23948sdkhjf

B&O-strategi skal vendes på hovedet i Kina

Bang & Olufsens kinesiske storaktionær ønsker store ændringer i den måde, det danske selskab indtager Kina på.
Det er helt forkert, når Bang & Olufsen forsøger at indtage det kinesiske marked med dyre luksusprodukter som fortrop.

Det mener Qi Jianhong, der står i spidsen for Sparkle Roll Group, som sammen med partneren A Capital i juli overtog 8 procent af aktierne i B&O for 180 mio. kr.

- Lige nu går det ikke ret godt, men det skyldes hovedsagligt fejl på distributionssiden. For dårligt trænet personale, for lidt service og for kedelige butikker. Det skal der laves om på. B&O's brand og deres produkter er der ikke noget i vejen med, men forretningsstrategien for Kina skal laves helt om. Det ser jeg som mit job og min pligt, nu da jeg er blevet aktionær i koncernen, siger Qi Jianhong til Børsen.

Han har selv erfaring med at føre brands som Burberry og Rolls Royce ind på det kinesiske marked, som adskiller sig fra det danske på flere områder.

Smuk lyd og fokus på historien
Derfor skal der satses mere på B&O Play, som på globalt plan står for 15 procent af salget, mens luksuslinjen Bang & Olufsen tegner sig for 60 procent.

- I Kina skal vi køre en anden strategi, nemlig at satse stort på at få gang i salget af de lidt billigere produkter fra B&OPlay, for det vil mange fra middelklassen have råd til. Når de først har fået smag for disse produkter, så vil de have mere – og derfra kan de så blive sluset over til at blive forbrugere af vores dyrere luksusserie, Bang & Olufsen, vurderer Qi Jianhong, som tror, at B&O Play vil udgør mindst 50 procent af salget i Kina inden for tre år.

Qi Jianhong foreslår endvidere, at Bang & Olufsen i Kina markedsfører sig som ”bao sheng”, der betyder smuk lyd. Desuden skal den danske virksomhed have mere fokus på den stolte historie, som kun de færreste kinesere kender til.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109