet resultat på 6,2 millioner kroner efter skat. Men det var "blot" omkring 200.000 kroner, der kom ud af anstrengelserne med at producere højttalere. Faktisk lidt mindre end i samme periode sidste år.

Millionerne kom fra den betragtelige aktiepost, som selskabet ejer.

Om Dantax:

  • Etableret 1969.
  • Produktion i Pandrup og Kina.
  • Noteret på Nasdaq Copenhagen.
  • Dantax står bag højttaler-mærkerne Raidho, Scansonic og Gamut.
  • Dantax har holdt øjne og ører åbne efter investeringsmuligheder siden 2016, hvor man afhændede sin ejerandel af luftfartsvirksomheden Nordic Air og fik et stort kontant beløb ind.
  • I halvåret H2 har der i gennemsnit
    været investeret 68 mio. kr. i aktier.

Mere ud af primær drift

Men med nye modeller i produktion, så skal selve driften generere mere i fremtiden.

- Vi er jo passionerede omkring at lave high end højttalere, så det er klart vores mål at få mere ud af driften, siger Peter Bøgh Jensen.

I produktionen i Pandrup har man øget staben fra fire til fem. Det lyder måske ikke af mange, men der er tale om højt specialiserede og meget erfarne medarbejdere, der håndbygger højttalerne.

I salgsafdelingen har direktøren budt velkommen til to nye sælgere, hvor der nu skal satses på henholdsvist det østeuropæiske marked og DACH - Tyskland, Østrig og Schweiz.

- Samlet set har vi øget vores produktion med 25 procent og vi har store forventninger til de kommende år, siger Peter Bøgh Jensen, der fortsat holder øjne og ører åbne i forhold til mulige relevante opkøb.

Det er nemlig planen, at Dantax skal udvide paletten af tilbud til sine kunder med andre high end Hifi-brands, fortalte Peter Bøgh Jensen til Electronic Supply sidste år.

- Vi holder øje med, om der skulle være brands, der kan passe ind her hos os, sagde Peter Bøgh Jensen og understregede, at man ikke ser værdi i at kaste sig ind i redningsaktioner af eventuelle nødlidende brands.

- Det skal være brands, som umiddelbart vil skabe synergi med vores eksisterende brands. Det kunne en forstærker, kabler, pladespiller eller møbler. Vi har jo distributionsnettet på plads, men det skal være den rigtige case, som kan matche eksempelvis Raidho, fortalte Peter Bøgh Jensen.

Dantax A/S
mio. kr. 2021H1 2020H1
Nettoomsætning 11,7 14,6
Resultat af primær drift 0,3 0,5
Resultat før skat 8,2 11,5
Halvårets resultat 6,4 8,9
Balancesum 82,3 83,5
Egenkapital 75,1 74,3
Antal ansatte 11 11
Halvårsregnskabet blev afsluttet 31.12.2021

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095